ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, התבטא היום (שני) בפתח ישיבת סיעת יש עתיד לאחר שגורמים שונים בקואליציה קראו לפטר את היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, על רקע ההתנגשויות בינה לבין הממשלה.

בפתח דבריו אמר: "אני רוצה להזהיר את הציבור: נתניהו מתכנן לפטר את היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה. הם כבר לא מסתירים את זה. בלוני הניסוי כבר שוגרו. השר עמיחי שיקלי הוציא ביום חמישי מכתב לראש הממשלה עם דרישה לפטר את היועמ"שית. מכתבים כאלה מתואמים מראש, ונועדו "לשתול" את הרעיון. קדמו לשיקלי השרים קרעי ואמסלם. גם בהם נוהגת לשכת רה"מ להשתמש לעתים תכופות להפצת מסרים. קרעי קרא להדחתה בראיון בערוץ 11. אמסלם דרש לפטר אותה גם בממשלה וגם מעל דוכן הנואמים בכנסת".

ח"כ ניסים ואטורי על המלחמה בצפון: "יש לנו נשק שובר שוויון - למה מחכים?"
בקואליציה נחושים להעביר את חוק הגיוס - פגרת הקיץ לא תעצור אותם

"אתמול בישיבת הממשלה זה כבר נוהל בגלוי, ובעידודו של נתניהו" ציין, "אמסלם שוב קרא לפיטוריה, הם תקפו בגסות ובאלימות את המשנה ליועצת גיל לימון. כלי התקשורת של מכונת הרעל, ערוץ 14, גלי ישראל, קוראים לפיטוריה ללא הרף. זה קמפיין מתוזמר שמגיע ישירות מלשכת ראש הממשלה. נתניהו יודע שזה יוביל לכאוס תקשורתי ושלטוני. זה מה שהוא רוצה. שלא ידברו על השבעה באוקטובר, לא ידברו על החטופים, לא ידברו על הניהול הכושל של המלחמה. במקום זה ידברו על נושא שמחזק אותו ב"בייס"".
 
"פיטוריה של בהרב-מיארה יעצרו את התהליך עד לבחירת יועץ משפטי חדש, ויאפשרו את המשך הזרמת הכספים לחרדים. זה יפתור, ולו באופן זמני, את המשבר בין נתניהו למפלגות החרדיות. אני מודיע מראש: האופוזיציה לא תעבור על זה בשתיקה ולא במחאות מנומסות מהיציע. לא נסכים להיות חלק ממשטר לא דמוקרטי. לא נקבל חזרה למהפכה המשטרית בזמן מלחמה, על סטרואידים. לא נפסול שום צעד ושום פעולה, החל מהשבתות המוניות והחרפת המאבק ברחובות ועד התפטרות קולקטיבית מהכנסת. לא נשתתף בהעמדת פנים שישראל היא דמוקרטיה אם היא תפסיק להיות כזו", סיכם.

יאיר לפיד בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

נזכיר כי למרות ההתנגשויות הבלתי פוסקות בין הממשלה והיועמ"שית, הדרך לפיטוריה אינה קלה. דו"ח ועדת שמגר לבחינת דרכי המינוי של היועץ המשפטי לממשלה ונושאים הקשורים בכהונתו, שמסקנותיו אומצו על ידי ממשלת ישראל באוגוסט 2000, קובע גם את דרכי הפיטורין של היועץ המשפטי לממשלה.

יש ארבע עילות בלבד המצדיקות פיטורין של יועץ משפטי לממשלה. אם היועץ המשפטי לממשלה עשה מעשה שאינו הולם את מעמדו, אינו כשיר לבצע את תפקידו בעקבות שינוי מצב קיים, מתנהלת נגדו חקירה פלילית או הוגש נגדו כתב אישום וכן אם קיימים חילוקי דעות בין הממשלה לבין היועמ"ש "היוצרים מצב בו נמנע שיתוף פעולה יעיל".

בקואליציה, עוד מיד לאחר הבחירות ולפני הקמת הממשלה, יש גורמים המעוניינים לנצל את העילה האחרונה. מאז הקמת הממשלה יש חיכוכים בלתי פוסקים בין היועמ"שית והממשלה - ולדברי גורמים בממשלה, לא רק שנמנע שיתוף פעולה יעיל אלא לא קיים כלל שיתוף פעולה.