ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ ישראל אייכלר אישרה ביום חמישי לקראת קריאות שנייה ושלישית בשבוע הבא את הצעת חוק "חלף שכר". החוק הממשלתי מקנה פיצוי חודשי קבוע לחטופים ולנעדרים שנעקרו באכזריות משגרת עבודתם וחייהם. גובה התגמול נקבע על פי הכנסתו החודשית הממוצעת של מקום העבודה של כל אחד ואחת מהחטופים והנעדרים בשלושת החודשים שקדמו למועד החטיפה.

תוקף התגמולים יימשך עד אוקטובר 2026 ותינתן לשר העבודה הסמכות להארכת החוק ב-12 חודשים נוספים. סכום ההכנסה ישולם ישירות לחשבונות החטופים והנעדרים במלואו, ללא ניכוי של מיסים. חטוף או נעדר שהוכרז שהוא אינו בין החיים יקבל את התשלום עד תאריך ההכרזה ולא תאריך המוות שהוכרז, זאת בכדי לייצר רצף תשלומים עם התשלומים הניתנים למשפחות הנספים.  

סוכל המשא ומתן? חמאס מתנגד לשינויים שהכניס נתניהו במתווה עסקת החטופים | דיווח  
אולפן שישי יצא משליטה: דפנה ליאל נכנסה בדדי שמחי ודני קושמרו התחפש לסמי הכבאי

משפחות החטופים בהצהרה בגשר בגין בכניסה לקריה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
משפחות החטופים בהצהרה בגשר בגין בכניסה לקריה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

למרות זאת וכפי שכבר הורגלנו, גם חוק מוסרי ומוצדק כל כך לא יכול לעבור ללא דרמה בכנסת, כאשר רגע לפני אשרור החוק בוועדה, נודע לחה"כ קרויזר, שנמנה עם הוגי החוק, כי פקידי האוצר ביצעו שינוי במתווה החוק שכבר אושר בחודש מרץ האחרון בקריאה ראשונה, ושינו את תוקף החוק עד לאוקטובר 2024 בלבד - זאת ללא ידיעתו וידיעתם של שאר חברי הוועדה ושל שר העבודה יואב בן צור. 

בעקבות הגילוי, שלח קרויזר מכתב בהול לראש הוועדה, חה"כ אייכלר, לקראת התכנסותה בו ציין בין היתר: "חוק חלף שכר בנושא תגמול מיוחד חלף שכר לחטופים ולנעדרים שעוגן בחקיקה ונכנס לרשומות בתאריך ה- 19.3.2024 עלה לדיון בוועדה בראשותך, כאשר ליבת החוק נועדה לתת מענה למשפחות החטופים בעניין קבלת תגמול מחליף שכר לתקופת הזכאות על פי חוק, עד לשובם של החטופים".

קרויזר הוסיף בפנייתו: "על פי החוק, הסדר זה של חלף שכר למשפחות, אמור להינתן על פי זכאות זו כל עוד טרם שוחרר החטוף, או לא נודע גורלו של הנעדר'. אשר על כן, הגבלת הזכאות ופקיעתה בשישה באוקטובר השנה חוטאת למטרת החוק עצמו". בעקבות המכתב התקיים הבוקר דיון חוזר בנושא שבמהלכו שונה תוקף החוק לאוקטובר 2026. 

מלשכת חה"כ קרויזר נמסר: "לצערנו גם מה שאמור להיות נהיר וברור, אינו ברור כלל. באוצר מתקשים להבין שאין פג תוקף לאחריות המדינה. חובתנו הבסיסית לאפשר לכל חטוף וחטופה עד יום שחרורם קבלת חלף שכר ללא הגבלה ובתקווה שכולם יחזרו במהרה לחיק משפחתם וייתרו את החוק מתוכנו, אך כל עוד החטופים בעזה אין מקום לתחום את ההטבה בזמן. ממשלת ישראל סופגת חריגות בהיקפים חסרי תקדים בהיבטים רגישים פחות. על פי ההערכות מדובר ב-57 חטופים וחטופות שעודם בחיים, ומן הראוי שידם של בכירי האוצר תרעד בכל פעם שהם חושבים לעשות שינויים ולו מינוריים ביותר בכל הנוגע להצעות ותיקוני חוק הנוגעים לשבויים והנעדרים".