על רקע נסיעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לארצות הברית ונאומו הצפוי בקונגרס בוושינגטון שוחח הבוקר (רביעי) יו"ר הימין הממלכתי, חבר הכנסת גדעון סער, עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM על מצב הלחימה לאחר כמעט עשרה חודשים ועל האפשרות לעסקה לשחרור חטופים.

"כולם מרגישים שיש אפשרות ריאלית שאנחנו נעמוד בפני הכרעה בזמן מאוד קצר במתווה החטופים. יש עדיין משא ומתן", אמר בפתח השיחה. "הבעתי הסתייגויות על דרך ניהול המו"מ. מספר החטופים החיים - אני מאוד חושש שבמתווה הקיים רוב החטופים החיים יישארו ברצועת עזה. יש פה פרטים לא סגורים, ויש חשיבות להציג את העמדות בצורה ישירה. צריך את ההבנה האמריקאית לשלבים היותר מאוחרים. יותר ויותר שרי ליכוד תומכים במתווה ומעריכים שהוא יקרה. זה גם סימן".

כווית אובמה: הדרישה האמריקאית החריגה לפני נאום נתניהו בקונגרס
הכיסא של אבו מאזן רועד: ישראל נערכת ל"יום שאחרי" ועשויה לסגור עמו חשבון

לאחר מכן התייחס לנאום ראש הממשלה בקונגרס האמריקאי, אותו יישא נתניהו היום: "אני מקווה שנתניהו יגייס את דעת הקהל האמריקאית לסיפורה של ישראל – מדינה שמותקפת במלחמת השמדה מכמה חזיתות", אמר. "אני עוקב אחרי המדיה הבינלאומית. יש מהלך שתכליתו בשלב הראשון להחליש ולהתיש את ישראל כדי להביא את התנאים להשמדתה. הראש נמצא באיראן, ומולה צריך לגייס את דעת הקהל האמריקאית ואת הממשל האמריקאי – הנוכחי והבא. ניתן לבלום את תכנית הגרעין שלה, את התכניות שלה להשמדת ישראל ואת ההשתלטות שלה על המזרח התיכון כולו. הנאום מול שני בתי הקונגרס הוא הזדמנות להציג את הנרטיב הישראלי בצורה הטובה ביותר".

בנימין נתניהו ממריא לארצות הברית (צילום: רועי אברהם / לע״מ)

לדבריו, "ישראל ניזוקה במלחמה עצמה. חמאס בתקופה מסוימת נמנע מלהתקדם למתווה החטופים כי חשב שארה"ב תכפה על ישראל את סיום המלחמה. זה שראש ממשלת ישראל מדבר לשתי מפלגות הקונגרס, יש לזה משקל מדיני ובטחוני חשוב ביותר. אי אפשר להסתכל בזה במשקפי 'ביבי אנטי ביבי'".

על המכתב שקיבל נשיא ארה"ב לשעבר והמועמד לנשיאות דונלד טראמפ מנשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) לפני כעשרה ימים, מיד לאחר ניסיון ההתנקשות בו, אמר סער: "קחו את המכתב שאבו מאזן שלח לטראמפ – איך הוא מנסה למצוא מסילות לליבו. יש לטראמפ אינטרס להציג את עצמו כמי שכל הגורמים הרלוונטיים מתייחסים אליו בהקשר הזה. השאלה היא האם כזה דבר חשוב מבחינת האינטרסים הישראלים, גם מבחינת המערכה ההסברתית. זה בסופו של דבר העיקר, ועל זה צריך להסתכל", אמר חבר הכנסת.

גדעון סער (צילום: אבשלום ששוני)
גדעון סער (צילום: אבשלום ששוני)

בהמשך התייחס לפרישתו מהמרוץ לנשיאות של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "אני לא רוצה לשגות באשליות. המדיניות של הנשיא ביידן  - הם לא רצו להחריף את מערכות היחסים עם איראן. כשהתכנסה מועצת הנגידים של סבא"א, האמריקאים היו בעמדה פחות לעומתית לאיראן מאשר מדינות אירופאיות מוביליות. קשה לי להאמין שביידן יעשה תפנית מדינית חדה", אמר סער. "אבל הוא משוחרר מהנטל האלקטורלי ואנחנו מאמינים שיש לו גם סנטימנט ציוני. וראש הממשלה לא היה בוושינגטון מאז שנבחר לפני שנה וחצי, ומערכת היחסים בין שניהם ידעה מורדות בתקופת המלחמה. יש הבדלים בתפיסות. הנשיא ביידן מאוד רצה בסיום המלחמה, בעוד שאנחנו מחויבים להסיר את האיום ולהחזיר את החטופים".

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

לסיום עדכן באשר למגעים להקמת גוש ימין חדש: "לא קורה שום דבר בנושא הזה. לא בציר כזה או אחר. אין התקדמות מסיבות שונות. אני מעודכן ומשוחח. ראיתי בכך חשיבות, והסברתי כי ציבור רחב במדינת ישראל רצה שדבר כזה יקרה, אבל אתה לא יכול אף פעם לכפות את רצונך. הערכת המצב שלי היא שזה לא יקרה אם יהיו בחירות, וגם אז אני בספק אם זה יקרה. הכנסת הזאת לא תתפזר ביומיים שנותרו לכנס הקיץ. הבחירות יקרו באופן המוקדם ביותר ב-2025 או ב-2026 במועד החוקי שלהן".