בשבוע האחרון דווח על מגעים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר לשעבר ויו"ר הימין הממלכתי גדעון סער בנוגע לכניסתו של האחרון לממשלה, שנראה כי לא צלחו. ישראל כהן ('קול ברמה') והכתבת הפוליטית-מדינית טל שניידר ('זמן ישראל') שוחחו היום (שישי) עם רון קופמן ופרופ' אריה אלדד ב-103FM וחוו את דעתם על הפרסומים בדבר אפשרות לאיחוד בין השניים.

כהן סיפר כי בליכוד היו רוצה לראות את גדעון סער בפנים, אבל חוששים מהחיבור: "סער מתעקש על משרד הביטחון וזה מה שהוא יכול להסביר לציבור הבוחרים שלו. בסביבתו של נתניהו חוששים שמה שקרה עם גלנט יקרה עם סער, שיציג מדיניות לעומתית".

מטרה מספר 1: צה"ל והשב"כ מתקרבים לחיסולו של סינוואר
אחד החיילים העצורים בחשד להתעללות במחבל הנוח'בה - בן העדה הדרוזית | פרסום ראשון

שניידר אמרה כי נראה שלשידוך יש סיכוי נמוך מאוד להתגשם: "קיבלתי הכחשות לפני יום או יומיים שיש משא ומתן. מלכתחילה יש לזה סיכויים מאוד נמוכים. היה רצון שהוא ייקח תפקיד אחר כמו שר החוץ או שר המשפטים, שזה היה דורש רי-שאפל בממשלה. מבחינת סער להיכנס לתפקיד הביטחון כרגע זה התאבדות פוליטית. המצב כרגע במדינה, כשהוא מכיר את היחסים עם נתניהו, ויודע שנתניהו יקרקס אותו ויעשה ממנו צחוק. זאת קטסטרופה, פגיעה במוניטין שלו כאדם שקול וענייני".

היא סבורה כי סער מתלבט אם להצטרף לממשלה בין היתר כי ייתכן שהכנסת הנוכחית עתידה להתפזר בקרוב: "הממשלה הזו בסוף ימיה. בלי קשר למצב הנוראי שאנחנו נמצאים בו, ממשלות ישראל לא החזיקו יותר משנתיים-שנתיים וחצי מעמד, אז עכשיו לבוא ולהחליף אנשים?. אנחנו באוגוסט, והתקציב לא התחיל אפילו. ראינו ממשלות בימים יותר שפויים שלא מחזיקות מעמד יותר משנתיים, אז עכשיו יחזיקו?".  

בהמשך השיחה דנו העיתונאים בסוגיית גיוס החרדים לצה"ל. כהן דיבר על השמועות כאילו צה"ל מתכוון לגייס אברכים שתורתם אומנותם: "זה עלול לעורר רעידת אדמה שתגרום לפיצוץ משמעותי או לחידוש המשא ומתן. זה עוד לא קרה. בינתיים עד עכשיו צה"ל טירגט את אלה שעובדים או שמשלמים תלוש גבוה לביטוח לאומי, ולכן הייתה אינדיקציה שהם מתאימים יותר לגיוס".

שוטרים ומפגינים חרדים מול לשכת הגיוס בתל-השומר (צילום: אבשלום ששוני)
שוטרים ומפגינים חרדים מול לשכת הגיוס בתל-השומר (צילום: אבשלום ששוני)

כהן סיפר על מנגנון התקשורת בין העולם החרדי לצבא שלא פעיל יותר כיום: "צה"ל בעשרים השנים האחרונות התנהל מול הממסד החרדי – 'ועד הישיבות'. לפעמים היו גם פיצוצים, אבל הייתה התנהלות מול הגוף שייצג את אגודת ישראל, דגל התורה וש"ס. מה שקרה בחודש האחרון הוא שצה"ל אמר שהוא יגיע לבד לאלה שמתאימים לגיוס".

בהמשך תהתה שניידר מדוע הציבור החרדי הפך לאנטי-ישראלי: "במלחמת העצמאות הייתה מלחמה קיומית, והתחושה כיום היא היסטורית כזו. היו אז מעט מאוד לומדי תורה, והיו חרדים שעשו צבא. עד שנות השבעים הציבור החרדי נשא בנטל, זה לא חסר תקדים. הם השתתפו בנטל, לא הייתה אז התנגדות למדינה".

היא ציינה כי המערכת הפוליטית עוקבת במבוכה יחסית אחר המתרחש בנושא: "אני רואה בינתיים שקט. בשיחות פנימיות מאוד כועסים, אבל נשלחו צווי גיוס מוקדמים לאנשים שלא לומדים. זה נושא שתקעו עליו שופר בכנסת. בכנסת הקודמת הם יצאו על זה בזעקות שבר, ועכשיו הם מחליקים. מה שיקרה הוא שיהיה תהליך שלא ייקח יום, יתחילו בעיות ברישיונות, במשכנתאות, כמו שיש לחבר'ה חילונים שלא מגיעים לצווים", אמרה.

סייע בעריכת הכתבה: אחיעד לוק, 103FM