גורמים רשמיים בישראל מתייחסים להחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג שקבעה כי הנוכחות הישראלית במזרח ירושלים וביהודה ושומרון מנוגדת לחוק הבינלאומי, והדגישו כי מדובר בחוות דעת שמערבבת בין תחום מדיני-פוליטי לתחום משפטי, דבר שלא תורם לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. חשוב ציין כי מדובר בחוות דעת מייעצת, שאינה מחייבת משפטית.

האג הנחיתה מכה קשה על ישראל: "יותר גרוע מכל תרחיש שחשבו עליו"

בישראל מדגישים, כי "החלטת ה-ICJ הקובעת כי ישראל מבצעת כיבוש לא חוקי בשטחי יהודה ושומרון, מנוגדת לכל ההסכמות שהיו לישראל עם הפלסטינים, היא יוצאת נגד כל הקונספט של פתרון הסכסוך. כמו כן, חוות הדעת של בית הדין ה-ICJ מנותקת לחלוטין מהמציאות הביטחונית בישראל ובאזור אחרי שבעה באוקטובר. היא מתעלמת מהזכויות ההיסטוריות של ישראל, מהצד הישראלי בסכסוך. כאמור, אין לחוות דעת של ה-ICJ השלכות מעשיות משפטיות, גם לא מדיניות".

הערכה היא כי הפלסטינים מתכוונים לקחת את חוות הדעת הזאת למועצת הביטחון של האו"ם, אבל כל מדינות המערב, כולל אלה שהן חברות במועצת הביטחון, מתנגדות לגישה החד-צדדית, לכפייה על ישראל, ללא תהליך מדיני.

בנייה בהתנחלויות (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
בנייה בהתנחלויות (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "העם היהודי אינו כובש בארצו - לא בבירתנו הנצחית ירושלים ולא בנחלת אבותינו ביהודה ושומרון. שום החלטה שקרית בהאג לא תעוות אמת היסטורית זאת, וכך גם לא ניתן לערער על חוקיות ההתיישבות הישראלית בכל שטחי מולדתנו".

ממשרד החוץ נמסר: "ישראל דוחה את חוות הדעת המייעצת של ביה"ד הבינ"ל לצדק (ICJ) שפורסמה היום ביחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני. למרבה הצער, חוות הדעת שגויה מן היסוד. היא מערבבת בין פוליטיקה למשפט. היא מחדירה את הפוליטיקה ממסדרונות האו"ם בניו יורק לאולמות המשפט של בית הדין בהאג.
 
"חוות הדעת מנותקת לחלוטין מהמציאות במזרח התיכון: בזמן שחמאס, איראן וגורמי טרור נוספים תוקפים את ישראל משבע חזיתות - כולל עזה ויהודה ושומרון - כדי להשמידה, ולאחר הטבח הגדול ביותר של יהודים מאז השואה, חוות הדעת מתעלמת מהזוועות שהתחוללו ב-7 באוקטובר ומההכרח הביטחוני של ישראל להגן על שטחה ואזרחיה.
 
"חוות הדעת מנוגדת לעקרון המנחה שעמד בבסיס כל הסכמי השלום וההסדרים שהושגו עד כה בין ישראל ושכנותיה, לפיו פתרון הסכסוך מתאפשר רק באמצעות משא ומתן ישיר בין הצדדים. חוות הדעת רק מרחיקה את הסיכוי לפתרון הסכסוך. הרשות הפלסטינית שיזמה את המהלך אינה מעוניינת בשלום, אלא בהטלת רפש כוזב בישראל. שלום מושג רק באמצעות מו״מ ישיר בין הצדדים, והרשות הפלסטינית לא תוכל להתחמק מכך באמצעות פנייה לטריבונלים בינ"ל.

"יודגש, כי חוות הדעת היא חד-צדדית באופן בוטה. היא מתעלמת מהעבר - מזכויותיה ההיסטוריות של מדינת ישראל ושל העם היהודי בארץ ישראל; היא מנותקת מהווה - מהמציאות בשטח ומהמציאות ההסכמית בין הצדדים; והיא מסוכנת לעתיד - היא מרחיקה את הצדדים מהפתרון היחידי האפשרי שהוא מו״מ ישיר.

עוד יש להבהיר, כי חוות הדעת שפורסמה היום היא חוות דעת מייעצת והיא אינה מחייבת משפטית. מדינת ישראל היא מדינת חוק בעלת מערכת משפט עצמאית ומוערכת, היא מחויבת למשפט ולדין הבינ״ל, והיא תמשיך להגן על אזרחיה בהתאם לחוק הבינ״ל".