מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) שמבקשת לשנות את אופן בחירת נציב התלונות על השופטים, ולהעביר את הכוח הבלעדי למינוי הנציב לידי חברי הכנסת, שיתכנסו להליך הצבעה חשאי במליאה, בדומה לאופן הבחירה של נשיא המדינה או מבקר המדינה.

הדמוקרטים כבר נערכים: זו מחליפתו המסתמנת של ביידן בבחירות לנשיאות
גם בלבנון יודעים: צה"ל יצטרך להשמיד את הנכס הכי יקר של חיזבאללה

לדברי רוטמן המטרה היא קידום מיידי של מינוי נציב חדש, זאת לאור העובדה שכבר חודשיים התפקיד לא מאויש, צעד שפוגע בציבור שלא מקבל מענה לבעיות מול מערכת המשפט. 

במצב הנתון טרם נבחר מחליף לנציב תלונות הציבור על שופטים הקודם אורי שוהם, שסיים את תפקידו בחודש מאי, וזאת בשל חוסר ההסכמה בין שר המשפטים יריב לוין למ"מ נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן בנוגע לזהות הנציב החדש. לטענת רוטמן, אם לוין ופוגלמן יסכימו על זהות הנציב הבא, הוא ימשוך את הצעת החוק, אך אם לא ייבחר מועמד לתפקיד - הוא נחוש לסיים את החקיקה עד סוף כנס הקיץ.

הדיון בוועדת הבריאות של הכנסת על מצבם הרפואי של בני משפחות החטופים (צילום :דני שם טוב, דוברות הכנסת)

כאמור הצעת החוק שאושרה ברוב של 54 ח"כים תומכים מול 51 מתנגדים, מציעה לקבוע כי בחירת נציב התלונות על השופטים תעשה במליאת הכנסת ובהצבעה חשאית, זאת ברוב מיוחד של שבעים ח"כים. זאת בשונה מההסדר הקיים כיום, לפיו הנציב ממונה בידי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, על פי הצעה מוסכמת של שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון.

באופוזיציה תקפו את רוטמן, והאשימו אותו בפוליטיזציה של הליך בחירת הנציב, ובהמשך קידום הרפורמה המשפטית. חברת ועדת חוקה והוועדה לבחירת שופטים, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד): "ההפיכה המשטרית חוזרת על סטרואידים. אין יותר מלחמה מסתבר. כשהכללים לא מתאימים לגחמות השר, הוא משנה אותם ומשתמש בהצעת חוק כסחיטה באיומים על מ״מ נשיא העליון. הם לא למדו כלום, המטרה לרמוס את הרשות השופטת היא עדיין הדבר שהכי חשוב לקדם". גם הנהלת בתי המשפט כבר הודיעו שהם מתנגדים להצעה של רוטמן: "הצעת החוק עשויה להוביל לבחירה של אדם נטול כישורים".