מלחמת חרבות ברזל: שעות לפני השיחות המכריעות בדוחא שנועדו לסיים את המלחמה בעזה, ארצות הברית מוצאת את עצמה במצב רגיש: נסמכת על רצונן הטוב של ישראל וחמאס - שהתנגדו להסכם במשך חודשים - וחוששת שכישלון נוסף עלול להוביל לבסוף להתקפה האיראנית שתרחיב את הסכסוך.

השיחות בדוחא מתוארות על ידי בכירי ממשל ג'ו ביידן כניסיון "שלב אחרון" לסיים את המלחמה. ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא תחת לחץ מהימין לדחות את מה שהם מכנים "הסכם כניעה". במקביל, חמאס כזכור הודיע כי לא ישתתף בשיחות ביום חמישי.

בן סלמאן מציג: התנאי הבלעדי לנורמליזציה עם ישראל
נתניהו עומד להחזיר את סער? הסקר החדש שמסתובב בין חברי הליכוד

המצב מסתבך עוד יותר לאור איומי איראן וחיזבאללה לנקום על חיסול הבכירים הנייה ושוקר. יחיא סינוואר, שנחשב לקיצוני יותר, החליף כזכור את איסמעיל הנייה כמנהיג הפוליטי של חמאס, מה שמעלה חששות לגבי גמישות הארגון במשא ומתן.

חמינאי באשכבת הנייה (צילום :רשתות ערביות)

בינתיים, ארה"ב ממשיכה לתמוך בישראל ואישרה לאחרונה עסקאות נשק בשווי 20 מיליארד דולר. עם זאת, ניכרים סדקים בעמדה של ישראל: שר הביטחון יואב גלנט תקף בחריפות את נתניהו ביום שני האחרון.

האתגרים בפני ההסכם רבים: ישראל מציגה דרישות חדשות, כולל שליטה צבאית בציר פילדלפי ובמעבר רפיח. קיים חשש מתגובה איראנית שתרחיב את הסכסוך, ומחלוקות פנימיות בישראל על ניהול המשא ומתן מקשות על התקדמות.

ציר פילדלפי (צילום: רויטרס)
ציר פילדלפי (צילום: רויטרס)

למרות זאת, יש מקום לאופטימיות זהירה. גורם בחמאס אמר כי "אם יהיו מאמצים רציניים להסכם הפסקת אש, המצב הכולל עשוי להשתפר". הנשיא ביידן אף הביע תקווה שהסכם הפסקת אש בעזה ירתיע את איראן מתגובה נגד ישראל.

השיחות בדוחא מהוות הזדמנות קריטית לסיום הלחימה, אך האתגרים רבים והמתח באזור גבוה. ישראל וחמאס נדרשים לגמישות, בעוד ארה"ב מנסה לתמרן בין האינטרסים המנוגדים ולמנוע הסלמה אזורית. הימים הקרובים יהיו מכריעים בקביעת מסלול הסכסוך והעתיד האזורי.