מנכ״לית תנועת "התאוררות", שאנה אורליק, שוחחה היום (שלישי) עם "מעריב" והביעה חשש מהתנהלות המשטרה והפיכתה למשטרה פוליטית.

לאחרונה יצאתם בקמפיין ציבורי הקורא למשטרה ״משטרה פוליטית״ וטוען שהיא ״מתה״, למה השתמשתם במילים חריפות כאלה? אתם באמת מאמינים שהמשטרה מתה?
"אנחנו מאמינים שאין דמוקרטיה עם משטרה פוליטית, ושברגע שהמשטרה הופכת לגוף שמשרת אינטרסים אישיים של פוליטיקאים אז המשטרה מתה. חלק מהקמפיין שלנו 'שוטר אתה חסר' מתאר את המציאות של אזרחי ישראל שרוצים משטרה ששומרת עליהם, שעובדת למענם, שומרת על הסדר הציבורי, על הזכויות שלנו ועל הדמוקרטיה ופשוט לא מקבלים משטרה כזאת".

מעצר בהפגנה לשחרור החטופים 8.6.24 (צילום: Paulina Patimer)
מעצר בהפגנה לשחרור החטופים 8.6.24 (צילום: Paulina Patimer)

אורליק הוסיפה: "מאז שבן גביר התמנה לשר אנחנו רואים ניסיון להפוך את המשטרה לכלי שרת בידו: קידומים של שוטרים אלימים, איבוד אמון בציבור הכללי, מעצרים פוליטיים, שימוש באמצעי לפיזור הפגנות כנגד החוק ודוברות שעסוקה בלרצות את בן גביר במקום לקדם שקיפות והנגשת עבודת המשטרה לציבור". 

הקמם לאחרונה סיירת למניעת אלימות משטרתית בשם ״מגן אזרחי״ מה המשמעות של הסיירת? האם לא מדובר בלקיחת החוק לידיים?
"חס וחלילה, בדיוק ההפך! הסיירת שלנו היא מגן אזרחי כלפי האלימות שאנחנו, האזרחים, חוווים מהשוטרים כשאנחנו מפגינים בצורה בלתי אלימה. יש לסיירת שלנו שתי מטרות: להעלות מודעות בציבור על התמודדות עם אלימות משטרית ועל הזכויות שלנו כמפגינים ובמקביל לתעד בצורה מאורגנת ושיטתית את האלימות המשטרתית".

עוד הוסיפה אורליק: "אנחנו מאמינים שהרוב המוחלט של השוטרים עושים את העבודה שלהם ורוצים לשמור על הסדר, הסיירת שלנו היא תזכורת שיש למשטרה חובה להגן עלינו האזרחים. הסיירת עובדת בשיתוף פעולה עם אירגון 'אלימות ישראל' ו'מערך עוטף עצורים' שמביאים ניסיון רב בתחום המשפטי במקרים של אלימות משטרתית. אנחנו לא מפעילים כוח ולא מייצרים עימותים עם השוטרים". 

קובי שבתאי, איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קובי שבתאי, איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לא מזמן פרסמתם כי פעיל של הסיירת נעצר והטלפון שלו נלקח בתום החקירה, טענתם שמדובר ברדיפה על רקע הניסיון שלו לצלם אלימות משטרתית, יכולה להרחיב?
"תראה, זו לא טענה, זה מה שהשוטרים אמרו לדוד, המתנדב שלנו. לפני שבועיים דוד יצא איתנו לתעד את האלימות המשטרתית בהפגנה בתל אביב. הוא נעצר באלימות יתר. רואים בסרטון המעצר שמכניסים אותו לרכב משטרתי ובמהלך 40 דקות, לפי טענתו, עבר אלימות ע״י השוטרים. השוטרים דרשו מדוד להוריד את הווסט של 'מגן אזרחי' והעבירו אותו לתחנת משטרה. רואים אותו עם אזיקים בגב, מוחזק כמו עבריין. הוא אמר לשוטרים שחקרו את המקרה שצילם בעצמו את האלימות שאחרים חוו וגם את האלימות שהופעלה נגדו. זו הסיבה שנתנה לנו המשטרה על כך שהטלפון נשאר אצלם והוחזר לאזרח רק אחרי מספר ימים".

לאחרונה אנחנו רואים עליה בתיעודי אלימות המשטרה ברחבי הארץ, איך את מסבירה את העלייה בתופעה?
"בצורה מאוד פשוטה וברורה התופעה הזו היא תופעה של פוליטיזציה של המשטרה, בצורה מכוונת ושיטתית. זו הייתה התכנית של בן גביר עם ה'משמר הלאומי', הוא רואה את עצמו כמפכ״ל בפועל, מקדם שוטרים אלימים, הופך את המשטרה לגוף פוליטי שמטרתו לשרת את הממשלה ולפגוע במי שמתנגד לממשלה. ככה פשוט. התוצאה היא האלימות שאנחנו רואים, כמו התקיפה של חברת כנסת רק השבוע".

מעצר בהפגנה לשחרור החטופים 8.6.24 (צילום: אבשלום ששוני)
מעצר בהפגנה לשחרור החטופים 8.6.24 (צילום: אבשלום ששוני)

מה אתם מתכננים להמשך? כיצד המאבק יראה בעתיד?
"אנחנו ממשיכים בהעלת מודעות בציבור עם קמפיין של שלטי חוצות ופעילויות שטח מגוונות. הסיירת תתחיל לפעול בערים שונים ובציבורים שונים, יש עצומה שכל אזרח ואזרחית מוזמנים לחתום עליה כעמדה נגד הפוליטיזציה של המשטרה והשימוש בה ככלי פוליטי לשירות בן גביר. אנחנו גם רוצים להזהיר את הציבור נגד 'סוכני המשטרה הפוליטית' ונעלה לאוויר אתר שמשתף מידע על מקורבים לבן גביר המקדמים את המדיניות שלו נגד הדמוקרטיה ונגד משטרה חופשית שמשרתת את העם".

לסיכום אמרה אורליק: "אנחנו לא מוכנים לשתוק כי אנחנו יודעים שאת התהליך הזה רק האזרחים יכולים לעצור. אנחנו עוברים מדמוקרטיה ליברלית לדיקטטורה משיחית, והמאבק הזה הוא מאבק על אופיה של מדינת ישראל, על העתיד שלנו פה במדינה חופשית ודמוקרטית". 

ממשטרת ישראל נמסר: "שוב אנו עדים לשיח מפלג שנועד להכפיש את משטרת ישראל ושוטריה. הניסיון הנלוז והמסוכן לצבוע את עבודת המשטרה בגוון פוליטי, חוטא לאמת ופוגע בעבודת השוטרים, שפועלים לילות כימים למען ביטחונם של כלל האזרחים, ללא משוא פנים. משטרת ישראל ושוטריה, פועלים מזה חודשים רבים במטרה לשמור על האיזון הראוי בין זכות המחאה וחופש הביטוי לבין שמירה על מרקם חיים תקין. המשטרה איננה צד במחאה ולבטח אינה פוליטית. משטרת ישראל פועלת ותמשיך לפעול בכדי לאפשר כל מחאה כל עוד זו עומדת בחוק, אולם כאשר מבוצעות עבירות או הפרות סדר, מחויבתה של המשטרה להפסיקן תוך אכיפת החוק".

שאנה אורליק היא מנכ״לית תנועת "התאוררות", תנועת שטח א-מפלגתית הבונה כוח אזרחי לחיזוק הדמוקרטיה הישראלית.