לאחר ההתפרעויות והפריצה לקריה המשפטית בבית ליד - חילופי האשמות בין צה"ל למשטרה: ל"מעריב" נמסר היום (שני) כי בצה"ל רומזים שהמשטרה לא באמת פועלת במקום, וטוענים שהשוטרים "פסיביים".

עם זאת, קצין בכיר במשטרה שציין כי אינו מחסידי בן גביר, אמר ל"מעריב" שהכישלון של הצבא: "מדובר בשביל שמנגיש לשתי כניסות, האחת של הבסיס הצבאי והשנייה של הקריה המשפטית. דרך הגישה החופשית הגיעו עד המקרה המשפטית, שם פרצו את השער של הבסיס של עם מנעול פשוט ונכנסו. הכישלון של הצבא".

עוד הבהירו כי המפגינים נכנסו לבסיס במשך עשר דקות ולאחר מכן יצאו, וכי המשטרה נכנסה לתמונה כאשר המפגינים פרצו את המנעול של הקריה המשפטית, והוציאו את המפגינים ביחד עם הצבא. עם זאת, הבהירו: "האחריות היא של הצבא".

מי הורה על שחרור מנהל בית החולים שיפא? שב"ס טוען כי יש בידו את ראיית הזהב | צפו
מנהל שיפא שוחרר לעזה ואז התחילה המבוכה בקבוצת הוואטספ

במשטרה לא מצאו עוד מנעול לסגור את השער בבית ליד, ושמו בנתיים אזיקים (צילום: מאור בכר)
במשטרה לא מצאו עוד מנעול לסגור את השער בבית ליד, ושמו בנתיים אזיקים (צילום: מאור בכר)

השוטרים מפזרים את המפגינים עם מים וגז מדמיע (צילום :מאור בכר)

מדוברות המשטרה נמסר: "המשטרה פיזרה תוך דקות ספורות מספר מוחים שפרצו אל תוך רחבת הקריה המשפטית בבית ליד. בהמשך לפרסומים וסרטונים המופצים ברשת נבהיר, כי מספר אזרחים פרצו אל הקריה המשפטית בבית ליד ונכנסו לרחבת הבניין,  כאשר כוחות משטרה רבים הפרוסים במקום, בסיוע חיילים המשרתים במקום, פיזרו אותם תוך דקות ספורות אל מעבר לשטח. אנו פועלים בנחישות לצד הדברות מול החיילים להרגעת הרוחות, אולם לא נאפשר תקיפה וסיכון כוחות הביטחון וכל פרסום אחר הנו שגוי ומטעה את הציבור".

נזכיר, כי זו אינה הפעם הראשונה שבה ישנה מחלוקת על תחומי האחריות בין צה"ל לשב"ס. שר הביטחון יואב גלנט התייחס למחלוקת הזו בתחילת יולי לסערה שהתעוררה בעקבות שחרור מנהל בית החולים שיפא חזרה לעזה, והבהיר: "נוהל כליאת אסירים ביטחוניים ושחרורם נמצא תחת שב"כ ושב"ס, ואינו כפוף לאישור שר הביטחון".

רגע הפריצה בבית ליד (צילום :מאור בכר)

גם על מצוקת בתי הכליאה והאחריות בנושא היה ויכוח. לפני כחודשיים פורסם ב"מעריב" כי צה״ל ושב״כ מנהלים ״כלכלת מעצרים״ מאחר והמשרד לביטחון הלאומי לא נערך להיקף הלחימה של מלחמת ״חרבות ברזל״, מתקני הכליאה של שב״ס מלאים עד אפס מקום ובצה״ל ובשב״כ גובר התסכול.

גורם ביטחוני מסר אז כי "מצוקת הכליאה בבתי הכלא היא בעיה שמזה זמן רב בשב"כ ובצה"ל מתריעים מפניה ומפני ההשפעות שלה על מעצרים וסיכולים. המל"ל אף נדרש לנושא והנחה זה מכבר את המשרד לביטחון לאומי, כמי שאחראי על שב״ס, לפעול למציאת פתרונות לנושא. לאור המצוקה הגוברת במקומות כליאה נאלצים גופי הביטחון לקיים הערכות מצב בנוגע למסוכנות של אסירים ולשחרר בלית ברירה עצורים מנהליים בסיום תוקף מעצרם. שחרור אותם עצורים נועד כדי לפנות מקום לעצורים ברמת איום גבוהה יותר ודרושים לחקירה, בתקופה מתוחה זו בה רמת האיום בשטח גבוהה".

עוד הוסיף הגורם, כי "בשנה האחרונה צה"ל ושב"כ גם נאלצים לבטל מעצרים מתוכננים כמעט מדי יום ולבצע תעדוף במעצרים באיו״ש כדי לבצע את מעצרם של אלו שברמת איום גבוהה יותר, לאור אותה מצוקת מקומות כליאה".