מליאת הכנסת התכנסה היום (שני) באופן חריג בזמן הפגרה, זאת לאור בקשה של הממשלה לקדם שורת חוקים ולפי בקשת חברי אופוזיציה. בין היתר, אישרה המליאה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק בתי דין רבניים, שיעניק לדיינים כוח נוסף לאכיפת פסקי דין במקרה של גירושין. החוק החדש מאפשר להרחיב את צווי ההגבלה הכלכליים שבית הדין הרבני רשאי להטיל על סרבן גט. כמו כן, מוצע לעגן את סמכות בית הדין הרבני להורות על "הרחקות דרבנו תם" כנגד סרבן וכנגד אדם שלישי הגורם לסרבן לסרב למתן הגט. 

בנוסף, מוצע לשנות את הדין לעניין נשים שבית הדין קבע שעליהן לקבל את הגט, ולקבוע בהוראת שעה כי יהיה ניתן להטיל צו הגבלה על נשים כאמור, גם ללא אישור מיוחד של נשיא בית הדין הרבני הגדול, כנדרש היום. לבסוף, מוצע חידוד לעניין סוג הלשון שבית הדין יעשה בה שימוש לעניין מתן גט כתנאי להוצאת צו ההגבלה, ואולם מוצע לקבוע חובה לקיים דיוני מעקב גם במקרים שבהם לא ניתן לתת צו כאמור. 

אושר בממשלה: החלטה להסרת חסמים לתעסוקת עולים חדשים  
בג"ץ יכריע: האם ראש הממשלה נתניהו יפטר את בן גביר? | פרסום ראשון  

תיקי עגונות בבית הדין הרבני (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
תיקי עגונות בבית הדין הרבני (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, מיוזמי החוק בירך: "היה מרשים ביותר לראות במהלך דיוני הוועדה בהצעת החוק הנוכחית את ארגוני הנשים והגברים, הנהלת בתי הדין וחברי הכנסת מהאופוזיציה ומקואליציה עובדים ביחד ותורמים להבאת חוק שבעיניי התועלת בו גדולה מאוד. סביב קידום ההצעה הזו השתתפו ארגונים מכל הגוונים והסוגים יצרנו בחוק פשרות שלדעתי הצליחו להביא את רוב האנשים מסביב לשולחן להסכמה".

עוד הוסיף רוטמן: "עבדנו עליו לאורך הדרך ביחד ואני מכאן קורא לאנשים שיש להם אחריות בעיקר על אותם אנשים אומללים, שנמצאים בעינוי דין, שאם החוק הזה לא יעבור, הם ימשיכו להיות שבויים במערכת נישואים שאליה הם לא התכוונו ויהיו תקועים בהמתנה לאישור מבית הדין הרבני הגדול. החוק הזה הוא בשורה גדולה למדינת ישראל״.

שמחה רוטמן (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
שמחה רוטמן (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

עו״ד שיר לביא זינאתי מארגון מבוי סתום, הפועל למען נשים עגונות ומסורבות גט בישראל, מסרה בתום ההצבעות: "מדובר בהצעת חוק חיובית, חרף האתגרים שליוו את החקיקה. ב׳מבוי סתום׳ פעלו, ביחד עם ארגונים נוספים, ובשיתוף עם היו"ר שמחה רוטמן וחברי הוועדה גלעד קריב וקארין אלהרר על מנת לתקן את הליקויים, ולוודא שהחוק יסייע לנשים מסורבות גט, ולא יזיק להן".

חביא זינאתי הוסיפה: "אנו שמחות שיצא תחת ידי הוועדה תיקון ראוי לחוק, ונמשיך לפעול למען תיקונים נוספים. עם זאת, הצורך בחוק מסוג כזה, מצביע על בעיה שורשית, שלה טרם ניתן מענה ראוי על ידי המחוקק. גם ברגעים אלה, נשים רבות כלואות בנישואים לא רצויים. אנו מקוות שבתי הדין ישכילו לעשות שימוש נכון ויעיל בכלים החדשים שניתנים להם. אפשר להגדיל את ארגז הכלים של בית הדין אבל זה לא יעזור אם לא עושים בו שימוש.  גם היום יש דיינים שלא נעזרים בכלים שיש לבית הדין כדי לעזור לנשים להתגרש".