לפי החוק החדש לשנות הלימודים האקדמיות תשפ"ה ותשפ"ו, יינתן עדיפות בזכאות לדיור במעונות לסטודנט או למועמד ששירת במלחמת "חרבות ברזל" כלוחם בסדיר לתקופה ממושכת או במילואים ל-30 יום לפחות, או שנפצע ובשל כך לא השלים את התקופה, לבנות זוגם, למי שפונה בשל המלחמה והיה מפונה חצי שנה לפני תחילת שנה"ל ולחטופים ששוחררו ולמשפחות החטופים והנעדרים.

לא רואים את הסוף: תושבי הצפון עדיין מפונים, וגם שנת הלימודים הקרובה לא תיפתח כסדרה

העדיפות תינתן בשני מסלולים: האחד – המוסד יעניק ניקוד למועמד או לסטודנט כאמור לצורך קביעת זכאות למעונות, ובהתחשב בשיקולים נוספים כמו מצב חברתי-כלכלי; השני – המוסד יקצה 30-25% מכלל המקומות במעונות לסטודנטים ולמועמדים כאמור. השיעור המדויק יקבע ע"י המוסד בהתחשב במאפייניו כגון מספר המקומות במעונות ואפשרויות הדיור האחרות בסביבה. 

ההסדר יחול על מי ששירתו כאמור או היו מפונים בתקופה שמ-7.10.23 ועד שלושה חודשים מתחילת החוק המוצע; שר החינוך, בהתייעצות עם המל"ג ובאישור ועדת החינוך, יוכל להאריך את התקופה בשתי תקופות נוספות של עד שישה חודשים כל אחת, עקב הימשכות המלחמה. 

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרת הצעת החוק המתפרסמת בזה היא לתת עדיפות בזכאות לדיור במעונות סטודנטים למי ששירתו ומשרתים כלוחמים במלחמת חרבות ברזל ולמי שפונו ממקום מגוריהם בשל המלחמה, וכך לבטא את מחויבותה של החברה הישראלית כלפי קבוצות אוכלוסייה אלה, לקדם שוויון הזדמנויות ולסייע להשתלבותם בלימודים גבוהים, בהנחה שלחימה עצימה וממושכת או עקירה ממושכת ממקום המגורים פוגעות ביכולת הנפשית והכלכלית להיערך ללימודים ומקשות את ההשתלבות בהם".