הגעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לוושינגטון התקבלה בגבעת הקפיטול "בעיקר בגלגול עיניים ומשיכת כתפיים", כך דיווח אתר החדשות "פוליטיקו".

"ראש ממשלת ישראל ינאם בקונגרס היום (רביעי) אחר הצהריים, אירוע שבדרך כלל היה תופס את מלוא תשומת הלב בוושינגטון, אבל נראה שלנתניהו היה מעט מאוד מה לעשות בוושינגטון במהלך ביקורו עד כה. כמה עוזרים משני צדי המתרס היו צריכים לקבל תזכורת שהמנהיג בכלל נמצא בעיר", נכתב.

יום טוב סמיה ללא מעצורים: "לומר שאני מתבייש שהייתי בצבא הזה? זו מילה נמוכה מדי"
בגלל החרם על נאום נתניהו: קמלה האריס תחת ביקורת קשה
 
"מישהו שאל אותי מה אני חושב שנתניהו יגיד בנאומו והייתי צריך לעצור ולחשוב לרגע כדי להבין שזה השבוע. שכחתי לגמרי שזה קורה", אמר עוזר בכיר בבית הנבחרים.

בגלל ריבוי החדשות ושטף האירועים - מועמד אחד לנשיאות ארצות הברית כמעט נהרג ומועמד אחר פרש מהמרוץ שבוע לאחר מכן - נתניהו "לא באמת הצליח להשיג את זמן האוויר שהם היו מצפים לו", הוסיף עוזר אחר בבית הנבחרים.

עוזר שלישי בסנאט הדגיש את ההשפעה של אירועי החדשות, ואמר כי ביקורו של נתניהו "בקושי נרשם" בגבעת הקפיטול. 

בנימין נתניהו  (צילום: חיים צח, לע''מ)
בנימין נתניהו (צילום: חיים צח, לע''מ)

מחוץ למלון "ווטרגייט", שבו שוהה נתניהו, הבחין כתב "פוליטיקו" בשתי טבעות של גדרות שהותקנו, רחפנים מזמזמים מעל, הפניית תנועה המונית, מחסומים ביטחוניים מרובים וכבישים סגורים. על פי פרסומים באתר X, קבוצה של מפגינים פרו-פלסטינים התאספו מחוץ למתחם "ווטרגייט" ביום שלישי וקראו לעצור את נתניהו.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ייפגש עם נתניהו ביום חמישי, כך נמסר מלשכת ראש הממשלה, לאחר שביידן דחה את פגישתם שתוכננה ליום שלישי. לא ברור מתי סגנית הנשיא קמלה האריס - שלא תהיה נוכחת באולם בזמן נאומו של נתניהו - תיפגש איתו. נתניהו ייפגש עם דונלד טראמפ בפלורידה ביום שישי, כך כתב הנשיא לשעבר ברשת החברתית "Truth Social" ביום שלישי.

בגבעת הקפיטול שקלו המחוקקים הדמוקרטים אם להשתתף בנאום, בעוד הרפובליקנים ערכו סיעור מוחות כיצד יביעו תמיכה בנתניהו. הסנאטור כריס ואן הולן, מבקר חריף של מדיניות ממשל ביידן כלפי ישראל, אמר ביום שלישי כי לא ישתתף בנאום.

"אני מסרב להיות תומך פוליטי במעשה ההונאה הזה כי הוא לא השומר הגדול של יחסי ארה"ב-ישראל", אמר ואן הולן לקבוצה קטנה של כתבים במשרדו, ימים ספורים לאחר שחזר מביקור במזרח התיכון.

על פי הדיווח, קבוצה של דמוקרטים בקונגרס, כולל ואן הולן וכמה אחרים שמתכננים להחרים את נאומו של נתניהו, מתכננים להיפגש היום עם משפחות של בני ערובה ישראלים.

קבלת הפנים לבנימין נתניהו בארה"ב (צילום :ללא קרדיט)

"העניין הוא שחלקנו, כולל אני, לא הולכים להשתתף בנאום, אבל רוצים להבין שזה לא קשור לישראל, לא קשור לעם הישראלי", אמרה ל"פוליטיקו" חברת בית הנבחרים רוזה דלאורו והוסיפה: "כל סיב בגופנו רוצה להחזיר את בני הערובה האלה".

ואן הולן אמר לכתבים כי הוא לא רוצה להביע תמיכה בנתניהו כאשר "מדיניותו הנוקשה" ושותפיו כמו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר "מחבלים" ביחסי ישראל-ארה"ב.

סמוטריץ ובן גביר בכנסת ב-2022 (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
סמוטריץ ובן גביר בכנסת ב-2022 (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

ואן הולן אמר כי בפגישותיו הקודמות עם קרובי החטופים בישראל הם התאכזבו מכך שנתניהו "לא שם בראש סדר העדיפויות את החזרת בני הערובה". הוא ציין כי "בזמן שהייתי שם, היו הפגנות ברחוב שאמרו, אל תלכו לדבר בפני מושב משותף של הקונגרס, תתמקדו בשחרור בני הערובה".

נכון ליום שלישי בבוקר, נתניהו לא תכנן להיפגש עם מחוקקים מרכזיים בתחום מדיניות החוץ: חבר בית הנבחרים גרגורי מיקס, הדמוקרט הבכיר בוועדת החוץ של בית הנבחרים, אמר כי הוא פתוח לפגישה עמו. מלשכתו של יו"ר הוועדה, חבר בית הנבחרים מייקל מקאול (רפובליקני מטקסס), נמסר כי הוא יהיה חלק מקבוצה של מחוקקים שיקבלו את פניו של ראש הממשלה וייפגשו איתו לאחר מכן, אך לא ידוע לו כרגע על פגישות נפרדות אחרות.

משפחות החטופים האמריקאים המוחזקים בעזה מפעילות לחץ עצום על ראש הממשלה להשיג הסכם הפסקת אש עם פעילי חמאס ולהחזיר הביתה את בני הערובה עד סוף השבוע. אם זה לא יצליח, אמרו בהודעה משותפת, "זה יהווה כישלון מחפיר של נסיעתו".

משפחות החטופים בוושינגטון (צילום :דני טננבאום,לירי אגמי,אמנון שמי)

ליז נפתלי, דודתה של הילדה בעלת האזרחות האמריקאית אביגיל עידן, ששוחררה במהלך העסקה הראשונה - אמרה לנתניהו במהלך פגישה שנמשכה כשעה וחצי ביום שני כי עליו לקרוא לעסקה במהלך נאומו.

"זה הזמן לעשות את העסקה הזו", אמרה ל"פוליטיקו" בין פגישות עם מחוקקים בגבעת הקפיטול. "אם לא נתפוס את הרגע הזה, ייתכן שבני הערובה האלה לא יחזרו הביתה".

ועדת החוץ של בית הנבחרים אירחה ביום שלישי מפגש עם המשפחות, שלאחריו גינה מקאול את האריס ואת הדמוקרטים בקונגרס על כוונתם להתעלם מן הנאום.

"הוועדה שמעה ממשפחות בני הערובה האמריקאים שעדיין מוחזקים בידי מחבלי חמאס. אנחנו צריכים להראות לעולם את נחישותנו המאוחדת למגר את הטרור ולהחזיר הביתה את כל בני הערובה. אני מקווה שעמיתיי ישקלו מחדש וישתתפו בנאום חשוב זה", אמר מקאול.