יו"ר הדמוקרטים וסגן הרמטכ"ל לשעבר, אלוף במיל' יאיר גולן, אמר היום (שני) בפתח ישיבת הסיעה: " אתמול ראינו את ההפקרה נגלית פעם נוספת מול עייננו. בעיצומו של משא ומתן, מעל לראשה של המשלחת הישראלית, ראש הממשלה מוציא הודעה לתקשורת על מנת לסכל ניסיון להגיע לעסקה", והוסיף: "מסתבר שראש ממשלת ישראל פשוט לא רוצה עסקה. זוה אמת, ויש לומר אותה".

"אם היינו פועלים בתחילת הלחימה בעוצמה, חמאס בסבירות גבוהה היה מגיע לעסקה - היום, עסקה כזאת, תנאיה קשים יותר - ועם זאת אנחנו רואים שחמאס נכון להגיע לעסקה והסרבן האמיתי הוא ממשלת ישראל", המשיך.

"ילדה ילדה ילדה בשבי": המיצג המצמרר של יום השיבוש
שבוע לאחר יום השיבוש - "יום המלחמה על הצפון" | כל הפרטים

באשר למצב במצפון והפינוי, אמר: "אני אומר כאן בצורה ברורה, אסור היה לנו לפנות תושבים וערים שלמות. על הדרג המדיני היה לעמוד בעוז מול ידידתנו הגדולה בעולם ולהגיד: צבא תמיד יושב לפני אזרחיו, אם חיזבאללה לא מתרחק מהגבול באופן מיידי, אנחנו פועלים לפי תוכנית שאותה יזמתי בתקופתי כאלוף פיקוד וקיימת עד היום בארסנל הפעולות של צה"ל, תוכנית 'ישיבות נכונות'. נכנסים ללבנון, תופסים נקודות שולטות ומסירים כל איום לירי שטוח מסלול לישראל - ירי נ"ט צלפים ונק"ל. נתניהו אוהב להציג את עצמו כמי שיודע לעמוד מול האמריקאים ולהגיד להם לא. זה שקר, נתניהו נכנע פעם אחר פעם בדיוק בדברים שאסור לו להיכנע".

\'\'נכנע פעם אחר פעם\'\'. בנימין נתניהו  (צילום: רויטרס)
\'\'נכנע פעם אחר פעם\'\'. בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)

בעקבות ניסיונו הצבאי, אמר: "מבחינת הדרום, צריך היה להנחות את צה"ל להיכנס דרך שלושה צירים: דרום, צפון ומזרח. בפועל, לא ניהלנו כך את תחילת המערכה, התמהמנו בכניסה לרפיח מה שהוביל לדשדוש רב בהמשך. כניסה משלושה צירים הייתה מפעילה לחץ מסיבי על חמאס, דרך המוצא היחידה שלו הייתה נותרת הים. אם היינו פועלים כך בתחילת המלחמה, בעוצמה, חמאס היה נכון להגיע לעסקה בעבור כל החטופות והחטופים. כניסה שכזאת הייתה מקצרת את הלחימה ומונעת אובדן חיים יקרים. על זה היה אפשר וצריך להתעקש מול ארה"ב".

"היום, יותר מתמיד צריך לדבר על כישלון הממשלה הזאת לא רק בניהול המלחמה אלא כישלון עמוק ורב ממדי. כידוע לכולנו, מלחמות קצרות נחשבות כהצלחות הגדולות ביותר וזאת רבותיי, זאת מלחמה ארוכה, ארוכה מאוד. מלחמה ללא אסטרטגיה ארוכת טווח, ללא נקודות יציאה וללא יעדים ברורים".

\'\'את המלחמה ניתן היה לנהל טוב יותר\'\'. הרמטכ״ל משוחח עם לוחמים במילואים בתוך רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
\'\'את המלחמה ניתן היה לנהל טוב יותר\'\'. הרמטכ״ל משוחח עם לוחמים במילואים בתוך רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

על ליל הכטב"מים, אמר: "לראשונה בתולדות המדינה איראן פתחה בתקיפה ישירה על ישראל. תקיפה שנמנעה על ידי שיתוף פעולה של ברית אזורית בינלאומית בהובלת ארה"ב. במקום למנף את הברית שהתחילה לקרום עור וגידים, הברית שלימים תצטרך לפעול במשותף כנגד האיום הגדול ביותר על מדינת ישראל - נגד איראן, ישראל החליטה שוב לפספס את ההזדמנות".

לסיכום, ציין כי את המלחמה היה ניתן לנהל טוב יותר, "הדרג המדיני פעם אחר פעם מתקפל היכן שאסור לו ובעיקר בורח מהכרעות גורליות. כך לא ניתן להוביל את ישראל לאתגרים שנכונו לה בשנים הקרובות", וקרא לבחירות: "אזרחי ישראל מתעוררים, אנחנו רואים עלייה במחאות שמתרחשות, אני רוצה לחזק מכאן את כל המפגינות והמפגינים שיוצאים בחום הכבד להילחם על המדינה. ללא הפלת הממשלה לא תהיה תקומה לישראל - חייבים להעלות מדרגה כאן ועכשיו!".