שר העבודה יואב בן צור שלח הבוקר (רביעי) מכתב תגובה ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, בנושא ביטול הסבסוד לפעוטות במעונות יום לשנת הלימודים הקרובה. במכתב השר הציג בפני היועמשי״ת חוות דעת משפטית עם שורת נימוקים לביטול חוות דעתה בנושא.

בתחילה כתב: "אין לי אלא לתמוה על עמדתך כפי שהוצגה בחוות דעתך שבסימוכין אשר משום מה התעלמה לחלוטין משלל הטיעונים המשפטיים שהועלו בפגישות ובשיחות שקדמו לחוות דעתך זו. עד כי נדמה כי חוות דעתך נכתבה ונחתמה עוד בטרם נשמעה עמדתי, במנותק ממכלול הטיעונים המשפטיים המבוססים שהושמעו על ידי ועל ידי צוות לשכתי".

מאות חרדים חוסמים את בסיס מחו"ה אלון, טענות שהמשטרה חוסמת מפגינים
בן גביר סוגר חשבון עם נתניהו? לקואליציה אין רוב להצבעות, סדר היום בכנסת בוטל

במכתב המפורט טוען שר העבודה כי היועמ"שית התעלמה בחוות הדעת ממספר נושאים רלוונטיים והוסיף: "יהא זה מיותר להכביר במילים אודות הפגיעה האנושה בקטינים שבעקבות חוות דעתך יועברו למסגרות בלתי מפוקחות או אף בלתי לגאליות בהעדר מענה הולם אחר, וחלקם יועברו אף באמצע שנה (בחלוף תקופת המעבר) כאשר לדעת גורמי המקצוע שינוי פתאומי בסביבה המוכרת לילד בלי תיווך וליווי מקצועי עלול להסב נזק בל יתואר להתפתחותו התקינה של הפעוט".

שר העבודה בן צור תמה על התנהלותה של היועצת המשפטית לממשלה ושאל: "היכן האחריות לכלכלה, היכן האחריות למשק? איזה הגיון יש לפגוע פגיעה אנושה במשק, בנשים ובילדים אך בגין דתם ואמונתם?". גורמים המעורים בפרטים אמרו כי "המכתב זה הוא נוקאאוט. עם נימוקים משפטיים שהיא מאוד תתקשה לענות עליו. הדרך שלנו היא לפעול משפטית תוך שמירה על כבודה. להביא אותה לקצה שלא ישארו לה תשובות. עברנו ממגננה למתקפה".

יואב בן צור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יואב בן צור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כזכור, בהרב-מיארה פרסמה ביום ראשון במכתב ששלחה לשר העבודה עמדה לפיה על הממשלה להפסיק לממן מעונות יום לילדי אברכים. במשרד האוצר אומרים למעריב כי המהלך יחסוך לקופת המדינה סכום של כ-200 מיליון ש"ח. מדובר בכ-10,000 פעוטות שהוריהם קיבלו סבסוד של עלות המעונות בגין הגדרתם כאברכים.

לדבריה: "בתמצית, עמדתנו המשפטית – על דעת היועצת המשפטית לממשלה – היא כי במצב החוקי הקיים, בהתאם לפסק הדין ונוכח פקיעת פרק ג',1 המדינה אינה מוסמכת עוד לעודד באמצעות מימון ממשלתי לפי מבחני מעונות היום, לימודים תורניים של מלש"בים. כלומר, היעדר הסמכות אינו מאפשר עוד מימון המבוסס על כך שאחד מבני המשפחה לומד במוסד תורני בזמן שהוא מיועד לשירות ביטחון".

גורמים המעורים בפרטים ציינו כי דרך הפעולה היא משפטית ולהותיר את היועצת המשפטית לממשלה ללא תשובות. "עברנו ממגנה להתקפה", מדגישים.