רפי בן שטרית, ראש העיר בית שאן לשעבר, אביו של סמל ראשון אלרואי בן שטרית ז"ל שנפל בקרבות ה־7 באוקטובר וחבר בוועדת החקירה האזרחית שהוקמה אתמול (חמישי), שוחח עם אריה אלדד ורון קופמן ב־103fm והסביר מדוע כה חשוב להתחיל לחקור את המחדל שהוביל לאסון. 

לדבריו, "אנחנו דורשים בתוקף ועדת חקירה ממלכתית. אנחנו מבינים שהמדינה גוררת רגליים, כנראה יש אנשים שיש להם מה להסתיר, או שקלונם לא יתגלה ברבים".

"אזרחי המדינה נוקטים עכשיו יוזמה – מקימים ועדת חקירה אזרחית שתחקור את המדינה. המדינה לא לוקחת אחריות – האזרחים נוקטים ביוזמה", הכריז ראש העירייה לשעבר והרחיב בנושא: "אנחנו החלטנו לנקוט ביוזמה להקים ועדת חקירה אזרחית שתחקור את המדינה, חבל שהגענו לזה, שאני באופן אישי כאב שכול צריך לעסוק בזה לבושתנו, אבל זו המציאות. המדינה לא לוקחת אחריות?  - האזרחים נוקטים ביוזמה".

בישראל עוקבים בדריכות: האם ניסיון חיסול דף ישבש את עסקת החטופים?
באיראן "מזלזלים ומגמדים" את התקיפה - וזה אומר שבישראל צריכים לחשוש
טעות אנוש או כשל מערכתי? החשש מפני חדירת כטב"מים נוספים לשמי ישראל גובר

"אנחנו נקרא לאנשים לבוא. אם הם לא יבואו זאת גם אמירה: אזרחי המדינה צריכים לדרוש בתוקף. אני לא אב שכול מיוחס, יש פה 1600 משפחות אבלות, המדינה עצובה. המדינה שייכת לאזרחים, היא לא שייכת לנבחרים או לגנרלים. אנחנו לא רפובליקת בננות, אנחנו לא נתינים שלהם".

בן שטרית הוסיף כי "אנחנו נקרא לאנשים לבוא. אם הם לא יבואו זאת גם אמירה: אזרחי המדינה צריכים לדרוש בתוקף. אני לא אב שכול מיוחס, יש פה 1600 משפחות אבלות, המדינה עצובה. המדינה שייכת לאזרחים, היא לא שייכת לנבחרים או לגנרלים. אנחנו לא רפובליקת בננות, אנחנו לא נתינים שלהם".

סמ''ר שמעון אלרואי בן שטרית ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
סמ''ר שמעון אלרואי בן שטרית ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

"וועדת החקירה האזרחית מתייתרת ברגע שתהיה וועדה ממלכתית. יצאנו ביום רביעי לצעדה, ואנחנו ביום השלישי שלה. אנחנו עכשיו בתחנת המשטרה בשדרות. יש פה מאות אנשים שבאו אתמול לקרוא לוועדה ממלכתית".

בן שטרית קורא לציבור הרחב להצטרף ליוזמה. הוא אמר בנושא כי "תמיד היינו רוצים שיהיו יותר אנשים, יש תמיכה גדולה והמון אזרחים שבאים לתמוך. בימים האלה הרגשנו את עם ישראל. צעדנו בכבישי עוטף עזה מבארי ועד צומת רעים. זה מצעד דגלים של ריבונות יהודית. השבנו אותה למקומות האלה. אנחנו מחדשים את הריבונות".