בכירי ממשל ביידן מתכננים בקרוב נסיעה למזרח התיכון במטרה לנסות להבטיח את הסכם החטופים בעזה. תוצאות השבוע יקבעו האם האזור עומד לשקוע למשבר עמוק יותר או שמא, לראשונה מאז 7 באוקטובר, יתחולל שינוי משמעותי, כך דווח הערב (שבת) באתר אקסיוס. 

העסקה המוצעת צפויה להבטיח את שחרורם של 115 בני הערובה המוחזקים על ידי חמאס, בתמורה להפסקת אש זמנית בעזה. מתווכים ופקידים אמריקאים, מצריים וקטארים יעבירו את הימים הקרובים בניסיון לסגור את הפערים בין ישראל לחמאס לקראת סבב אחרון של משא ומתן, שייערך ב-15 באוגוסט.

מחיר העסקה? בעזה יודעים טוב מאוד למה הם רוצים הפסקת אש
"מנסים לכסות על ערעור ההסכם": הדרישות החדשות של ישראל

גורמים בכירים ציינו כי השיחות מהוות תחושה של "עכשיו או לעולם לא". במקביל, ארה"ב ובעלות בריתה לוחצות על איראן וחיזבאללה שלא להגיב בישראל על ההתנקשויות במנהיג המדיני של חמאס בטהראן ומפקד בכיר חיזבאללה בביירות. לארה"ב ולישראל עדיין אין מושג ברור מתי התקיפה המדוברת עלולה להתרחש. אך ההערכה היא שחיזבאללה צפוי לתקוף ראשון ואחריו איראן. עוד מעריכים כי חיזבאללה נחוש לעשות זאת כבר ביממה הקרובה.

במקביל, הערוץ הלבנוני "אל-ג'דיד" דיווח כי "גורמים ערבים יצרו קשר עם חיזבאללה וביקשו לדחות את התגובה על חיסולו של פואד שוכר לאחרי 15 באוגוסט (מועד חזרת המשא ומתן בנושא עזה)". לפי הדיווח, המטרה היא שארגון הטרור לא יואשם בשיבוש המשא ומתן. "חיזבאללה לא החזיר תשובה, לא שלילית ולא חיובית", צוין. "גברו המאמצים הבינלאומיים לצמצום ההסלמה ועוצמת התגובה, כדי לא לתת לישראל תירוץ להרחיב את המלחמה".

כמו כן, היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, ערך פגישת זום עם משפחות החטופים המוחזקים בעזה, ותדרך אותם על סבב המשא ומתן המכריע שיתקיים ביום חמישי בקהיר או בדוחא. דובר הבית הלבן, ג'ון קירבי, הדגיש את הדחיפות להגיע להסכם, תוך ציון ש"הסבל בעזה נמשך וחיי החטופים בסכנה גדולה יותר בכל יום שעובר". 

בנימין נתניהו, ג'ייק סאליבן (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
בנימין נתניהו, ג'ייק סאליבן (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

היועץ הבכיר של ביידן למזרח התיכון, ברט מקגורק, צפוי לנסוע לקהיר בתחילת השבוע הבא לשיחות עם גורמים מצריים וישראלים, במאמץ להשלים סדרה של סידורי אבטחה בגבול מצרים-עזה. ההסדרים מתמקדים במניעת הברחות נשק ממצרים לעזה ובהסכם על פתיחה מחדש של מעבר רפיח.

נסיעתו של מקגורק מותנית בשאלה אם חיזבאללה ואיראן יתקפו את ישראל ואם זה יוביל להסלמה רחבה יותר. מזכיר המדינה טוני בלינקן אמר לשר ההגנה הישראלי יואב גלנט כי הוא שוקל לנסוע לאזור בשבוע הבא כדי להצטרף למאמצים להגיע להסכם ולמנוע הסלמה, תלוי במצב באזור.

בהודעה מטעם הנציגות האיראנית לאו"ם נכתב: "העדיפות שלנו היא להתכונן להפסקת אש מתמשכת בעזה. כל הסכם שיתקבל על ידי חמאס יוכר גם על ידינו". הנציגות הוסיפה כי איראן מקווה שתגובתה תתוזמן ותתנהל באופן שלא יפגע בהפסקת האש הפוטנציאלית.