יו"ר סיעת "המחנה הממלכתי" פנינה תמנו-שטה מסכמת בראיון מיוחד ל"מעריב" את תקופת מושב הכנסת בתחושות קשות על התנהלות הקואליציה, שכזכור, בתחילת כנס הקיץ היא עוד הייתה חלק ממנה, עד שהמפלגה שלה פירקה את השותפות בממשלת החירום בחודש יוני.

"בלתי נסבלת"; "מחפשת תשומת לב": עימות בכנסת בין גוטליב, תמנו שטה ואח החטוף

בראיון אומרת ח"כ תמנו-שטה שהיחס של הקואליציה והממשלה למצב החירום מדאיג אותה: "אני מסתכלת על הממשלה והציפייה שהשרים יתעלו לגודל השעה וצריכים לעסוק רק במה שקשור לאותן קבוצות שצריכות סיוע - מפונים, משפחות חטופים, החיילים, המילואימניקים ובני המשפחות שלהם - וזה צריך להיות העיסוק המלא שלהם. ואז אתה פותח את סדר היום ואת רשימת החוקים ולרובם אין שום קשר ליכולת לסייע באופן מיידי לאותם אנשים. יש בעיה של יכולות וחיבור לשטח, אין דרך אחרת להסביר את הניתוק הזה".

את באמת חושבת שלא אכפת להם? אין לך שום מילה טובה לשרים?
"יש שרים שאפשר לתת להם מילה טובה כמו שר הרווחה יעקב מרגי או שר הפנים משה ארבל, אבל רוב השרים לא מורגשים. זו לא רק הרגשה שלי, אלא נתונים אובייקטיבים כמו בחקיקה או בחלוקת תקציבים בוועדת הכספים".

תמנו-שטה חוזרת להחלטה להיכנס לממשלה בתחילת המלחמה ומבהירה שגם היום הם לא מתחרטים על כך: "הכניסה לממשלה הייתה שותפות גורל ולא שותפות פוליטית. וזה לא הייתה טעות, היינו עושים את זה גם עכשיו אם יידרש, בעת צרה לישראל אנחנו נהיה הראשונים - בלי שיקול פוליטי".

עם זאת, היא חוזרת על הטענה שההכרעה לצאת מהשותפות עם נתניהו היה נכונה: "יצאנו כשהיינו צריכים לצאת, אני אפילו חשבתי שהיה אפשר מוקדם יותר. הייתה אכזבה שהקואליציה לא התעלתה לגודל המשימה. הקושי היה בעיקר כי עזבנו לפני שהתקדמה עסקת החטופים והמחנה הממלכתי נתנה לזה דחיפות בציר הזמן. היו משפחות חטופים שאמרו לנו לצאת וזה מה שידחוף את נתניהו לעסקה ולקחת אחריות, והיו משפחות שלא רצו שנעשה את זה. אבל אמרנו שברגע שהפוליטיקה תיכנס לקודש הקודשים, אנחנו נצא וככה עשינו".

למרות הכעס כלפי הממשלה והעומד בראשה, יו"ר הסיעה בת שמונת המנדטים חוזרת על מה שאמר כבר בני גנץ, שכדי לסייע להחזיר את החטופים - הם גם יחזרו לממשלה: "בן גביר וסמוטריץ' איבדו את הרגישות היהודית והדתית שלהם בעניין 'פדיון שבויים' ובגלל זה אנחנו הבהרנו שניתן גיבוי לממשלה. החזרת החטופים הוא ערך עליון, ועל זה לא נעשה פוליטיקה".

פנינה תמנו-שטה ניסתה גם לפני הפגרה הזו להוביל מהלך לביטולה, אך ללא הצלחה. לטענתה, השיקול היחידי של הקואליציה היה הרצון לשרוד: "למרות שיש הרבה עבודה בוועדות, הפגרה זה לא זמן רגיל וכל תהליכי החקיקה נעצרים. הסיבה היחידה שהקואליציה לא רצתה לבטל את הפגרה - זה החשש מחוק פיזור הכנסת או הצעות אי-אמון וזה מה שהטריד את נתניהו. עצרו את קידום חוקים שקשורים למלחמה, רק בשביל שקט פוליטי".

ביחס לטענות שסיעות האופוזיציה לא מספיק מגובשות ובגלל חוסר התיאום הן לא מצליחות לערער את הממשלה, משיבה תמנו-שטה: "כן, האופוזיציה צריכה להיות יותר לוחמנית. כשהמחנה הממלכתי עזבה את הקואליציה - הורגש שהתחילה 'רוח אחרת' ויותר דינמיקה של אופוזיציה, זה בהחלט נתן רוח גבית".

בנוסף לכך, תמנו-שטה עומדת בראשות הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי, ועדה שתפסה נפח מרכזי בטיפול והסיוע לנפגעות המלחמה: "זו הפכה להיות ועדה מאוד חשובה בתקופה הזו. נגענו בהרבה נקודות כואבות בדיונים כמו פשעי המין של חמאס ב-7/10. הבאנו לכאן שגרירות מכל העולם ואת יו"ר הפרלמנט הגרמני. עסקנו הרבה בהסברה על הפשעים האלו והצפנו את זה. אבל גם במעטפת לניצולות, זכויות משרתות המילואים וגם של הנשים שנשארו בבית בזמן שהבעלים במילואים או משרתי קבע. דווקא הבעלים הם אלו ששלחו לי את ההודעות הכי מרגשות בעקבות העבודה שלנו בוועדה. נדרשו הרבה מאבקים מול משרדי הממשלה עם זכויות נשים שבצבא ותקציבים לטובת המשפחות שנשארו בעורף. גם פה היו הרבה שיתופי פעולה עם חברי קואליציה, כמו יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן".