ד"ר דינה ליסננסקי, מומחית למזרח התיכון, לאסלאם רדיקלי ואסלאם באירופה, השתתפה בראיון לפודקאסט של "מעריב", בראיון ליסננסקי מנתחת את האתגרים הביטחוניים העומדים בפני העולם.

אולימפיאדת פריז: אתגר ביטחוני חסר תקדים
האולימפיאדה הקרובה בפריז מציבה אתגרים ביטחוניים משמעותיים. ד"ר ליסננסקי מציינת: "מדובר באולימפיאדה שהיא יותר מאובטחת מאי פעם, כי גם יש הכי הרבה התרעות מאי פעם." היא מדגישה את האיומים הספציפיים מארגונים כמו דאעש, שמתחיל לצבור כוח מחדש במערב.

ליסננסקי מזכירה גם את האתגרים הנובעים מהמצב הגיאופוליטי הנוכחי: "האתגרים הנוספים האלה קשורים אלינו מאוד, לישראלים ולמדינת ישראל, שמאז השביעי באוקטובר הפכה להיות מוקד לעניין עולמי". ליסננסקי מציינת את הסכנה הפוטנציאלית מצד קבוצות פרו-חמאס בצרפת.

מערך הסייבר הלאומי חשף: מי עומד מאחורי קמפיין ההפחדה על המשלחת האולימפית?
מקרון: "הספורטאים הישראלים יתקבלו בפריז בברכה"
האולימפיאדה יכולה לתרום בענק לחברה הישראלית כאן ועכשיו | ח״כ סימון דוידסון

החות'ים בתימן: חזית חדשה במזרח התיכון
ליסננסקי מסבירה את הרקע ההיסטורי והפוליטי מאחורי עליית החות'ים בתימן: "החות'ים הם לא משהו חדש באזור. רק בשביל האוזן הישראלית זה משהו חדש." היא מתארת את המלחמה הקרה במזרח התיכון בין סעודיה לאיראן, כשתימן הפכה לזירת קרב ביניהן.

"איראן ניצלה את מלחמת האזרחים בתימן, והתחילה לתמוך בצד השיעי," מסבירה ליסננסקי. היא מדגישה כי ההתקפות הישראליות האחרונות על תימן הן בעיקרן "תקיפת אזהרה... כדי להראות לאיראן שאנחנו יודעים לטוס גם רחוק יותר."

תומכי החות'ים (צילום: רויטרס)
תומכי החות'ים (צילום: רויטרס)

איראן: שינויים פוליטיים ואיום גרעיני מתגבר
ליסננסקי דנה בשינויים הפוליטיים באיראן, כולל מותו של הנשיא ראיסי ובחירתו של הנשיא החדש. היא מסבירה: "עצם העובדה שנבחר בסופו של דבר פזשכיאן ממוצא אזרי מאחד הצדדים שלו, זה מין אמירה שכזאת שאומרת 'הנה אנחנו כוללים גם את המיעוטים שחיים באיראן בשלטון'."

למרות זאת, היא מזהירה כי הסיכויים למהפכה באיראן נמוכים: "המחאות שאנחנו מסתכלים עליהם ודי מעצימים את המשמעות שלהם, הן עדיין לא מגיעות לאותם סדרי גודל שצריך כדי לייצר מהפכה שנייה באיראן."

עלי חמינאי מבקר במתקן גרעין בטהרן, איראן, 11 ביוני 2023 (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי מבקר במתקן גרעין בטהרן, איראן, 11 ביוני 2023 (צילום: רויטרס)

הקשר הרוסי-איראני: איום גרעיני מתגבר
ליסננסקי מדגישה את הקשר בין הפלישה הרוסית לאוקראינה להתקדמות תוכנית הגרעין האיראנית: "מהרגע שרוסיה פולשת לאוקראינה, מתחילה שרשרת של אירועים מאוד מהירים שנובעים אחד מתוך השני. רוסיה זקוקה לאיראן."

היא מתארת שיתוף פעולה הדוק בין המדינות, כולל אימונים משותפים של משמרות המהפכה האיראניים וחיזבאללה לחיילים רוסיים בגבול סוריה-ישראל. "תמורת הסיוע האיראני, רוסיה מסייעת מאוד לאיראן בעצמה, וההגעה הזאת לפצצה גרעינית מעבר לסף הגרעיני, לפצצה גרעינית, היא הופכת להיות הרבה יותר מהירה," היא מזהירה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sergei Bobylyov/TASS Host Photo Agency via REUTERS)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sergei Bobylyov/TASS Host Photo Agency via REUTERS)

סיכום: עולם מורכב של איומים מצטלבים
ליסננסקי מדגישה את המורכבות של האיומים הגלובליים הנוכחיים. מאולימפיאדת פריז ועד לתוכנית הגרעין האיראנית, האתגרים הביטחוניים משולבים זה בזה ומושפעים מיחסים בינלאומיים מסובכים.

היא מסכמת: "יש פה משחק כפול ורוסיה משחקת במשחק הזה כבר הרבה מאוד שנים. אז מצד אחד יש שיתופי פעולה מצוינים בין רוסיה לישראל בסוריה, מצד שני היום האינטרס הרוסי הוא יותר בצד האיראני."

התובנות של ד"ר ליסננסקי מדגישות את הצורך בגישה מורכבת ורב-ממדית לאתגרים הביטחוניים העולמיים. בעוד שכל אירוע - מאולימפיאדה ועד להתפתחויות גיאופוליטיות - מציג אתגרים ייחודיים, הם כולם קשורים במארג מסובך של יחסים בינלאומיים ואינטרסים מדיניים. ההבנה של קשרים אלה חיונית לפיתוח אסטרטגיות אפקטיביות להתמודדות עם האיומים הגלובליים הנוכחיים והעתידיים.