הועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל בראשות ח״כ מיכאל ביטון הגיעה היום (ראשון) לפגוש מקרוב את האתגר בו העיר צפת נמצאת מתחילת המלחמה - אל מול אתגרי הביטחון והמיגון וכן אתגרי הצלת עסקי העיר מקריסה בעקבות המלחמה. 

במהלך היום, הועדה פגשה את בעלי העסקים ברחבי העיר, עסקים אשר נמצאים במשבר כלכלי מאחר שלא נכללים בסל ההטבות של המדינה - ולא בפיצויים עבור יישובי קו העימות. העיר צפת אשר ממוקמת בין בסיסי צה״ל רבים, מהווה יעד אסטרטגי עבור חיזבאללה ולכן תושביה חווים שגרת חירום מתמשכת בה יש בעיר נפילות רבות של רקטות, כטבמ״ים וכן שברי יירוטים. ״הזמן לעזור לצפת הוא עכשיו״, כך פתח יו״ר הועדה ח״כ מיכאל ביטון את הסיור. 

ראש עיריית צפת יוסי קקון אמר כי ״נכון להיום, צפת היא קו העימות החדש ולמרות זאת היא לא קיבלה אף מענה רציני, לא בנושא מיגון בתי הספר ושכונות העיר - ולא בנושא הפיצוי לעסקים. ״בנוסף, לאור מצבה הכלכלי של העירייה, אנו נאלצים להעלות לתושבים ולבעלי העסקים את מחירי הארנונה״, עוד אמר כי ״שיקפנו לחברי הועדה את המצב המדויק של צפת בתחומים הרלוונטים, ושמענו את המחויבות שלהם לשנות את ההתייחסות של המדינה לצפת מהקצה אל הקצה. אנחנו מצפים מהועדה המכובדת ליישם את ההחלטות בנושא המיגון ובנושא הפיצוי לעסקים".

קרן אלון, בעלת יקב ותיק בצפת, סיפרה על האתגר הכלכלי בצל הלחימה: ״שלושים שנה אנחנו גרים כאן בצפת, ובפעם הראשונה אנו רואים את תושבי העיר בדיכאון, סוגרים עסקים, 30% מהעסקים עוברים למרכז. צפת היא סמל הגליל, ואם צפת מתרסקת - כל הגליל יתרסק״. 

חבר הכנסת יצחק קרויזר, יו״ר סיעת עוצמה יהודית, אמר במהלך הסיור כי ״התושבים ובעלי העסקים שלא פונו בצפת, חייבים לקבל תמיכה משמעותית כדי להצליח לשרוד, מדובר בצורך ממשי שאינו בר דיחוי. אני קורא מכאן למשרד האוצר שלא להתעלם ממצוקת בעלי העסקים בצפון, ולא לאפשר לבעלי העסקים לקרוס תחת הנטל. אמשיך לפעול בכל הכלים הפרלמנטרים העומדים לרשותי - במטרה להוציא לפועל את המתווה המשמעותי הזה לטובת תושבי העיר, בעלי העסקים התיירות בצפת וכל העסקים בצפון״. 

חבר הכנסת מיכאל ביטון ויו״ר הועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל, הצהיר כי ״כוועדה נמשיך ונלווה את צפת לא יום ולא יומיים ולא רק במלחמה, אלא נקדיש לאנשי העיר זמן ותשומת לב כי היא עוגן לגליל. הועדה שלנו תקיים דיון חירום בועדת כספים לגבי צפת - על מנת שנוכל לעזור כאן לכלכלה המקומית ולבעלי העסקים הקורסים בה בזמן המלחמה. צפת צריכה להיקרא עיר תיירות, ואנו נגיש הצעת חוק מתקנת של עיר תיירות לצפת״, הכריז.

מרדכי קשמכר, בעל גלריה בעיר צפת אירח בעסק את המשלחת והראה להם את המצב העגום של התיירות בצפת: ״ביום רגיל מסתובבים כאן אלפי אנשים, כעת בחסות המלחמה, אין כאן נפש חיה. אנחנו משלמים מיסים במהלך השנה וכעת לא באים לקראתנו אפילו לא בצעד אחד. אנחנו משלמים ארנונה על חנות סגורה. גם את הפיצויים שהבטיחו לנו, לא מצליחים לקבל״.