לאורך השנים 'החטיבה להתיישבות' סופגת ביקורת קשה וטענות לשימוש פוליטי לטובת יישובי יהודה ושומרון בלבד כולל האשמות לניצול כספים קואליציוניים של מפלגת הציונות הדתית, אלא שבדיון היום (רביעי) בוועדה לביקורת המדינה נחשף צד אחר, שתומך באופן מלא בעבודת החטיבה - כולל מצד יו"ר הוועדה מיקי לוי מסיעת יש עתיד, בניגוד לדעתו של יו"ר המפלגה שלו יאיר לפיד.

בדבריו בוועדה אמר לוי: "צבעו את החטיבה בצבעים לא נכונים במשך השנים אבל מהדיון עולה מקצה לקצה שהחטיבה להתיישבות עושה עבודת קודש ועבודה טובה במרחב הכפרי, אולם הדרך של תקצוב באמצעות כספים קואליציוניים היא דרך קלוקלת שפוגעת בתכנון ארוך טווח. אנו רואים גידול משמעותי בתקציב החטיבה במהלך השנה. חייבים שכספים אלו יהיה בבסיס התקציב - מנגנון תקצוב שקוף ויעיל יותר, שיאפשר לחטיבה להמשיך בעבודה החיונית היחידה להיות תלויה בהסכמים פוליטיים משתנים".

חיזבאללה סימן את הנקודה הרגישה של ישראל: זה היעד שנסראללה תקף הכי הרבה
יודע משהו שאנחנו לא? שליח ארצות הברית במסר בנוגע ללבנון

בשבועות האחרונים פועלים חברי האופוזיציה בוועדת הכספים למנוע העברת תקציבים למשרד ההתיישבות של השרה אורית סטרוק, שאמונה על החטיבה להתיישבות, בטענה לבזבוז כספים בזמן מלחמה. אלא שלפי ראשי הרשויות עצמם - עבודת החטיבה להתיישבות משמעותית בסיוע ושיקום, כאשר למעשה רוב תקציב מנהלת תקומה מוזרם דרך החטיבה להתיישבות.

גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד מתבטא באופן קבוע נגד כספים שמועברים למשרד ההתיישבות. בישיבת הסיעה לפני כשבוע אמר: "302 מיליון שקל עודפים תקציביים יועברו למשרד ההסתה וההדתה של אורית סטרוק". בפעם אחרת האשים: "עבור מה יוקצו היום 200 מיליון שקל בוועדת הכספים? למפונים? לצבא? למילואימניקים? לא. עבור אורית סטרוק, כספים פוליטיים, בזמן מלחמה".

יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

כאמור בישיבת הוועדה השתתפו נציגים של הרשויות המקומיות מהדרום והצפון, שהביעו תמיכה במיסוד תקציב החטיבה להתיישבות, ולא בקיצוץ המשאבים.

ראש המועצה האזורית רמת נגב ערן דורון אמר: "נקודת האור היחידה של הממשלה הנכשלת הזו היא החטיבה להתיישבות ואם ייצר בעקבות הדיון הזה פגיעה אחת בקול קורא המשמעות היא פגיעה קשה עבור היישובים". 

ערן דורון (צילום: שי שמואלי)
ערן דורון (צילום: שי שמואלי)

גם ראש המועצה האזורית מבואות חרמון בני בן-מובחר שיבח את החטיבה להתיישבות: "רק הודות לכספים שלנו יש אפשרות ליישובים להתרחב ולגדול. החטיבה עושה יותר ממשרד ממשלתי. עובדים עם הצוותים שלנו ועוקבים אחר התוכניות ומסייעים לקידום, פיתוח וקליטה נכונה של האזרחים".