המהומות בשדה תימן: אזרחים התפרצו היום (שני) לבסיס הכליאה שדה תימן שבדרום, בעקבות חקירת תשעה חיילים בחשד להתעללות במחבל שעצור במקום, כאשר בין המתפרצים, חבר הכנסת צבי סוכות מהציונות הדתית.

נשיא המדינה יצחק הרצוג גינה את האירוע: "פריצה של אזרחים לבסיס צבאי, ובוודאי כשהיא נעשית בעידוד ובמעורבות של נבחרי ציבור, היא מעשה חמור, מסוכן, לא חוקי ולא אחראי, שפוגע בראש ובראשונה בנו כעם וכמדינה. אני קורא לכולם ובמיוחד לנבחרי הציבור שלנו לגלות מנהיגות - להירגע ולהרגיע". ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לאירוע החריג בהודעה קצרה: "קורא להרגעה מיידית של הרוחות בשדה תימן, ומגנה בתוקף את הפריצה לתוך בסיס של צה"ל". 

השר מעוצמה יהודית מגיב: "לא יכול לגבות התפרצות לא חוקית"
אבשלום פלד הסיר את מועמדותו למפכ"לות: זה המועמד החדש של בן גביר

שר הביטחון יואב גלנט כתב בתגובה: "‏אני מלא הערכה לחיילים המבצעים את המשימה המורכבת והחשובה של כליאת מחבלי החמאס, מחבלים שפלים עמם נבוא חשבון ונמצה את הדין בדרך המחמירה ביותר. צה״ל ימשיך ויפעל בהתאם לחוק. ‏עלינו לאפשר לגורמים המוסמכים לקיים את הבדיקות הנדרשות תוך שמירה על כבוד חיילנו. גם בשעת כעס החוקים מחייבים את כולם - לא מתפרצים לבסיסי צה״ל ולא עוברים על חוקי מדינת ישראל".

הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, התייחס ואמר: ״אירוע הפריצה לבסיס שדה תימן הוא חמור ביותר ומנוגד לחוק. הפריצה לבסיס צבאי והפרת הסדר במקום הן התנהגות חמורה שאינה מקובלת בשום אופן. אנחנו נמצאים במלחמה, ופעולות מסוג זה מסכנות את ביטחון המדינה. אני מגנה בחריפות את האירוע ואנחנו פועלים להשיב את הסדר בבסיס".

מהומות אזרחים בשדה תימן (צילום: אבי רוקח, וואלה!)
מהומות אזרחים בשדה תימן (צילום: אבי רוקח, וואלה!)

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, פרסמה: "כשם שיש לאפשר לצה״ל מרחב פעולה מלא ללחימה, יש להקפיד על התנהלות על פי דין. אני נותנת גיבוי מלא לפרקליטה הצבאית הראשית, ולרשויות אכיפת החוק בצה״ל ובמשטרת ישראל, הפועלים באופן מקצועי והגון לשם קיום החוק. על רשויות אכיפת החוק חלה חובה לברר חשדות לביצוע עבירות ולאכוף את הדין על פי העובדות והדין החל עליהן".

עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין, מסר: "ההתפרעות ומעשי ההמרדה החמורים שמתרחשים כעת בשדה תימן הם אנרכיה ורמיסת שלטון החוק. מדובר בטירוף מערכות של ממש. ‏כולנו למען לוחמי צה״ל וחיילי המילואים אך משעה שעלה חשד לעבירות פליליות חמורות אין מנוס מחקירה בלתי תלויה. כך נוהגת מדינת ישראל מאז מעולם בשגרה כמו בימי מלחמה. חקירה איננה משפט שדה, אבל לנוכח החשדות החקירה נדרשת ללא צל של ספק".

שר הפנים, משה ארבל, הבהיר: "תפקידם של חיילים הוא להילחם ולנצח במלחמה ולא לשמור על מחבלים בשביל זה השר בן גביר קיבל תקציב עתק לשירות בתי הסוהר. אין לקבל בשום אופן לקיחת הדין לידיים פריצה לבסיסי צה״ל ומניעת תפקודם של גורמי האכיפה. פעולות חמורות אלו עלולות להגביל את פעילותה של ישראל במלחמה".

חברת הכנסת, אפרת רייטן, התייחסה לחסינותם של חברי הכנסת: "מדובר במעשי עבירה חמורים, הן מפאת הפגיעה בסמכות צה״ל על בסיסיו, והן מפאת ההפרעה לחיילי צה״ל בעת מילוי תפקידם. חוק החסינות אינו חל פריצה לבסיסים צבאיים. דרשתי לפתוח בחקירה פלילית נגד חברי הכנסת הפורצים, ולמצות עימם את מלוא חומרת הדין".