ועדת החקירה האזרחית לאסון ה-7.10 קיימה היום (חמישי) דיון מיוחד על החלטות הדרג המדיני והשפעתן על אסון השבעה באוקטובר. באירוע לקח חלק ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שהביע ביוקרת קשה כלפי התנהלות הממשלה הנוכחית.

אולמרט בראיון נחרץ לאל ג'זירה: "נתניהו חייב להיות מודח"

כך הוא אמר:"יבוא יום שנוער הגבעות, שהיום רוצחים פלסטינאים בשטחים, ירו עלינו. כשהם יחשבו שיש סיכון בלקיחת אדמות הקודש שלהם, זה יקרה. מי שמסוגל היום לעשות את מה שנוער הגבעות עושה ביהודה ושומרון, מחר יהיה מסוגל לעשות את זה גם כלפי ישראלים ויהודים שהוא חושב שלא נאמנים למדינה, כי הם עושים ויתורים. אני אומר את זה עכשיו, כי אגיד את זה גם בוועדת החקירה הבאה שתקום. ההסתערות על בסיסי צה"ל השבוע הייתה רק ההתחלה. יבואו אלה שקיבלו נשק בלתי חוקי משר הטיק טוק והם יסתערו גם עלינו".

עוד אמר אולמרט: "כבר 15 שנה שיש קונספציה כי כל גורם ביטחוני בכיר שאומר משהו הופך להיות יעד להכפשה, להשמצה ולהטלת דופי על ידי ראש הממשלה עצמו וכל סביבתו. וכך נוצרת אווירה שבה אנשים לא אומרים את העובדות ואת דעתם, כדי שלא ייכנסו למלחמות שיערערו את מעמדם ויכולתם לפעול. כל מי שמעז להגיד משהו - ערערו על האמינות והאינטגריטי שלהם".

ראש הממשלה לשעבר הוסיף: "לא פעם, ראשי גופי הביטחון הגדולים באו אליי אחרי ישיבות עם נתניהו וביקשו לבכות לי. בא אליי פעם ראש אחד מגופי הביטחון הכי חשובים במדינה, אחרי מבצע מסוים שהייתה בו חריקה והוא אמר לי – 'ישבנו אצל ראש הממשלה, ישב איתי אחד מהבכירים ביותר שהוא אחד מגיבורי עם ישראל שהיה אחראי למבצעים אדירים בחו"ל. ראש הממשלה משפיל אותו ומכפיש אותו ומזלזל בו. אחרי הישיבה, אותו אדם ביקש לשים את המפתחות וללכת הביתה. איש חשוב מאוד במערך ביטחוני רגיש במדינת ישראל שאני צריך לשבת ולשכנע אותו לא להגיש את התפטרותו'". 

על העברות הכספים לחמאס, אומרט אמר :"אמרתי 20 פעם לא לעשות את זה, הרבה לפני אוקטובר. התנגדתי להעברת הכספים. אמרתי שזו סכנה למדינת ישראל. כמו שאת נתניהו אפשר לקנות בכסף, הוא חשב שאפשר לקנות את יריביו בכסף".

על ההתנתקות, אמר ראש הממשלה לשעבר: "לא היה לנו ספק מהרגע הראשון שחמאס הוא ארגון טרור שאיננו רוצה ולא ירצה בעתיד להגיע להידברות עם מדינת ישראל, שיכולה להוביל לסוג של משא ומתן. הרשות הפלסטינית הייתה פרטנר למשא ומתן וחמאס מעולם לא. בניגוד למצג השווא המזויף והלא אמיתי שמנסים להציג כאילו ההתנתקות חשפה לסיכונים ביטחוניים וגרמה לנו לאבדות וטרור עם כל הירי שהיה די מאסיבי, התמונה הפוכה. קסאמים התחילו לירות עוד לפני ההתנתקות והמשיכו גם אחרי כן".

על המנהרות חמאס אמר: "חטיפת שליט חשפה בפנינו לראשונה את העובדה שיש להם מנהרות שמגיעות עד לסמוך מאוד לנקודת ההפרדה בינינו לבינם. שאלתי את אנשי הצבא את אותה שאלה ששואלים גם היום – מה עם מנהרות בצפון? ראינו שיש מנהרה בדרום שבה חטפו חייל, מה עם מנהרות בצפון? אמרו לי שלא פוסלים שום אופציה, שכרגע אין להם שום קצה של מודיעין שיכול להצביע על אפשרות, אבל הם לא פוסלים".

על ההזדמנות שפוספסה: "הוריתי לצבא להכין תוכנית שבסופו של דבר נצטרך להיכנס לרצועת עזה ולעשות שם סדר. בשלב הראשון, דיברנו על כיבוש החלק הצפוני וניסיון לטהר את גורמי חמאס. לאחר מכן כניסה לטיהור ציר פילדלפי ורפיח ואז לבוא מדרום ולהתחבר עם הכוחות שכבשו את החלק הצפוני כדי לחסל את שלטון חמאס ברצועת עזה. נערכנו מ-2008 לאפשרות של הפעולה בעזה. התכוונו לקיים אותה במאי-יוני 2008 ומה שקרה הוא ששר הביטחון דאז, אהוד ברק, חשב שיש סיכוי להגיע להסכם עם החמאס, שיאפשר הפסקת אש או שביתת נשק ממושכת".

אולמרט הוסיף: "שאלתי את אלוף הפיקוד כמה זמן ייקח לנו לכבוש את ציר פילדלפי והוא אמר 48 שעות. שאלתי כמה את רפיח והוא אמר שלושה שבועות. שאלתי כמה הרוגים והוא אמר 75. בישיבת הקבינט שזימנתי הציגו נתונים אחרים ומנופחים בהרבה. היה ברור שיש פה מצב חודש וחצי לפני בחירות, עם ראש ממשלה שהתפטר וכל הצמרת הביטחונית שמתנגדת לפעולה צבאית ואתה צריך לקבל החלטה להמשיך את הפעולה. חשבתי שזה יהיה כרוך בסיכון של הקוד הבסיסי ביותר שבו כשאתה שולח את החיילים להילחם. אתה עושה את זה על בסיס של סולידריות מקסימלית".