רגע לפני נסיעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לארצות הברית ביום שני, המונים הפגינו הערב (שבת) בכיכר החטופים בסימן קריאה לראש הממשלה: ״קודם עסקה, אח״כ תיסע!״.  "הערב, כשעל השולחן מונחת עסקת נתניהו שתחזיר את כל החטופים הביתה, מטה משפחות החטופים יקיים את עצרת התמיכה במשפחות החטופים בקריאה לראש הממשלה לאשר את העסקה לפני טיסתו לקונגרס בוושינגטון" מסרו המארגנים. 

במסגרת המחאה היום הורחב המוקד שמול שער בגין, בשיחות עם מפגינים עולה הטענה שיש צורך בשינוי כיוון חיזוק המחאה מול שער בגין ופעילות מהשטח יותר ספונטנית. "נאומי הבמות מיצו את עצמם המחאה חייבת לחזור להיות אותנטית". ישנה גם דריכות כעת בעת התפזרות חלק מהמפגינים נוכח ההתלקחות והעימותים בשבועות הקודמים.

על סף תהום: המערכה האזורית כבר מתדפקת על דלתנו  
ערב ביקור נתניהו: הבית הלבן שוקל להטיל סנקציות על בן גביר וסמוטריץ'

הפגנה לשחרור חטופים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה לשחרור חטופים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

את ההנחיה הביל השחקן ליאור אשכנזי, שפתח את הערב ואמר: "החטופים התחננו על נפשם - והופקרו לנפשם", וייקחו חלק בנאומים ובקטעי וידאו שורדי שבי ובני משפחות של חטופים ונרצחים, לצד קהל רב שיתמוך במשפחות. בד בבד צפויה המחאה הפוליטית כנגד הממשלה בצומת הרחובות קפלן ולאחריה צפויה צעדה של המוחים. בין הנואמים יהיו יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד.

ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו", ממארגני ההפגנה, מסר: “הממשלה שוברת שיאים של ניתוק, הפקרות וזריקת אחריות, אחרי שהביאה את מדינת ישראל לתקופה הקשה ביותר שידעה. ראש המל"ל טוען ש׳נתניהו הפך את ישראל לאימפריה׳ ומכנה את השביעי באוקטובר ׳תקלה׳, ראש הממשלה אומר ש׳החטופים סובלים אבל לא מתים׳. חייבים לשים לזה סוף ולהביא להנהגה ראויה".

מכת"זית הופעלה במהלך ההפגנה למען החטופים (צילום :מטה משפחות החטופים)

עוד מסר שוורץ: ״נתניהו טס לארה״ב בזמן שהמצב הביטחוני מחמיר מיום ליום - וממשיך להפקיר את אזרחי המדינה. אנו חייבים לדרוש לקדם את עסקת החטופים ולקבוע מועד לבחירות - לפני שנתדרדר לחזית נוספת. זו הדרך היחידה שתאפשר למדינה להתחיל להשתקם ולחשב אסטרטגיה לעתיד. הממשלה הזו חייבת לקחת אחריות על האסון וללכת הביתה״.

ממשפחות החטופים נמסר: "יש עסקה על השולחן, מוכנה לסגירה כבר כמה שבועות, גם השבוע נתניהו טרפד וגרר רגליים. הוא דחה דיונים, הכניס תנאים חדשים, הקשיח עמדות, וטען שלא צריכים להיות בלחץ, כי החטופים רק סובלים ולא מתים. כל המכשולים הביטחוניים הוסרו, נותרו רק מכשולים פוליטיים, פושעים ומופקרים. אם נתניהו יעלה על טיסה בלי להודיע שהוא מקבל את עסקה – אנחנו נשמיע קול ונזהיר בארה"ב ובכל העולם, שנתניהו הוא המכשול לעסקה. אנחנו קוראים לגלנט, לראשי מערכות הביטחון ולחברי צוות המשא ומתן – תמשיכו להילחם על החטופים ואל תתנו לו לטרפד. אז אנחנו משמיעים כאן את קולם של כל החטופים לכל הציבור: בואו להפגנות, תילחמו! רק לחץ ציבורי יחזיר אותם".

ארגון "בונות אלטרנטיבה" מפגינות בקמפיין המגיב לאמירתו של נתניהו שצוטטה מדיונים סגורים, לפיה "החטופים סובלים, אבל הם לא מתים". בשלטים שהונפו מופיעות הסיסמאות: "נאנסת, עוד לא מתה", "מוכה, עוד לא מתה", "מעונה, עוד לא מתה". 

בונות אלטרנטיבה מחאה לשחרור החטופים ''עוד לא מתה'' (צילום: אוהד שחר, נס ציונה)
בונות אלטרנטיבה מחאה לשחרור החטופים ''עוד לא מתה'' (צילום: אוהד שחר, נס ציונה)

אמו של מתן, עינב צנגאוקר, אמרה הערב בהצהרת משפחות החטופים: "זהו היום ה-288 שבו בני משפחותינו נמצאים בגיהנום בעזה. יש עסקה על השולחן מוכנה לסגירה כבר כמה שבועות. ואנחנו עומדים כאן היום, אחרי עוד שבוע מבוזבז שבו נתניהו שוב טרפד וגרר רגליים. הוא דחה דיונים, הכניס תנאים חדשים, הקשיח עמדות, וטען שלא צריכים להיות בלחץ, כי החטופים רק סובלים ולא מתים. אלה אמירות מעוותות של ראש ממשלה מנותק שלא רוצה עסקה!". 

