ראש הממשלה הנחה את צוות המשא ומתן לדרוש את גירושם והגלייתם של כל הרוצחים שישוחררו בעסקת שחרור החטופים, אם תצא אל הפועל, כך דווח אמש (ראשון) בחדשות 13. מדובר בעוד שינוי שדורש נתניהו בשונה מהמתווה המקורי. על פי הדיווח, נתניהו דורש שכ־150 המחבלים שישוחררו בעסקה - יועברו למדינה אחרת, ולא לעזה או ליו"ש. 

פגישת המשא ומתן שנערכה בקהיר בסוף השבוע הובילה להתקדמות משמעותית בפרמטרים הקשורים לציר פילדלפי ומעבר רפיח, כך מדווחים גורמים בכירים המעורים במגעים לעסקה. המתווך המצרי, שר המודיעין עבאס כאמל - שאירח את המשלחת הישראלית בראשות ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר ומתאם הפעולות בשטחים רסאן עליאן - נחשב לגורם משמעותי ביותר בקידום המשא ומתן ובפתרון הסוגיות העומדות על הפרק.

רק חקיקה שקשורה למלחמה? באופוזיציה זועמים - לממשלה תוכניות אחרות 
הסולחה בין נתניהו לסער בפתח? "זה בעיקר אוויר חם"

אתמול טענו גורמים פוליטיים בכירים בישראל כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין לסגור את העסקה, הוא סבור כי מי שמדליפים מהדיונים החסויים מחבלים במגעים לעסקה. בסביבת ראש הממשלה מאמינים שניתן למצוא דרך כדי ליישם את הדרישות של ישראל בנוגע לשליטה בציר פילדלפי, במנגנון ההפעלה של מעבר רפיח ובמניעת חזרת חמושים לצפון עזה".

כזכור, אחד מצירי המחלוקת במשא ומתן בין ישראל לחמאס הוא ציר המסדרון במרכז הרצועה, העובר במקביל לנחל עזה, מגבול ישראל ועד קו החוף. צה״ל בנה בימים האחרונים שורה של מוצבים משני עברי הציר. במקביל, בצה״ל עושים פעולות בינוי לביסוס הציר. צה״ל מפעיל במרחב המסדרון כוחות גדולים, הכוללים כמה גדודים.

כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: אבי אשכנזי)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: אבי אשכנזי)

למרות הקמת המוצבים צה״ל מבצע לחימה אקטיבית. מרבית הכוחות פועלים בפעולות תקיפה במרחב, בדגש על הרחבת העורף של המסדרון, בין היתר על ידי ביצוע חישוף משני צדיו. הפעולות כוללות איתור מנהרות ומניעת התבססות טרור מחשש לביצוע פיגועים נגד חיילים במסדרון.

העיתונאי ברק רביד דיווח בוואלה כי יציאת המשלחת לקהיר היא תוצאה של לחץ אמריקאי כבד על ישראל ועל מצרים בימים האחרונים להמשיך במשא ומתן על עסקת החטופים ועל סוגיות ביטחוניות הקשורות אליו כמו ציר פילדלפי, חרף חיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה.

יועצו הבכיר של הנשיא ביידן ברט מקגרק קיים שיחות בקהיר ביום חמישי עם ראש המודיעין המצרי ובכירים נוספים ושכנע אותם לקיים את הפגישה. במקביל, מקגרק ביקש מראש השב"כ וראש המוסד להגיע לקהיר, חרף סירובו של חמאס לתנאים החדשים שהציב נתניהו לעסקת החטופים.

ראש מפקדת החטופים בצה"ל האלוף ניצן אלון לא הצטרף לנסיעת ראש המוסד וראש השב"כ. מקור המעורה בפרטים ציין כי הסיבה לכך היא עמדת נתניהו וכי בתנאים אלה השיחות לא יכולות להביא להתקדמות אמיתית. משבר האמון החריף בין ראשי מערכת הביטחון לראש הממשלה בעניין עסקת החטופים הגיע לטונים גבוהים בישיבה קשה שהתקיימה ביניהם ביום רביעי האחרון. בעקבותיה הגיעו ראשי מערכת הביטחון למסקנה שנתניהו לא רוצה עסקה בעת הזו.

הפגנה בעד עסקת חטופים בדרך בגין בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה בעד עסקת חטופים בדרך בגין בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

על פי דיווח בחדשות 12 אמר הרמטכ"ל בישיבה: "יש תנאים לעסקה. אני חושב שנכון להיכנס למשא ומתן ולהביא את ההישג הטוב ביותר שאפשר. נמשיך ללחוץ את חמאס עד אז, ואחרי שנביא עסקה נוכל להתפנות לצפון. ראש הממשלה, ניתן לך את מלוא הגמישות לכל פתרון. נדע להיות בפילדלפי, נדע לאבטח את הגבול בלי להיות שם באופן קבוע. שישה שבועות זה זמן קצר, נוכל לחזור בכוח ועוצמה מיד, בתוך ימים".

בישיבה אמר שר הביטחון גלנט כי "מכל הסיבות המוסריות והאסטרטגיות אני חושב שצריך לראות בעסקה הזדמנות. לא תהיה עסקה עם התנאים שהכנסת, ואתה יודע את זה. אין שום סיבה ביטחונית לעכב את העסקה. כיוון שאנחנו מדברים בכנות, אגיד לך שאתה עושה שיקולים שאינם לטובת העניין". מלשכת שר הביטחון ולשכת הרמטכ"ל נמסר בתגובה: "לא נתייחס לדיונים סגורים ומסווגים".

לפי הדיווח פנה ראש השב"כ רונן בר לנתניהו והוסיף: "אם אתה לא רוצה את המתווה שעל השולחן, תגיד לנו". גם אלון הדגיש: "אתה יודע שכל הפרמטרים שהוספת לא יתקבלו ולא תהיה עסקה. עם מה שאתה אומר - אין לנו מה ללכת". ראש המוסד ברנע הצטרף: "יש עסקה, אם נתמהמה ייתכן שנפספס את ההזדמנות, צריך לקחת את זה". 

לפי הנטען דפק נתניהו על השולחן וזעם: "אתם רופסים, אתם לא יודעים לנהל משא ומתן ומכניסים מילים לפה שלי. במקום ללחוץ את ראש הממשלה, תלחצו על סנוואר". עם זאת, אתמול הבהירו בלשכת ראש הממשלה כי נתניהו רוצה עסקה, אך מתעקש על תנאים ביטחוניים שימנעו מחמאס לחזור, להשתלט על הרצועה ולאיים על ישראל.