קבוצת הוואטסאפ של הממשלה סערה היום (שני) בעקבות שחרורו של מחמד אבו סלמיה, מנהל בית החולים "שיפא" בעזה, שנעצר בנובמבר האחרון. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כתב בזעם: "הגיע הזמן לשלוח את ראש השב"כ הביתה, הוא עושה מה שהוא רוצה".

"שחרור מנהל בית החולים 'שיפא' בעזה יחד עם עוד עשרות מחבלים הוא הפקרות ביטחונית. הגיע הזמן שראש הממשלה יעצור את גלנט ואת ראש השב"כ מלנהל מדיניות עצמאית מנוגדת לעמדת הקבינט והממשלה", כתב עוד.

סיום הלחימה בעזה, תחילת המערכה בצפון: שעת ההכרעה מתקרבת
אודי סגל רותח על המפגינים החרדים: "תוקפים באלימות את השרים"

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי מדובר במדיניות של בג"ץ, לדבריו: "ההחלטה באה בעקבות דיונים בבג"ץ בעתירה נגד החזקת אסירים במתקן המעצר שדה תימן. זהות האסירים המשוחררים נקבעת באופן עצמאי ע"י גורמי הביטחון על פי שיקוליהם המקצועיים. ראש הממשלה הנחה לערוך בירור מידי בנושא".

שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי דרש הבהרות משר הביטחון יואב גלנט: "למה האיש הזה שבבית החולים שלו רצחו לנו חטופים ופעלה מפקדת חמאס משוחרר?". על כן, שר הביטחון הגיב כי הדבר לא כפוף לאישור שר הביטחון: "נוהל כליאת אסירים ביטחוניים ושחרורם נמצא תחת שב"כ ושב"ס, ואינו כפוף לאישור שר הביטחון".

השרה אורית סטרוק כתבה: "לא יעלה על הדעת לבצע מהלך כזה ללא ישיבת ממשלה. שואלת ברצינות, באיזו סמכות". שר התקשורת שלמה קרעי הוסיף: "ישראל צריכה הנהגה ביטחונית חדשה, שתהיה מחויבת לרוח וגבורת הלוחמים  כמו שראש הממשלה מחויב לה. ויפה שעה אחת קודם".

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, כתב בחשבון ה-X שלו בתגובה לשחרורו של מנהל בית החולים שיפא: "נוכחנו לגלות שמנהל בית החולים שיפא הוא לא דוקטור, הוא דוקטור מנגלה, וההחלטה לשחררו היא הפקרה מוסרית, ביטחונית וערכית".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ההתכתבות בקבוצת הממשלה (צילום: צילום מסך)
ההתכתבות בקבוצת הממשלה (צילום: צילום מסך)

ההתכתבות בקבוצת הממשלה (צילום: צילום מסך)
ההתכתבות בקבוצת הממשלה (צילום: צילום מסך)

ההתכתבות בקבוצת הממשלה (צילום: צילום מסך)
ההתכתבות בקבוצת הממשלה (צילום: צילום מסך)

אבי מרציאנו, אביה של נועה מרציאנו ז"ל שנרצחה בשבי חמאס, כתב בפייסבוק: "נועה הופקרה לפני 7 באוקטובר בכך שלא הקשיבו לה. היא הופקרה כשלא באו להציל אותה. היא הופקרה גם אחר כך כשלא עשו מספיק כדי להחזיר אותה בחיים. והנה עכשיו, שבעה חודשים לאחר שקברו אותה מדינת ישראל מחליטה לשחרר את מי שאחראי במישרין או בעקיפין לרצח שלה. סליחה ילדה שלי, שאפילו עכשיו ממשיכים להפקיר אותך. את השחרור של מי שישי לו חלק ברצח של הבת שלי אני מוכן לקבל רק כחלק מעסקת חטופים. לא ככה".

הפוסט של אבי מרציאנו (צילום: צילום מסך פייסבוק)
הפוסט של אבי מרציאנו (צילום: צילום מסך פייסבוק)

ממשפחות חטופים מ"פורום תקווה" נמסר בתגובה לשחרור מנהל בית החולים: "בזמן שיקירנו מוחזקים בשבי החמאס שחררה ישראל את רב המרצחים וסייען החמאס מנהל בית החולים 'שיפא', זה שהחביא קיני טרור של חמאס כולל אמצעי לחימה ובונקרים, במקום גם נרצחו חטופים ישראלים תחת עיניו הפקוחות. במקום להשתמש בו כקלף מיקוח ישראל משחררת אותו יחד עם עוד עשרות 'בלתי מעורבים'".

ללי דרעי, אימו של סעדיה יעקב ז"ל שנפל בקרב ברצועת עזה, כתבה בתגובה: "חילול ה', חרפה מוסרית. קול דמי בני זועק מן האדמה".

ללי דרעי על שחרור מנהל בית החולים ''שיפא'' (צילום: צילום מסך)
ללי דרעי על שחרור מנהל בית החולים ''שיפא'' (צילום: צילום מסך)

בחודש שעבר פורסם ב"מעריב" כי צה״ל ושב״כ מנהלים ״כלכלת מעצרים״ מאחר והמשרד לביטחון הלאומי לא נערך להיקף הלחימה של מלחמת ״חרבות ברזל״, מתקני הכליאה של שב״ס מלאים עד אפס מקום ובצה״ל ובשב״כ גובר התסכול.

גורם ביטחוני מסר אז כי "מצוקת הכליאה בבתי הכלא היא בעיה שמזה זמן רב בשב"כ ובצה"ל מתריעים מפניה ומפני ההשפעות שלה על מעצרים וסיכולים. המל"ל אף נדרש לנושא והנחה זה מכבר את המשרד לביטחון לאומי, כמי שאחראי על שב״ס, לפעול למציאת פתרונות לנושא. לאור המצוקה הגוברת במקומות כליאה נאלצים גופי הביטחון לקיים הערכות מצב בנוגע למסוכנות של אסירים ולשחרר בלית ברירה עצורים מנהליים בסיום תוקף מעצרם. שחרור אותם עצורים נועד כדי לפנות מקום לעצורים ברמת איום גבוהה יותר ודרושים לחקירה, בתקופה מתוחה זו בה רמת האיום בשטח גבוהה".

עוד הוסיף הגורם, כי "בשנה האחרונה צה"ל ושב"כ גם נאלצים לבטל מעצרים מתוכננים כמעט מדי יום ולבצע תעדוף במעצרים באיו״ש כדי לבצע את מעצרם של אלו שברמת איום גבוהה יותר, לאור אותה מצוקת מקומות כליאה".