חיסולו של מנהיג הזרוע המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, עלול להוות מכשול משמעותי במאמצי התיווך להשגת הפסקת אש ושחרור חטופים בעזה, כך מסר היום (רביעי) גורם המעורה בשיחות לרשת CNN. גם המתווכות בשיחות המשא ומתן, מצרים וקטאר, גינו היום את החיסול וטענו כי סביר שיפגע בהתנהלות השיחות.

לדברי הגורם ל-CNN, איסמעיל הנייה מילא תפקיד מכריע בהשגת התקדמויות מסוימות במשא ומתן. יחד עם מנהיג הזרוע הצבאית של חמאס בעזה, יחיא סינוואר, היה הנייה מקבל החלטות מרכזי בתהליך: ״הוא היה אישיות שהבינה את ערכו של הסכם והייתה חיונית להשגת פריצות דרך מסוימות בשיחות," ציין הגורם. "בשלב זה, לא ברור מה תהיה ההשפעה על המשא ומתן להפסקת אש״.

בכירים איראנים בהלם מוחלט אחרי החיסול; חמינאי מצהיר: "נקמה היא חובתנו"  
צבי יחזקאלי מסביר: כך גאוות בכירי חמאס וחיזבאללה הביאה למפלתם 

איסמעיל הנייה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)
איסמעיל הנייה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)

הערכה זו מדגישה את המורכבות הגוברת של המצב ואת האתגרים העומדים בפני המאמצים הדיפלומטיים באזור. חיסול דמות מפתח כמו הנייה עלול לשבש את הדינמיקה העדינה של המשא ומתן ולהשפיע על יכולתם של הצדדים להגיע להסכמות.

עם זאת, אותו מקור ציין כי עדיין מוקדם לקבוע את מלוא ההשלכות של האירוע על תהליך המשא ומתן. ייתכן שיידרש זמן נוסף להעריך כיצד ישפיע חיסולו של הנייה על עמדות הצדדים ועל נכונותם להמשיך בשיחות. בעוד שהמצב נותר מתוח ובלתי יציב, ממשיכים גורמים בינלאומיים במאמציהם לקדם פתרון דיפלומטי למשבר ולהביא לשחרורם של החטופים הנותרים בעזה.

הפגנות לשחרור החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנות לשחרור החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן אמר היום: "לא הולך להעריך איך אירוע אחד ישפיע על המגעים לעסקת חטופים. שוב דבר לא יניע אותנו מהניסיונות להגיע לעסקה, אנחנו ממשיכים לעבוד על זה יום-יום".

מוקדם יותר היום ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן אל תאני, יצא בציוץ דרמטי ביחס למשא ומתן לעסקת החטופים בחשבון ה-X שלו: "איך אפשר לנהל משא ומתן כאשר אחד מהצדדים הורג את מי שהוא מנהל עמו משא ומתן באותו הזמן?" 

עוד הוסיף: "חיסולים פוליטיים והמשך הפגיעה באזרחים בעזה בזמן שהשיחות נמשכות, מובילים אותנו לשאול: כיצד יכול תיווך להצליח כאשר צד אחד מחסל את המתווך מהצד השני? שלום דורש שותפים רציניים ועמדה עולמית נגד הזלזול בחיי אדם".

זירת חיסול הנייה (צילום :רשתות ערביות)

גם מצרים הצטרפה לגינוי החיסול, יחד עם קטאר מדובר בשתי המדינות המתווכות העיקריות בשיחות המו״מ. הודעתה הרשמית של מצרים: "ההסלמה האחרונה ללא כל התקדמות בשיחות המו״מ רק מסבכת את הסיטואציה".

מצרים הצטרפה לגל הגינויים הבינלאומי, בהצהירה כי מדיניות החיסולים הממוקדים של ישראל מהווה הסלמה מסוכנת. הודעה זו מצטרפת לשורה ארוכה של תגובות ממדינות ברחבי העולם, המביעות מחאה נגד חיסולו של מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה.

עד כה, המדינות הבאות הביעו גינוי רשמי לחיסול:

1. איראן: המארחת של הנייה בעת החיסול, הגיבה בחריפות והבטיחה תגובה.
2. טורקיה: גינתה את המעשה וטענה כי הוא מאיים על היציבות האזורית.
3. ירדן: הביעה דאגה עמוקה מההסלמה ומהשלכותיה האפשריות.
4. רוסיה: הגדירה את החיסול כ"רצח פוליטי" וצפתה השפעות שליליות על המשא ומתן האזורי.
5. סין: קראה לריסון ולהימנעות מצעדים המחריפים את המתיחות.
6. עיראק: גינתה את הפעולה וקראה לסולידריות עם העם הפלסטיני.
7. קטאר: הביעה חשש מהשפעת החיסול על מאמצי התיווך להפסקת אש.
8. לבנון: הצטרפה לגינויים והזהירה מפני הסלמה נוספת.
9. סוריה: גינתה בחריפות את החיסול וראתה בו הפרה של הריבונות האיראנית.
10. משטר הטאליבאן באפגניסטן: הביע תמיכה בחמאס וגינה את הפעולה הישראלית.
11. פקיסטן: הצטרפה לקריאות הבינלאומיות נגד הסלמת האלימות.

עינב צנגאוקר, אמו של מתן, אמרה בתגובה לחיסול הנייה: "מקומם של ראשי מפלצות החמאס הוא בגיהנום, וכולנו בעד לבוא איתם חשבון על מעשיהם. אבל אסור שסיכול הנייה יביא לסיכול העסקה ויגזור גזר דין מוות על יקירינו בשבי. ל-115 החטופים נגמר הזמן. ולכן, במיוחד עכשיו, חייבים לתרגם את ההישג המבצעי למהלך מדיני שיציל חיים ויחזיר את כולם".

עינב צנגאוקר מגיבה לחיסול הנייה (צילום :דוברות מטה המשפחות)

עוד הוסיפה צנגאוקר: "נתניהו, האחריות שלך היא בראש ובראשונה להחזיר את מי שהפקרת. קבל את העסקה, בלי תנאים חדשים ובלי מכשולים מיותרים. אחרי 300 ימים, הסיוט הזה חייב להיגמר. מגיע לי לחבק בחזרה את מתן שלי ולשאר המשפחות לקבל את יקיריהם".