משרד ראש הממשלה בשם המוסד אישר כי המתווכות בעסקת החטופים העבירו לצוות המשא ומתן את התייחסות חמאס למתווה עסקת החטופים. "ישראל בוחנת את ההתייחסות ותשיב למתווכות את תשובתה" נמסר.

בהתאם להצעה הישראלית: המאמץ החדש להוציא לפועל עסקת חטופים
אינטרס של ישראל? "לא מסתכלים נכון על המחיר של עסקת חטופים"

גורמים במערכת הביטחון הביאו אופטימיות זהירה בעקבות תשובת החמאס. גורמים בצה״ל אומרים חמאס נמצא כרגע במצב בעייתי מאוד. ערב הכניסה לרפיח הוא סבר כי הפעולה ברפיח תביא ללחץ בינלאומי על ישראל עם פגיעה באזרחים בלתי מעורבים.

בפועל הלחץ הזה התהפך על חמאס. הפעולה התקדמה במהירות ונהרגו לו 900 מחבלים ברפיח, הוא איבד את הנכסים האסטרטגיים שלו שהמרכזיים הם יכולות היצור, המנהרות, ציר פלדלפי ומעבר רפיח. חמאס מבין כי ישראל מתכוונת לפעול על ציר פלדלפי שהוא כרגע מנוף משמעותי כלפיו. במערכת הביטחון מעריכים כי חמאס מבין את המהלכים שנוצרו.

גורם ביטחוני בכיר אמר הערב (רביעי) ל"מעריב" כי "חמאס ממשיך להתעקש על סעיף עקרוני במתווה שימנע מישראל לחזור להילחם לאחר שלב א׳ במתווה, דבר שאינו מקובל על ישראל. ישנם פערים נוספים שעדיין לא נסגרו", הוא הוסיף וחתם את דבריו: "ישראל תמשיך במשא ומתן תוך כדי המשך הלחץ הצבאי והמדיני כדי להביא לשחרור כל 120 חטופינו, החיים והחללים כאחד".

בתוך כך, הערב פורסם לראשונה בחדשות הערב בכאן 11 כי חמאס לא מעוניין להתקדם במשא ומתן לעסקה - עד שחמאס לא יקבל הבטחה שצה"ל יתפנה מאזור ציר פילדלפי בטווח הזמן הקרוב. אתר החדשות האמריקני אקסיוס דיווח בשבוע שעבר מפי שלושה מקורות על מאמצים אמריקנים, בשיתוף המתווכים הקטרים והמצרים, לגשר על הפערים בנוגע לסעיף 8 בטיוטת ההסכם בין ישראל לחמאס. מקור אמר כי אם חמאס יסכים לנוסח החדש שהוצג בידי ארצות הברית, "זה יאפשר לסגור עסקה".

סעיף 8 נוגע למשא ומתן שאמור להתקיים בין ישראל וחמאס בזמן יישום השלב הראשון, לגבי הפרטים המדויקים של השלב השני האמור לכלול "רגיעה בת-קיימא" בעזה.

חטיבה 460 בעזה (צילום: דובר צה''ל)
חטיבה 460 בעזה (צילום: דובר צה''ל)

המאמץ האמריקאי החדש, מבוסס על ההצעה הישראלית שאושרה על ידי קבינט המלחמה הישראלי והוצגה על ידי הנשיא ביידן בנאום בחודש שעבר. ממשל ביידן עדיין דוחף להסכם תלת-שלבי שיוביל לשחרור כל 120 החטופים הנותרים ול"שקט מתמשך" בעזה. בדיווח נטען כי המאמץ שארצות הברית עושה יחד עם המתווכים הקטארים והמצריים מתמקד בסעיף 8 בהצעה לעסקת שחרור החטופים.

חלק זה של ההסכם קשור למשא ומתן שאמור להתחיל בין ישראל לחמאס במהלך יישום השלב הראשון של ההסכם, על מנת לקבוע את התנאים המדויקים לשלב השני של ההסכם, הכולל הגעה ל"שקט מתמשך" בעזה.