הצהרת משפחות החטופים (צילום: מטה משפחות החטופים)
הצהרת משפחות החטופים (צילום: מטה משפחות החטופים)

עוד הוסיפה צנגאוקר: "בניגוד לכל טענות הקש של נתניהו, בכירי מערכת הביטחון כבר הודיעו שאין מניעה ביטחונית לעסקה. כל המכשולים הביטחוניים הוסרו, נותרו רק מכשולים פוליטיים, פושעים ומופקרים. יש אדם אחד שעומד ביני לבין מתן - ובינינו לבין יקירנו. וזה ראש הממשלה שיותר חשוב לו להציל את כסאו מלהציל חיים! נתניהו – די לטרפד! לחטופים נגמר הזמן, ואחרי שהשגת את תמונת הניצחון שלך עם חיסול דף, חובתך להביא עסקה. צא עוד הערב לפני שאתה ממריא לארה"ב ותודיע שאתה מקבל את העסקה! בלי תנאים חדשים, בלי טריקים ובלי שטיקים!".  

בנו של אלכס, מתי דנציג, אמר בהצהרה: "ראש המוסד מזהיר שלבנות בשבי אין זמן, שר הביטחון מזהיר שתיכף גורלם של החטופים ייחרץ – ולראש הממשלה יש זמן לדאוג להישרדות הפוליטית שלו, על חשבון חיים החטופים. זה טירוף מערכות מוחלט! קבוצה של משפחות שמפגינות כאן בגשר בגין יוצאת במשלחת עצמאית לארה"ב בזמן ביקור נתניהו בוושינגטון".

עוד הוסיף דנציג: "אם נתניהו יעלה על טיסה בלי להודיע שהוא מקבל את עסקה – אנחנו נשמיע קול ונזהיר בארה"ב ובכל העולם,  שנתניהו הוא המכשול העסקה, ובמשך חודשים ארוכים הוא טירפד אותה פעם אחר פעם. בכל העולם ידעו שנתניהו הוא ראש ממשלה שמפקיר את אזרחיו בידי ארגון טרור רצחני!". 

בת דודו של עופר, יפעת קלדרון, אמרה בהצהרה: "אנחנו קוראים לגלנט, לראשי מערכות הביטחון ולחברי צוות המשא ומתן – תמשיכו להילחם על החטופים ואל תתנו לו לטרפד! ואם נתניהו שוב מטרפד את העסקה – צאו מיד לציבור ותגידו אמת! העם איתנו, העם רוצה את החטופים בבית, אנחנו קוראים לרוב השפוי בממשלה ולכל בעלי המצפון: תמשיכו לדחוף לעסקה! אל תתנו לנתניהו לטרפד אותה, ואל תתנו לקיצוניים בממשלה המנותקים מהעם, להקריב את בני משפחותינו למוות! בן דודי החטוף, עופר, אמר לבתו סהר שחזרה מהשבי ״לכי להפגנות, תילחמי״ - אנחנו נלחמים להצלת בני משפחותינו, אבל זהו מאבק גם להצלת המדינה". 

הפגנה נגד הממשלה בראש פינה (צילום: בונות אלטרנטיבה)
הפגנה נגד הממשלה בראש פינה (צילום: בונות אלטרנטיבה)

כלתו של גדי, עינב מוזס, אמרה בהצהרה: "אנחנו מביטים בעיני הציבור שיצא איתנו בשבוע שעבר לארבעה ימי צעדה בחום קיצוני, ובעיני הציבור שמממשיך להפגין איתנו יום יום בשער בגין וברחבי הארץ, אנחנו מלאים תודה, ורוצים לומר לכם: אתם התקווה! ההתגייסות האזרחית המדהימה למאבק, היא ההוכחה שיש לנו כוח. החטופים שומעים אותנו, רואים אותנו וקוראים לנו להפגין למענם. אז אנחנו משמיעים כאן את קולם של כל החטופים לכל הציבור: בואו להפגנות, תילחמו! רק לחץ ציבורי יחזיר אותם, זה המאני טיים, לא מרפים עד שהם חוזרים! זה הזמן להחזיר הביתה את כולם!". 

נכדתו של עודד ליפשיץ, מאיה ליפשיץ בת התשע, אמרה: "אני מתגעגעת לסבא שלי, עודד ליפשיץ, כולנו מתגעגעים ל120 חטופים, תחזירו לנו אותם הביתה, עכשיו!". 

הפגנה נגד הממשלה בצומת עמיעד (צילום :דורשינוי)

גם בצפון הפגינו, ובצומת עמיעד התקבצו עשרות מפונים מהצפון.