על רקע הדיונים על חוק הגיוס והגדלת השוויון בנטל, תקיים הוועדה לביקורת המדינה ישיבה מיוחדת בסוגיית הגדודים החרדיים בצה"ל ויכולת הקליטה של המערכת הצבאית. יוזם הדיון, ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), הזמין סקר מיוחד שמתפרסם כאן לראשונה, ונערך בקרב נשאלים מהמגזר החרדי.

הסקר חושף נתונים מעניינים בעמדות החרדים ביחס לגיוס לצה"ל. לפי הנתונים, יש פער בין היחס העקרוני נגד גיוס בני הישיבות לבין השאלה מה היה קורה אם היו יותר מסגרות מותאמות למגזר החרדי.

ביקורת חריפה בממשלה על סמוטריץ': "התנהלות בלתי נסבלת"
"ילדה ילדה ילדה בשבי": המיצג המצמרר של יום השיבוש

במענה לשאלה "אם הצבא יקים מגוון יחידות שיהיו בהן תנאים שיאפשרו לגברים חרדים לשמור על אופי חייהם, האם יעלה הסיכוי שיותר גברים חרדים יתגייסו לצבא?", השיבו כ־60% מהנשאלים שזה אכן יעלה את האפשרות לגיוס חרדים.

שיעור הסבורים שהתאמות מצד הצבא יביאו לגיוס חרדים גבוה יותר בקרב הציבור המבוגר יותר (מעל גיל 40) ובזרמים הספרדיים והחסידיים, בעיקר בקהילת חב"ד - עם 93% תמיכה. מנגד, רוב הנשאלים (72%) מתנגדים עקרונית לגיוס חרדים לצה"ל בגיל 18. האחוז הנמוך ביותר נגד גיוס נרשם בקרב קהילת חב"ד עם 60% התנגדות לעומת 76% בקרב הציבור הליטאי.

מהנתונים עולה שאף שהחברה החרדית מתנגדת עקרונית לגיוס, בדומה לעמדתה של ההנהגה החרדית, יש רוב הטוען שהקמת יחידות מיוחדות למתגייסים חרדים תגביר באופן משמעותי את האפשרות לגיוס.

גיוס חרדים בבקו''ם בתל השומר (צילום: אבשלום ששוני)
גיוס חרדים בבקו''ם בתל השומר (צילום: אבשלום ששוני)

ח"כ מאיר כהן: "מדובר בדיון חשוב ביותר שיבחן את האתגרים והאפשרויות לשילוב החרדים בצה"ל. תוצאות הסקר מראות שיש מקום לשיפור ולהתאמות שיכולות לשנות את התמונה. הגיעה העת לשירות משמעותי שחל גם על החברה החרדית. שוויון אמיתי בנטל מתחיל בבקו"ם".

בוועדת החוץ והביטחון יתקיים היום דיון נוסף בחוק הגיוס, בהשתתפות ראש אכ"א האלוף יניב עשור, שיציג את צורכי הצבא ויכולתו לקלוט אלפי מתגייסים חרדים יחד עם ההתאמות הנדרשות.