ועדת החוקה, חוק ומשפט צפויה לדון היום בהצעת החוק של יו"ר הוועדה שמחה רוטמן המבקשת לשנות את אופן בחירת נציב התלונות על השופטים, ולהעביר את הכוח הבלעדי למינוי הנציב לידי חברי הכנסת, שיתכנסו להליך הצבעה חשאי במליאה, בדומה לאופן הבחירה של נשיא המדינה או מבקר המדינה.

לקראת הדיון הייעוץ המשפטי של הכנסת גיבש מסמך הערות על החקיקה המסתמנת, בו הם מציפים קשיים משפטיים על נוסח החוק של רוטמן, בין היתר שמדובר לטענתם "שינוי כללי המשחק לאחר תחילת המשחק", מכיוון שהנציב הקודם כבר סיים את תפקידו והחל ההליך לבחירת מחליפו, שבינתיים תקוע בגלל חוסר הסכמה בין שר המשפטים למ"מ נשיא בית המשפט העליון.

חבית נפץ פוליטית: הצעת החוק של ח"כ רוטמן שמעוררת סערה
הרפורמה המשפטית? החוק החדש שמעורר את זעם מערכת המשפט
החוק של רוטמן עבר בטרומית, באופוזיציה תקפו: "ההפיכה המשטרית חזרה"

לפי המסמך של הייעוץ המשפטי: "ההסדר המוצע מבקש לפתור את המבוי הסתום שנוצר על-ידי הוצאת נשיא בית המשפט העליון מהליך הבחירה באופן מיידי. מבחינה זו, מדובר ב"שינוי כללי המשחק" לאחר שהמשחק החל, ותוך חתירה תחת הגיונם הפנימי של הכללים שנקבעו בחוק. שהרי תכליתו של ההסדר הקיים היא ליצור איזון בין נציג הרשות השופטת ונציג הדרג הנבחר – נשיא בית המשפט העליון ושר המשפטים – באמצעות הקביעה כי המועמד למשרת הנציב יהיה מועמד המוסכם על שניהם.

והנה, דווקא כשהכללים הללו "פועלים את פעולתם" ומאלצים את הגורמים האמורים להגיע להסכמה ביניהם, מוצע לשנות את האיזון הבין-מוסדי הקיים בבחירת הנציב, להוציא את נציג הרשות השופטת מהליך הבחירה, ולהעבירו לידי הכנסת בלבד. במצב זה, יש חשש כי קשה יהיה לוועדה להתנתק מן ההקשר הספציפי שבו היא פועלת ולקבל החלטה ביחס להסדר המיטבי בראייה כללית צופה פני עתיד ו"מאחורי מסך בערות".

שמחה רוטמן, יריב לוין ובנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שמחה רוטמן, יריב לוין ובנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"גם ביחס לעצם העברת הכוח לכנסת, מעיר הייעוץ המשפטי שלחברי הכנסת אין בהכרח את הכישורים לבחון את המתאים ביותר לתפקיד ושונה מההיגיון של בחירת הנשיא או מבקר המדינה: "נראה כי מתן הסמכות לכנסת לבחור את הנציב בלא לערוך בחינה כוללת של מבנה ותכלית מוסד הנציבות והתאמתו לתיקון המוצע, עלול ליצור חוסר הלימה בין הליך המינוי של הנציב ובין ההיבטים האחרים הקשורים בתפקידו ומעמדו".

עוד הוסיפו: "הליך בחירה במתכונת המוצעת, המעניק בכורה לשיקולים פוליטיים-ייצוגיים על פני שיקולים מקצועיים, הוא ההליך המתאים לבחירת בעל תפקיד המפקח על מערכת השפיטה, והאם אין חשש שיהיה בכך כדי לפגוע באי התלות שלה (גם אם הדרישה לרוב של 70 חברי כנסת תבטיח כי השיקול לא יהיה קואליציוני בלבד)".

שמחה רוטמן (צילום: מארק ישראל סלם)
שמחה רוטמן (צילום: מארק ישראל סלם)

כזכור, במצב הנתון טרם נבחר מחליף לנציב תלונות הציבור על שופטים הקודם אורי שוהם, שסיים את תפקידו בחודש מאי, וזאת בשל חוסר ההסכמה בין שר המשפטים יריב לוין למ"מ נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן בנוגע לזהות הנציב החדש. לטענת רוטמן, אם לוין ופוגלמן יסכימו על זהות הנציב הבא, הוא ימשוך את הצעת החוק.

לדברי רוטמן המטרה היא קידום מיידי של מינוי נציב חדש, זאת לאור העובדה שכבר יותר מחודשיים התפקיד לא מאויש, צעד שפוגע בציבור שלא מקבל מענה לבעיות מול מערכת המשפט.