צוות המשא ומתן הישראלי בהרכב מלא, כולל ראש המוסד, ראש השב"כ ואלוף ניצן אלון, צפוי לצאת היום (חמישי) לדוחא, כאשר אף אחד מכלל המשתתפים בפסגה אינו יכול להמר על סיכויי הצלחת האירוע.

האמריקאים עושים את מה שהם הכי טובים בו: מפעילים לחץ אדיר על כל אחד מן הצדדים, בכל דרך אפשרית; יוצאים בקריאה להגיע להסכמות, פועלים מאחורי הקלעים ואחראים להדלפות כאשר הכל אמור לשרת את המטרה המרכזית - פריצת הדרך לקראת סגירת עסקה. בישראל מניחים כי הממשל האמריקאי הוא זה שעומד מאחורי הפרסומים שלפיהם האיראנים כל כך מעוניינים בהצלחת המו"מ שהם מוכנים אפילו לרסן את יצר הנקמה הלאומית ולהשהות את מתקפתם על ישראל במידה שהעסקה אכן תצא לפועל.

"לפעמים אני אומרת למה לא ירו בי ב-7 באוקטובר?": מייה שם בעדות מצמררת  
לא חייבים טילים מדויקים: הנשק העיקרי שישמש את המעצמות בעימות הגדול הבא

מיצב למען החטופים בירושלים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
מיצב למען החטופים בירושלים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

היום, בשונה מן העבר, בטהרן אכן מעוניינים בעסקה. עד לפני מספר חודשים המשטר האיראני דווקא פעל למנוע אותה, כאשר נקודת המוצא הייתה כי עסקת חטופים והפסקת המלחמה בעזה תסלול דרך להסדר האזורי הגדול והמאיים על שלמות הציר השיעי שאיראן מטפחת במזרח התיכון. היום כבר אין קשר מעשי ומיידי בין העסקה להסדר האזורי.

אמריקה נמצאת עמוק במרוץ לבית הלבן והרפובליקנים כבר הבהירו כי לא ייתנו לדמוקרטים פרס בדמות הסדר אזורי במזרח התיכון. הדמוקרטים מצדם זנחו את הסוגיה הזו לפחות עד הבחירות. לכן איראן לא רואה יותר סכנות הטמונות בהסכם הפסקת הלחימה ברצועת עזה - רק יתרונות ורווח נקי.

קשה מאוד לחזות עתידות במקרה של עסקה, אך בהחלט אפשרי לזהות אינטרס של שני הצדדים. מבחינת ראש הממשלה נתניהו, עסקה כזאת, שלא תחסום בפני ישראל את האפשרות לחזור ללחימה, היא הישג אדיר מכמה בחינות. נסו לדמיין שחרור כ־30 חטופים חיים כדי לקבל תשובה על שאלת הלגיטימציה הציבורית שלה העסקה בהחלט תזכה.

הפגנה לשחרור החטופים בתל אביב, 7.8.24 (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה לשחרור החטופים בתל אביב, 7.8.24 (צילום: אבשלום ששוני)

בישראל בונים על ההתחייבות של הנשיא ביידן לתת לישראל ערבות כי צה"ל יוכל לחזור ללחימה אם אחרי שלב א' של העסקה המשא ומתן יתפוצץ או יגיע למבוי סתום. מן הצד השני, עסקה תשמר את חמאס בעזה ואת יחיא סינוואר בחיים. גם אם העסקה תתברר כחלקית וזמנית ותתפוצץ אחרי שישה שבועות של הפסקת אש, אין לחמאס ולפטרונו באיראן סיבות מספיק טובות כדי לוותר על חודש וחצי של שקט שיאפשרו להם להתחזק ולהתארגן מחדש.

על מנת שכל אחד מהצדדים יוכל לחיות עם העסקה, שככל הנראה עתידה להתפוצץ כבר אחרי השלב הראשון, הנוסח של ההסכם חייב להיות מעורפל עד כמה שאפשר, נתון לפרשנות ומאפשר לכל צד חופש פעולה.

אם כך יקרה, ושוב – ממש לא בטוח כי יקרה, נתניהו יקבל את כל הלגיטימציה שבעולם לתהות בפני שותפיו הניצים, בן גביר וסמוטריץ', מה נשתנה מאז העסקה הראשונה? גם אז לא דובר על סיום המלחמה, אלא להפך. למעשה, הדבר האפשרי והחיובי היחידי שיכול לצאת מהפסגה בדוחא הוא הגעה לעסקת שביתת נשק בידיעה שהלוחמה תימשך.