בביקורו האחרון של ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, בארצות הברית, התארח מודי אצל הנשיא ביידן בארוחת ערב ממלכתית וזכה לשבחים על ידי פקידי הבית הלבן, שמתארים את הקשר עם הודו כ"אחד ממערכות היחסים המשמעותיות ביותר" עבור ארצות הברית.

אבל השבוע, מודי הזכיר לעולם שיש לו עוד מערכת יחסים קרובה - עם "חבר שלי ולדימיר פוטין". בעוד מודי מבקר לראשונה ברוסיה מאז פרוץ מלחמת אוקראינה, התמונות שעולות ממוסקבה של מודי עוטף את הנשיא הרוסי בחיבוק דוב שולחות איתות ברור שהענקית הדרום האסייתית תשמור על קשרים עמוקים עם רוסיה - למורת רוחו של ממשל ביידן.  זה גם מראה שפוטין אינו מבודד כפי שהבית הלבן קיווה שיקרה.

מודי ופוטין (צילום: יחצ)
מודי ופוטין (צילום: יחצ)

הנסיעה למוסקבה, שחופפת לשלושה ימים של פגישות נאט"ו בוושינגטון, נתקלה בתדהמה בוושינגטון ובקייב. כשנשאל על פגישת מודי-פוטין, דובר מחלקת המדינה, מתיו מילר, אמר לכתבים כי: "הבהרנו ישירות להודו את החששות שלנו לגבי מערכת היחסים שלהם עם רוסיה". ב-X, פרסם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי תמונות של בית החולים לילדים בקייב שנפגע מטיל רוסי ביום שני ומתח ביקורת על הפגישה. "זו אכזבה עצומה ומכה הרסנית למאמצי השלום לראות את מנהיג הדמוקרטיה הגדולה בעולם מחבק את הפושע ממוסקבה ביום כזה", כתב.

עבור מודי, רוסיה נותרה מקור מכריע של נשק ואנרגיה וטכנולוגיית חלל שהודו רואה כהכרחית למען הפיכתה למעצמה גדולה. אנליסטים גם אומרים שהודו לא רוצה שרוסיה תגדל תלות גדולה מדי בסין. המאמץ המלחמתי של פוטין, בינתיים, ממומן בחלקו המשמעותי על ידי רכישות הודיות של מוצרי נפט רוסיים. רוסיה, כמו כן, מקווה שהודו תשמור מרחק מארצות הברית.  ודובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, לעג השבוע למערב על כך שהוא חש "קנאה" על קשרי רוסיה-הודו.

שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)

נראה כי הפגישה במוסקבה מעמיקה את מה ששתי המדינות כינו "יחסים אסטרטגיים מיוחדים". גורמים רשמיים בהודו אמרו היום (שלישי) כי מתקיימים דיונים לייבא יותר נפט ודלק גרעיני רוסי עבור תחנות כוח הודיות המשתמשות בטכנולוגיה גרעינית רוסית. בנאום שנשא מודי לאחרונה, הודיע ​​גם כי הודו תפתח קונסוליות בקאזאן ויקטרינבורג כדי לשפר את הקשרים בין שני העמים.

"הודו ורוסיה צועדות כתף וכתף ומזרימות אנרגיה חדשה לשגשוג העולמי", אמר מודי בנאומו. "כל אזכור של רוסיה מזכיר לכל הודי בעל ברית שהיה איתנו בזמנים טובים ורעים, כידיד מהימן של הודו".