לאחר הודעת חמאס כי לא מתכוונים להשתתף בפסגה ביום חמישי, בישראל לא מתרגשים. לפי גורמים המעורים במו"מ ששוחחו עם "מעריב" היום (שני): "מדובר  בטקטיקה של חמאס להפעיל לחץ על המתווכות וישראל, כדי שאנחנו נוותר על הדרישות המהותיות שלנו. לא מדובר בביטול הפסגה".

נזכיר, כי ביום חמישי הקרוב, ה-15 באוגוסט, שבוע אחרי שמנהיגי ארה"ב, מצרים וקטאר פרסמו הצהרה משותפת, בה דרשו מישראל ומחמאס לחזור ל"שיחות דחופות" - יתכנס מפגש הפסגה בין הצדדים לחידוש המגעים לעסקת חטופים. ההצהרה המשותפת פורסמה ביום חמישי ובה קראו לישראל ולחמאס לחזור בדחיפות לשולחן המשא ומתן ולהגיע להסכמות בנוגע למחלוקות האחרונות שעוד נותרו בנוגע למתווה הפסקת המלחמה.

דיווח: חמאס דורש את שחרור מרוואן ברגותי בשלב הראשון של עסקת החטופים
לקראת מפגש הפסגה בעניין העסקה: אלה נקודות המחלוקת העיקריות

בנותיו של יוסי שרעבי ז''ל בעצרת החטופים (צילום :דוברות קיבוץ בארי)

חמאס הודיע אתמול כי לא יגיע לפסגה המכרעת שתתקיים ביום חמישי בנימוק כי סבבים נוספים של משא ומתן רק מאריכים את המלחמה ונותנים לישראל לגיטימציה. "אנחנו קוראים למתווכות להציג תוכנית ליישום מה שהסכמנו עליו ב-2 ביולי, במקום לנהל משא ומתן חדש. יציאה לעוד סבבים של שיחות או הצעות חדשות רק יספקו כיסוי לתוקפנות הכיבוש וייתנו לו זמן לנצח את מלחמת ההשמדה", נטען. 

מקור לבנוני בכיר חשף בפני העיתון הכווייתי "אל-אנבאא" אתמול, כי לבנון קיבלה מסרים דיפלומטיים ממדינות ידידותיות, לפיהם ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון להגביר את הפעילות הצבאית, לרבות מתקפת מנע קטלנית של ישראל, עד מפגש ה'פסגה' ביום חמישי הקרוב כדי לכפות את תנאיו בהסדר, הן בעזה והן בחזית הלבנונית. עם זאת, לא ברור מה אמינותו של המקור.

משפחות החטופים בוושינגטון (צילום: דני טננבאום,לירי אגמי,אמנון שמי)
משפחות החטופים בוושינגטון (צילום: דני טננבאום,לירי אגמי,אמנון שמי)

במהלך הלילה שבין חמישי לשישי, מסר גורם מדיני אמריקאי בכיר בתדרוך עיתונאים, כי ״ביום חמישי יחודש המו״מ. אנחנו לא מצפים להשיג הסכם ביום חמישי. זו התחלה ולא סוף. יש דחיפות להחזיר את התהליך הזה חזרה למסלול״. הבכיר אמר כי ההזמנה לפסגה אינה קשורה ישירות למתיחות האזורית עם איראן וחיזבאללה והדגיש כי יש צורך להגיע לעסקה לשחרור החטופים, והפסקת אש בעזה לא קשר.  ״אבל איראן הצהירה פומבית שאם תהיה הפסקת אש בעזה זה ישפיע על עמדתה. אם הם יצאו למלחמה גדולה במזרח התיכון וישגרו מתקפה על ישראל - זה יסכן כל סיכוי להשגת הפסקת אש בעזה״, הוסיף. 

ברט מקגרק, יועצו של הנשיא האמריקאי, ג'ו ביידן, יגיע לקהיר כדי לדון בסעיפים הקשורים להסדרים בגבול של מצרים עם רצועת עזה. כמו כן, מזכיר המדינה טוני בלינקן צפוי להגיע לאזור.

בישראל משדרים זהירות באשר לסיכויים לפריצת דרך וממליצים שלא למהר לפתח ציפיות. על פי גורמים המעורים, " לא הכל תלוי ברצון ובנכונות של ישראל ושל רה"מ נתניהו להתגמש ולהתפשר. אנחנו עדיין סבורים כי סינוואר שלאחרונה קיבל כוח יתר בארגון הטרור חמאס והפך למנהיג אולטימטיבי, לא מעוניין בעסקה. עם זאת, המגעים נמשכים ואף נרשמה התקדמות מסוימת במספר נקודות":

ציר פילדלפי (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
ציר פילדלפי (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

1. ציר פילדלפי
על פי הערכות בקרב המתווכת, חמאס לא יתנגד להפקיד את כל סוגיית הציר הפילדלפי בידי הצד המצרי. לצד זאת, בייחוד נוכח הגילויים האחרונים של מנהרות ענק בגבול מצרים, קהיר פחות תוכל להתעקש על הנסיגה הכוללת של צה"ל מהאזור וככל הנראה יגובש נוסח שיספק את שני הצדדים.

2. החזרת חמושים לצפון עזה
לעת עתה חמאס ממשיך להתעקש על הדרישה לאפשר מעבר חופשי, ללא בידוק, לצפון הרצועה. ישראל מתנגדת ודורשת לגבש נוהל שימנע מעבר מחבלים לצפון עזה.

3. סיום המלחמה ללא הגבלת זמן
לאחר תקופה מסוימת שבה בישראל החלו לקבל מסרים מעודדים לפיהם חמאס התחיל להתגמש באשר לדרישה לקיים מו"מ ללא הגבלת זמן, בין שלב א' לשלב ב' של העסקה - לאחרונה נראה כי סינוואר חזר בו וכעת דרישה זאת של חמאס חזרה על השולחן. בישראל רואים בדרישה לנהל משא ומתן על סיום המלחמה ללא הגבלת זמן וללא חזרה ללחימה - סיום מלחמה בפועל, בלי שקובעים זאת רשמית. ישראל מסרבת.

מרואן ברגותי (צילום: רויטרס)
מרואן ברגותי (צילום: רויטרס)

4. שחרור מחבלים
חמאס דורש לשחרר שורה ארוכה של מחבלים כבדים, ביניהם מרוואן ברגותי ואחמד סאדאת, ללא זכות וטו מצד ישראל. ישראל דורשת זכות וטו על זהותם של לפחות חלק מהמחבלים שישוחררו. ישראל דורשת להגלות את המחבלים הכבדים אל מחוץ לגבולות עזה, למדינה שלישית. בחמאס מתעקשים שהמחבלים ישוחררו לעזה ולשטחי יהודה ושומרון.

5. רשימה ברורה של החטופים החיים
חמאס הסכים להגדיל את מספר החטופים החיים שישוחררו בשלב א' של העסקה, כרגע מדובר על כ-30 חטופים חיים. ישראל דורשת רשימה ברורה של החטופים החיים והגדלה מקסימלית של מספר החטופים החיים שישוחררו בשלב הראשון.