לשכת ראש ממשלת בריטניה קיר סטראמר הודיעה היום (שישי) באופן רשמי כי היא תסיר התנגדותה לצווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בהאג. "הצווים הם החלטה של ​​הבית הדין בהאג. הממשלה מאמינה מאוד בשלטון החוק ובהפרדת רשויות. בית הדין יכול לקבל החלטות עצמאיות משלו", נמסר.

בתגובה, מסר גורם מדיני בכיר כי "ישראל מאוכזבת עמוקות מכך. זוהי החלטה שגויה מהותית, היא מנוגדת לצדק ולאמת ופוגעת בזכות של כל הדמוקרטיות להילחם בטרור".

שר החוץ הבריטי החדש "קורא להפסקת אש מיידית בעזה"
לראשונה: מדינה אירופית תבחן את סמכותו של האג לשפוט ישראלים | פרסום ראשון

הצעדים האלה, לפי ה"ניו יורק טיימס", מראים כי ממשלת הלייבור החדשה מוכנה לשנות מדיניות ולהפעיל משמעותית יותר לחץ על נתניהו בשל הפעולה הצבאית ברצועה. כך גם צפוי לנהוג סטרמר, בצורה שהרבה יותר תואמת את המוסדות הבינלאומיים מאשר את הממשל האמריקאי. פי הדיווח, בלונדון הבחינו בכך שבינתיים ממשלת בריטניה החדשה לא פעלה כדי לעצור משלוחי נשק לישראל, ושבכירי הממשלה ממתינים עדיין לבדיקות והמלצות של משפטנים לגבי השאלה אם ישראל מפרה חוקים הנוגעים לזכויות האדם.

סטרמר, כך נכתב בעיתון, צפוי לנהל דרך מאוד עצמאית ולא בהכרח להיות מתואם עם מנהיגים כמו נשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלר גרמניה אולף שולץ ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן. המלחמה בעזה, כך לפי הדיווח, מציבה את סטרמר ואת מפלגת הלייבור בעמדה בעייתית. לפני הבחירות הכלליות, סטרמר לא רצה לבדל את עצמו יותר מדי ממשלתו של רישי סונאק בכל הנוגע למלחמה, מה גם שהוא פעל מאוד חזק לנקות את המפלגה מגורמים אנטישמיים, כמו מנהיג המפלגה הקודם ג'רמי קורבין.

רצועת עזה (צילום: פלד ארבלי)
רצועת עזה (צילום: פלד ארבלי)

במקביל, בעקבות הצהרתה החריפה של סגנית נשיא ארצות הברית, קמלה האריס, פרסמו היום מנהיגי קנדה, ניו זילנד ואוסטרליה מכתב הקורא להפסקת אש מיידית. "המצב בעזה קטסטרופלי", כתב אנתוני אלבנז האוסטרלי במכתב עליו חתומים גם ג'סטין טרודו הקנדי וכריסטופר לוטסון הניו זילנדי. "אנחנו מביעים תמיכה מלאה במתווה הצעת הפסקת האש שאושר במועצת הביטחון של האו"ם".

לאחר פגישתה עם ראש הממשלה נתניהו שהתקיימה הלילה, מסרה האריס: "יש הצעה על השולחן להפסקת אש ועסקת חטופים. הגיע הזמן שהמלחמה תסתיים בצורה בה ישראל בטוחה, כל החטופים משוחררים והסבל בעזה מסתיים והעם הפלסטיני זוכה לחירות וזכות הגדרה עצמית. הייתה התקדמות במגעים לעסקה. אמרתי לנתניהו שזה זמן להגיע לעסקה. כל מי שקורא להפסקת אש ורוצה שלום - אני רואה אתכם ושומעת אתכם. בואו נעשה עסקה. בואו נחזיר את החטופים הביתה.

קמלה האריס ובנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ)
קמלה האריס ובנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ)

"אמרתי לראש הממשלה שאני מודאגת מהיקף הפגיעה באזרחים חפים מפשע. הבהרתי שאני מודאגת מאוד מהמצב ההומניטארי שם, עם יותר משני מיליון אנשים שסובלים מרמה גבוהה של היעדר ביטחון תזונתי, וחצי מיליון מרמה קטסטרופלית של היעדר ביטחון תזונתי. מה שקורה בעזה הרסני. התמונות של ילדים מתים ואנשים מיואשים ורעבים שבורחים ומחפשים מקום בטוח. אי אפשר להתעלם ממה שקורה שם. אני לא אשתוק".

אפילו נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, שנחשב לאחד מתומכיו החזקים של נתניהו על הבמה הבינלאומית, אמר היום בריאיון לפוקס ניוז כי" ישראל חייבת לסיים במהירות את המלחמה ולהחזיר את העצורים".