הלם מהסערה, זעזוע ממעצר הלוחמים והתנגדות לפריצה לבסיסים – ניתוח מיוחד שערכה חברת המודיעין העסקי באזילה אודות השיח באתרי האינטרנט והרשתות החברתיות עבור מעריב מלמד על ההיקף העצום של הסערה הציבורית שהתחוללה אתמול והבוקר סביב מעצר החיילים החשודים בהתעללות במחבל נוח'בה בבסיס שדה תימן.

נפל הפור: בכיר בחיזבאללה רומז - זה היעד שנבחר לתקיפה | דיווח
מעצר ראווה או חיוני? אירועי בית ליד פתחו תיבת פנדורה | האזינו

הנתונים – שנאספו אמש והבוקר – מנתחים את רמות ותוכן השיח אודות המעצר, הפריצה לבסיס שדה תימן ולאחר מכן לבית המעצר בבית ליד והסערה הפוליטית והציבורית שהתעוררה בעקבות האירועים הקשים. מהתמונה שעולה שיקללו מומחי באזילה את "מדד האהדה", שמנטר את כלל הסנטימנט הציבורי. הציונים במדד נעים בסולם שבין פלוס 10, שמשמעותו שיח חיובי אודות הפעולה הנבחנת באופן מוחלט; 0 שמשמעותו שיח מאוזן; ומינוס 10, שמצביע על שיח שלילי באופן מוחלט.

היקף השיח אמש והבוקר היה אדיר: בחברה איתרו מעל ל-210 אלף אינטראציות באתרי החדשות וברשתות החברתיות. עם דגש לשיח אמש, באופן מובהק רוב גדול התבטא במילים חריפות נגד מעצר החיילים: כ-80% מהגולשים ציינו שהם מתנגדים לצעד של חוקרי מצ"ח.

מומחי באזילה ציינו שהשיח הזה אופיין בתדהמה ובקריאות מפורשות לשחרור מיידי של החיילים, לצד קריאות רבות להיענות להגיע להפגנה שהתרחשה בכניסה לבסיס שדה תימן. זאת ועוד: המתנגדים למעצר האשימו בעיקר את שר הביטחון יואב גלנט, את רשויות הצבא והמשטרה ואת היועץ המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה באחריות לאירועים.

הטיעונים המרכזיים שהעלו התומכים הרבים בשיח זה הם שלא מגיעות למחבלי הנוח'בה שום זכויות; שיש לתמוך בחיילים ללא ביקורת וללא עוררין; שקיים חשש כבד מירידה במוטיבציה של חייל צה"ל בעקבות המעצר; וכן זוהה סנטימנט שקרא לנקמה.

בשיח המועט יחסית שהתנגד למעצרים התמקדו התגובות בהאשמת השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' באחריות לסערה. בין הטיעונים שעלו בשיח זה היו חשש כבד מההשלכות של לקיחת החוק לידיים, מפגיעה בשלטון החוק ומיצירת אנרכיה; פגיעה בתמיכת העולם בלגיטימציה לפעולות צבאיות; ובשמירה על מוסריות הצבא.

כמצופה רוב השיח החיובי כלפי המעצר מגיע מהצד השמאלי של המפה הפוליטית והשיח השלילי מגיע מהצד הימני, אך עם זאת נצפו גם תגובות חיוביות למעצר ושליליות כלפי המעשה מהצד הימני של המפה. דוגמאות לשיח זה כללו טיעונים כגון: "טוב שעצרו וטוב שחוקרים"; "לנוח'בות מגיע את הגרוע ביותר, אבל במסגרת החוק"; "אף אחד לא יכול לקחת את החוק לידיים, גם במקרה של חלאות האדם של החמאס"; "אני לא מאמין שאני אומר את זה, אבל כל הכבוד למשטרה הצבאית"; ועוד.

בבדיקה שנערכה הבוקר התחזק הסנטימנט השלילי המובהק נגד הפריצה לבסיסים שהתרחשה אמש, וספציפית נגד מעורבות של חברי כנסת בהן. הסנטימנט השלילי נבע מנימוקים כגון "לא יתכן שבמדינת חוק אנשי ממשלה פועלים כנגד החוק"; "זו תחילתה של אנרכיה ומלחמת אזרחים"; ועוד. בצד זאת, נצפו גם מעט תגובות הטוענות כי הכל נעשה על מנת להוריד מסדר היום את המלחמה בצפון.

רגע הפריצה לבית הדין בבית ליד (צילום :מאור בכר)

חברת באזילה מנטרת באמצעות כלים מתקדמים את השיח ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט המרכזיים בישראל. ניתוח נתוני השיח עשוי להצביע על שינויי עמדות בציבור בשלב מוקדם, ייתכן לפני שהן מקבלות ביטוי באמצעים נוספים דוגמת מחקרי שאלה מסורתיים וסקרים מבוססי שאלון.