ממשל ביידן הציע בימים האחרונים ניסוחים חדשה לחלקים מההצעה לעסקה לשחרור החטופים והפסקת אש בין ישראל לחמאס, במאמץ לגשר על הפערים בין הצדדים ולהגיע להסכם, כך דיווח היום (שבת) ברק רביד ב"וואלה!".

איראן מאיימת: "אם ישראל תרחיב את פעילותה בלבנון - תתפתח מלחמת השמדה"
המהלך שישנה את המשוואה? ארצות הברית בצעד דרמטי בלבנון

על פי הדיווח, התקוות להשיג עסקה שתביא לשחרור החטופים המוחזקים בעזה ותסיים כמעט תשעה חודשי מלחמה נכזבו בתחילת החודש כאשר חמאס לא קיבל את ההצעה האחרונה מישראל. המאמץ האמריקאי החדש, מבוסס על ההצעה הישראלית שאושרה על ידי קבינט המלחמה הישראלי והוצגה על ידי הנשיא ביידן בנאום בחודש שעבר. ממשל ביידן עדיין דוחף להסכם תלת-שלבי שיוביל לשחרור כל 120 החטופים הנותרים ול"שקט מתמשך" בעזה.

בדיווח נטען כי המאמץ שארצות הברית עושה יחד עם המתווכים הקטארים והמצריים מתמקד בסעיף 8 בהצעה לעסקת שחרור החטופים. חלק זה של ההסכם קשור למשא ומתן שאמור להתחיל בין ישראל לחמאס במהלך יישום השלב הראשון של ההסכם, על מנת לקבוע את התנאים המדויקים לשלב השני של ההסכם, הכולל הגעה ל"שקט מתמשך" בעזה.

אנתוני בלינקן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein/Pool)
אנתוני בלינקן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein/Pool)

חמאס רוצה שהמשא ומתן הזה יתמקד רק במספר ובזהות של האסירים הפלסטינים שישוחררו מהכלא הישראלי בתמורה לכל חייל ישראלי או גבר ישראלי שנמצאים בחיים ומוחזקים בעזה. ישראל לעומת זאת רוצה שתהיה לה את היכולת להעלות במהלך המשא ומתן הזה נושאים נוספים כמו פירוז הרצועה מנשק.

עוד דווח כי בכירים בממשל האמריקאי ניסחו שפה חדשה לסעיף 8 בהצעה על מנת לנסות ולגשר על הפער בין ישראל לחמאס. האמריקאים מפעילים לחץ כבד על קטאר ומצרים כדי שאלה ילחצו על חמאס לקבל את הניסוחים החדשים. "ארה"ב עובדת קשה מאוד כדי למצוא נוסחה שתאפשר להגיע לעסקה", אמר מקור שמעורה בפרטי השיחות. מקור אחר אמר כי אם חמאס יסכים לניסוחים החדשים שהציגה ארה"ב "זה יאפשר לסגור את העסקה".

ג'ו ביידן, יחיא סינוואר  (צילום: עטיה מוחמד פלאש 90)
ג'ו ביידן, יחיא סינוואר (צילום: עטיה מוחמד פלאש 90)

מוקדם יותר השבוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו נסוג מההצעה הישראלית ואמר לערוץ 14 כי הוא מעוניין ב"עסקה חלקית" עם חמאס שתשחרר רק "חלק מהחטופים" המוחזקים בעזה ותאפשר לישראל להמשיך להילחם ברצועה. יממה לאחר מכן, בלחץ ארה"ב, קטאר ומשפחות החטופים, תיקן נתניהו את דבריו והתחייב מחדש להצעה הישראלית.