בישראל בוחנים באופן חשאי פתרון לאחד המכשולים הגדולים בדרך לסוגיית "היום שאחרי" והוא השליטה ברצועת עזה, כך דווח בוושינגטון פוסט. על פי הדיווח, בשבוע שעבר נערכה פגישה משולשת באבו דאבי בהשתתפות שר החוץ של האמירויות, השר רון דרמר ושליחו המיוחד של הנשיא ביידן למזרח התיכון.

נתניהו מחכה לניצחון טראמפ? הערכות מדאיגות על כוונותיו במו"מ החטופים
נסעתי עד לוושינגטון כדי לשמוע מה שעבר ידעתי: יש עסקה ורק נתניהו מעכב | גיל דיקמן 

עוד דווח כי אחד הנושאים שעלו בפגישה  היה "תיקון" של הרשות הפלסטינית שיכלול שיתוף פעולה עם מדינות ערביות ואירופיות. המטרה היא מתן "מנדט ייצוב" לרשות המתוקנת שייתכן שבראשה יעמוד סלאם פיאד, ששימש כראש הממשלה הפלסטיני ב-2013-2007. באמירויות מעריכים כי הרשות הפלסטינית תידרש לקבל תמיכה צבאית ומודיעינית ממדינות שונות ולפי הדיווח, למרות ההתנגדות החריפה של נתניהו לרשות דרמר אמר בפגישה כי ישראל עשויה להסכים לכך בשתיקה.

גורמים רשמיים אמרו שאותן מדינות ערביות שעלו כתומכות אפשריות הן מצרים, מרוקו, קטאר, איחוד האמירויות. מדינות נוספות כוללות את איטליה, ברזיל, רואנדה, אינדונזיה וייתכן ש"מדינה מובילה" נוספת ממרכז אסיה. גם ארה"ב לא נעדרת מהרשימה, והיא לפי הדיווח תסייע בפיקוד ובשליטה, כמו גם בתמיכה לוגיסטית, מבסיס סמוך במצרים. בחדר דנו הדיפלומטים בחיפוש לגיבוי לאותו כוח ייצוב - שאולי יגיע מהעצרת הכללית של האו"ם ולא ממועצת הביטחון, וזאת מחשש לווטו רוסי.

סלאם פיאד (צילום: עיסאם רימאווי, פלאש 90)
סלאם פיאד (צילום: עיסאם רימאווי, פלאש 90)

בתוך כך, ישראל הודיעה למצרים אמש כי משלחת ביטחונית תגיע היום לקהיר כדי לדון בכמה נקודות בהסכם עסקת החטופים עם הצד המצרי, כך דווח הבוקר בתקשורת המקומית. 

על פי הדיווח, ישראל הודיעה לקהיר כי מסכימה לתנאים לגבי ציר פילדלפי ורפיח. העיתון המצרי לא פירט מהם התנאים, אך הדגיש כי חמאס דרש את פירוק מה שנבנה באזור כחלק החשוב ביותר להשלמת המשא ומתן. עוד דווח כי משלחת ביטחונית מצרית תיסע בחמישי לדוחא כדי להשתתף בפגישות לעסקה ולהפסקת אש זמנית לתקופה של שש שבועות. 

חמאס הודיע עוד קודם לכן למצרים כי הוא ממתין ומצפה להפסקה מוחלטת של הפעילות הצבאית בתוך הרצועה כדי להמשיך במשא ומתן. עוד דרש שחרור של כ-1,000 אסירים בתמורה לשליש מהחטופים החיים, וכן קבע כניסת 600 משאיות מדי יום במשך 42 ימים. חמאס גם דרש את תחילת פעולות סיוע ושיקום התשתיות וכניסת דלק וגז. כמו כן, חמאס דורש כי מעבר רפיח יופעל מחדש ללא נוכחות ישראלית. 

ציר פילדלפי (צילום: רויטרס)
ציר פילדלפי (צילום: רויטרס)

ראש מחלקת שבויים ונעדרים באמ"ן לשעבר, סא"ל (במיל') אבי כאלו, אמר ב-103FM כי "אנחנו במרחב שבו כל הסימנים מעידים שאנחנו בצומת הכרעה לכיוון של עסקה. על פניו כשמנתחים בפטיש ואזמל של משא ומתן אפשר לטעון נראה שיש בשלות, ויש היתכנות ממשית בעסקה. לפחות במסגרת ובתווה אנחנו במקום שהוא די ברור"

"מהניסיון שלי עם זירת עזה, מרכז הכובד ששבר הרבה מרכיבים של חמאס שהפך את חמאס מארגון צבאי לארגון גרילה הוא כאן להישאר. אני חושש שהתקופה של ששת השבועות בתוך ההסכם יביאו לכך שגורמים שונים עשויים לתקוע טריז בתהליך הזה. זה בוודאי לא יהיה מעשה חתום וסופי", הוסיף. 

בפגישה עם משפחות החטופים שלשום במלון שבו הוא מתארח בוושינגטון, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו למשתתפים: "התנאים לעסקה מבשילים. זה סימן טוב. חודשים של מאמצים בתיווך מצרים וקטאר להגיע להפסקת אש במלחמה בין ישראל לחמאס תפסו תאוצה בשבועות האחרונים". 

עוד הוסיף נתניהו את הסתייגותו: "אך לצערי זה לא יתקיים בבת אחת; יהיו שלבים". בכיר חמאס סאמי אבו זהרי, אמר לרויטרס כי אין שום חדש בעמדתו של נתניהו. לדבריו: "נתניהו עדיין מתעכב והוא שולח משלחות רק כדי להרגיע את זעמם של משפחות החטופים".