בעקבות הודעת הנשיא ביידן על פרישתו מהמרוץ לנשיאות, "מעריב" שוחח עם ד"ר שי הר-צבי, מומחה לארה"ב וחוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, ולשעבר מנכ"ל בפועל של המשרד לנושאים אסטרטגיים, על המשמעויות הראשוניות של ההחלטה.

ד"ר הר-צבי הסביר כי "ביידן הודיע על פרישתו מהמרוץ לנשיאות אך לא מתפקידו כנשיא. המשמעות, ביידן יישאר בתפקידו עד לסוף כהונתו ב-20 בינואר 2025, עם מלוא הסמכויות שלו כנשיא. בהתייחסו לסגניתו, קמלה האריס, ביידן שיבח אותה על היותה שותפה יוצאת דופן, והביע תמיכה מלאה במועמדותה להחליפו". 

לקראת טיסת נתניהו לארה"ב: הפגנות בנתב"ג ובירושלים
אחרי פרישת ביידן: האם סגנית הנשיא תעשה שוב היסטוריה?

לדברי הר-צבי, "מדובר באירוע חסר תקדים בו נשיא מכהן מודיע זמן קצר כל כך לפני הבחירות על פרישתו, ולמעשה יש למפלגה הדמוקרטית פחות מחודש כדי להחליט מי יירש את ביידן. זאת, משום שהועידה הדמוקרטית שבוחרת סופית את המועמד לנשיאות אמורה להתכנס ב-19 באוגוסט. עם זאת, לעת עתה עדין לא ברור מה יהיה המנגנון שייבחר את היורש, בין היתר, נוכח העובדה שהצירים שאמורים היו לבחור בביידן למעשה חופשיים עתה להצביע כרצונם. אפשרות אחת היא התלכדות סביב מועמד מוסכם, ואפשרות אחרת היא לקיים ועידה פתוחה, בה כל אחד יוכל להציע את מועמדותו".

להערכתו של הר-צבי, "פרישתו של ביידן לכאורה פתחה את המרוץ להחליפו. עם זאת, הבעת התמיכה של ביידן בהאריס ככל הנראה סוללת את הדרך עבורה להתמנות כמועמדת של המפלגה. הבעיה, האריס אינה זוכה לפופולאריות גבוהה, אינה נהנית מתמיכה גורפת מצד בכירי המפלגה הדמוקרטית ולא הצליחה להטביע חותם בסוגיות עליהן היתה אחראית, ובראשן סוגיית ההגירה, שהינה אחת הסוגיות הטעונות ביותר בחברה האמריקאית. לצד זאת, נקודת הפתיחה של האריס היא הטובה ביותר, ממגוון סיבות - בחירה בה תצביע על המשכיות בהיותה סגנית הנשיא; היא המוכרת ביותר מכל המועמדים האחרים; ופוליטיקת הזהויות עשויה למלא תפקיד מכריע. לא יהיה פשוט דווקא למפלגה הדמוקרטית להזיז מתפקידה אישה שחורה, שגם נהנית מתמיכתו של הנשיא המכהן, ובהחלט סביר שתזכה גם לתמיכה מצד הנשיאים אובאמה וקלינטון.

על הנייר יש מועמדים נוספים כגון גווין ניוסם מושל קליפורניה, גרטשן וויטמן מושלת מישיגן וג'וש שפירו מושל פנסילבניה. יתכן כי יהיו כאלו שיעלו את שמה של מישל אובאמה, אם כי הסיכויים לכך נראים קלושים ביותר. אך כאמור כרגע האריס נראית כבעלת הסיכויים הטובים ביותר. מכל מקום, פרישתו של ביידן טורפת את הקלפים במירוץ לנשיאות, ולמעשה מדובר במשחק כמעט חדש. מעבר לכך, בהחלט יתכן כי בימים הקרובים יהיו קריאות לביידן לפרוש בכלל גם מתפקידו כנשיא בשל מצבו הבריאותי וגם כדי לתת למי שייבחר כיורשו את הסיכויים הטובים ביותר לנצח את טראמפ".

באשר לזווית הישראלית, הר-צבי העריך, כי "לכאורה הפרישה של ביידן לא צפויה לשנות באופן מהותי, אם בכלל, את המדיניות של הממשל כלפי ישראל, בוודאי כל עוד ביידן נשאר בתפקידו. עם זאת, סביר כי ביידן ייאלץ לבצע התאמות למדיניות של המועמד שייבחר. באשר להאריס, היא אמנם נחשבת כתומכת בישראל, אך פחות מחויבת לה מביידן ובחודשים האחרונים לא היססה במספר הזדמנויות להטיח ביקורת נוקבת על הפגיעה הרחבה באוכלוסייה בעזה והייתה מבין אלו שהביעו סימני שאלה באשר ליכולת של ישראל לפעול ברפיח. לבסוף, בכאוס הפוליטי השורר כיום בארה"ב בכלל ובמפלגה הדמוקרטית בפרט, ניצבים סימני שאלה לגבי התכלית של הביקור הצפוי בימים הקרובים של רה"מ בארה"ב, שכן סביר שפרישתו של ביידן תשפיע על האווירה ותשתלט על סדר היום".