בכירי משרד האוצר ואגף התקציבים הציגו היום (שלישי) בפני ועדת החוץ והביטחון את השפעות גיוס חרדים על המשק ועל הקלת העומס של משרתי המילואים.

לפי הנתונים הדרמטיים, משרד האוצר מעריך שגיוס של 1,000 חרדים לשירות קרבי מדי שנה יוביל לחיסכון של 833 אלף ימי מילואים קרביים מידי שנה. כאשר פורטים את זה לחיסכון עבור משרת מילואים יחיד, החיסכון הצפוי הוא של 10-14 ימי מילואים בשנה לפרט, ומבחינת חיסכון עלות כלכלית מדובר על חיסכון כלכלי בשנה של כ-1.3 מיליארד ש"ח.

הסתכלנו על הנתונים של שילוב החרדים בצבא, וזה מה שגילינו | שמואל רוזנר
פריצת דרך לקראת פשרה בחוק הגיוס? המציאות שונה לחלוטין

וכמה עולה אנשי מילואים? לפי הנתונים ככל שגיל המשרת עולה - העלות הישירה ועקיפה מזנקת. למשל אומדן עלות כלכלית למילואימניק בן 25 הוא 33 אלף ש"ח לחודש, זאת לעומת משרת מעל גיל 40 אז העלות מטפסת ל-62 אלף ש"ח. 

לוחמי מילואים באימון ברמת הגולן  (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
לוחמי מילואים באימון ברמת הגולן (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)

בנוסף, בכירי משרד האוצר מתריעים כי התוכנית של צה"ל לשלוח צווי גיוס דווקא לחרדים עובדים תפגע אנושות בכלכלה הישראלית ותוביל להימנעות האוכלוסייה החרדית משוק העבודה. לטענתם בעת גיבוש הסדר לגיוס הגברים החרדים, זמני או קבוע, יש לשמור על עקרונות מעודדי צמיחה עבור המשק: ניתוק הקשר בין השירות הצבאי למגבלות על כניסה לשוק העבודה ושירות בעל תועלת ביטחונית לצמצום ימי המילואים במשק. 

לדבריהם בעבר, האיסור על השתתפות בתעסוקה כתלות בשירות הצבאי היוותה חסם מרכזי לכניסת גברים חרדים לשוק העבודה ולא הביאה לגידול בהיקפי הגיוס