כנס הכנסת הסתיים בשבוע שעבר, ולמרות הפגרה העבודה הפרלמנטרית בכנסת ממשיכה כמעט כרגיל. בריאיון למעריב יו"ר סיעת יש עתיד ח"כ מירב בן ארי, המשמשת גם בתור מרכזת האופוזיציה, מותחת ביקורת חריפה על הנהלת הקואליציה, על רקע המתיחות הביטחונית והמתח השורר בקרב האזרחים.

"מעולם בפגרה לא הביאו חוקים כשאין להם הסכמה, בטח לא עשו לילה כמו שהם תכננו לעשות", אמרה. "הם שברו את כל הכלים. ההתנהלות של הקואליציה, הדורסנות והבריונות, זה מעולם לא היה כאן".

מהומות החרדים מול הבקו"ם נמשכות: "שחמאס יהרוג אותי ולא אהיה חילוני"
יאיר לפיד טוען: "האופוזיציה סובלת מתת ייצוג מחפיר בתקשורת"

היא סיפרה: "אני מאז 2015 בכנסת ומעולם לא ראיתי כזו התנהלות מזעזעת, לא סתם מדד אמון הציבור בכנסת בשפל, בקושי 15%, זה פשוט שפל המדרגה. צריך רגע לצאת בזום-אאוט מהמריבות הקטנות - איזה מין דוגמה אנחנו נותנים לציבור?"

בן ארי התייחסה גם להתנהלות חברי הקואליציה סביב פרשת שדה תימן ואופן ניהול ישיבות המליאה: "קח לדוגמא את ההתנהלות של סגני יושבי ראש הכנסת - ניסים ואטורי בפריצה לבסיס שדה תימן זועק 'מוות למחבלים', או הצורה שבה חנוך מילבצקי צועק על הח"כים הערבים".

המהומה בכניסה לבסיס בשדה תימן (צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90)
המהומה בכניסה לבסיס בשדה תימן (צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90)

היא הבהירה: "זה לא שאני נהנית לשמוע אותם, אבל טיפה דרך ארץ. יו"ר הכנסת אמיר אוחנה יכול להשעות אותם אבל גם את זה הוא לא עושה. יש לו כל מיני כלים כמו לא לתת להם לנהל ישיבות מליאה אבל זה לא מעניין אותו".

פגרת הקיץ, כאמור, החלה לפני כשבוע וחצי למרות הביקורת של חלקים באופוזיציה שדרשו לבטל אותה. עם זאת, דווקא ח"כ בן ארי לא הצטרפה לאותם קריאות ומבהירה שאמנם יש צורך לאזן את הפגרה אבל הקמפיין שיצר תחושה של חופש בן שלושה חודשים הוא שקרי: "צריך להילחם בפייק הזה שפגרה זה חופשה. 

"בפגרה ח"כים עובדים, יש ועדות ויש סיורים ברחבי הארץ. אתה לא רואה יותר מידי התבטאויות של חברי יש עתיד על זה. מי שהוביל את זה אלו סיעות המחנה הממלכתי וישראל ביתנו, אז אל תשים את כל האופוזיציה ביחד בסיפור הזה".

בן ארי מחזיקה בתפקיד של ריכוז עבודת האופוזיציה, מה שמהווה משימה מורכבת במיוחד בהתחשב בהרכב הסיעות, ובגלל אווירת המלחמה. לדבריה: "האופוזיציה בוודאי לא מאוחדת, יש ימנים ויש שמאלנים, ויש יהודים, ויש ערבים. קשה להשוות את זה לממשלה הקודמת כי אין לנו את הרוב המוצק שיש להם עכשיו. 

יו''ר יש עתיד יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יו''ר יש עתיד יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

"בכל מקרה אנחנו בזמן מלחמה - זה אירוע אחר גם אותנו בודקים כל הזמן ביחס למלחמה. כמה אני 'פטריוטית' ואפילו בציבור שלנו חטפנו ואיבדנו מנדטים כי לא נכנסו לממשלה בתחילת המלחמה. האסון הכי גדול לעם היהודי מאז השואה קרה במשמרת שלי כאופוזיציה".

עם זאת, בן ארי מבהירה שברגעים החשובים סיעות האופוזיציה יודעות להתאחד: "כל פעם שיש אירוע מהותי שיכול להפיל את הממשלה או לתקוע טריז בתוך הקואליציה אנחנו יודעים לצופף שורות".

"אתה יודע כמה פעמים פנו אליי מש"ס לשתף פעולה נגד בן גביר? הם כל שבוע פונים לח"כים הערבים, גם בעניין חוק הגיוס, ואומרים לנו 'מה אכפת לך לפגוע בבן גביר?' אבל הם לא קיבלו קיזוזים. 

"למשל השבוע עם המשבר מול עוצמה יהודית, אם הייתי אופוזיציה רופסת ומגבה אותם, החוקים האלו היו עוברים. אבל אני ידעתי לצפוף שורות. מבחינת האופוזיציה זו ממשלה של חורבן, גם לחברה היהודית וגם לחברה הערבית, ולכן אם יש הזדמנות אנחנו ננצל אותה".

היא משתפת: "ביום יום זה מורכב וקשה לאחד את כולם, כי בסופו של דבר לא כולם עומדים מאחורי ראש האופוזיציה יאיר לפיד, כמו שבזמנו גוש הימין ידע להתייצב עם נתניהו בחזית אחת. ליש עתיד יש 24 מנדטים אבל אף אחד לא מצטופף מאחורינו. כל אחד רוצה להיות ראש ממשלה - ליברמן, גנץ, סער - אין את זה במחנה השני. 

"האופוזיציה הזו היא סיפור סופר מורכב ועדיין יש לנו הרבה הישגים. אם תשים בצד הצעות בקריאה טרומית, שזה בדרך כלל 'קבורת חמור' ולא תשמע על רוב יותר, איזה הצעות חוק ממשלתיות בעייתיות אושרו? חוץ מתקציב המדינה כמובן, יש מעט מאוד. אנחנו עושים עבודה יפה, אתה יודע כמה העברות תקציביות תכננו להעביר ותקעו בוועדת הכספים?"

בן ארי הודפת את הביקורת שנשמעת לעיתים קרובות דווקא מתוך המחנה שלה, על העובדה שהם לא מספיק פעילים נגד הממשלה: "יש ביקורת "למה אתם לא כמוהם?" אבל כשמביאים חוקים לטובת אנשי מילואים או חוקים למניעת טרור, אנחנו לא נצביע נגד. אני אופוזיציה לממשלה, לא לאזרחים במדינה. אני לא כמוהם ולכן לפעמים גם גייסתי תומכים לחוקים כי אני רואה את המדינה קודם כל".