ראש הממשלה בנימין נתניהו בוחן אפשרויות פעולה, ובכללן הקמת ועדת בדיקה ממשלתית, בניסיון למנוע מצב שבו בית הדין הפלילי בהאג עלול להוציא צווי מעצר נגד בכירים ישראליים.

הדברים עלו במהלך דיון שקיים אתמול נתניהו בלשכתו עם גורמים משפטיים על רקע החשש הגובר שבית הדין (ICC) עלול להיענות בקרוב לבקשת התובע ולפרסם צווי מעצר נגד בכירים ישראליים. בדיון השתתפו בין היתר היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, שר הבטחון יואב גלנט, שר החוץ ישראל כ"ץ, שר המשפטים יריב לוין, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, ראש המל"ל צחי הנגבי, היועצת המשפטית ועוד. 

בדיון קראו גורמים משפטיים לממשלה להכריז על הקמה של ועדת חקירה ממלכתית כאמצעי לבלימת המאמצים המשפטיים הבינלאומיים נגד ישראל. טענת הנגד לדרישות התובע בהאג היא שלישראל יש מערכת משפט חזקה, עצמאית ומוכרת בעולם, ולתפיסת היועמ"שית יש בהקמת ועדת חקירה ממלכתית עצמאית לחזק טענה זו. לתפיסת היועמ"שית הקמת ועדה היא טיעון נגד חזק להאשמות שישראל לא בודקת את הטענות על אחריותה למצב ההומינטארי ברצועת עזה בעקבות המלחמה.

עם זאת, מהודעה שפרסמה לשכת ראש הממשלה עולה כי נתניהו לפי שעה לא מתכוון להיענות לכך. "בישיבה חזרה היועמ״שית על עמדתה לגבי הצורך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית לבחינת המצב ההומניטרי בעזה", נמסר, "אולם, גם לשיטת היועמ״שית עצמה אין כל ודאות כי הקמת ועדה זו תוביל לביטול הבקשה להוצאת הצווים. לפיכך, בדיון נבחנו מספר דרכי-פעולה נוספות".

גורמים בסביבת נתניהו אמר אמש למעריב כי ההתלבטות בין ועדת חקירה ממלכתית לבין ועדת בדיקה ממשלתית אינה חדשה. כבר תקופה שבסביבת רה"מ מתדרכים נגד האפשרות הראשונה, בין היתר בטענה שבוועדת חקירה ממלכתית כל ההחלטות נמצאות בידיהם של שופטי בית המשפט העליון ושיחסם לממשלה הוא לכאורה מוטה לרעה ולא אובייקטיבי. כרגע הצורך להכריע הפך מכללי למיידי בגלל התיק שנמצא בבית הדין הפלילי בהאג, ונתניהו ככל הנראה יצטרך לקבל החלטות. בסביבתו טוענים כי טרם החליט.

איל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל, מסר בתגובה לדיווחים על כך שנתניהו בוחן הקמת ועדת חקירה ממשלתית לאסון השבעה באוקטובר: "לא יקום ולא יהיה! ‏למישהו זה נשמע הגיוני שהנחקר יהיה החוקר? ‏נתניהו, אני מבקש ממך. אל תגרור אותנו למגרש הפוליטי. אלחם בזה בכל כוחי. זו התחייבות".

גורמים בסביבת נתניהו אמר אמש ל"מעריב" כי ההתלבטות בין ועדת חקירה ממלכתית לבין ועדת בדיקה ממשלתית אינה חדשה. כבר תקופה שבסביבת רה"מ מתדרכים נגד האפשרות הראשונה, בין היתר בטענה שבוועדת חקירה ממלכתית כל ההחלטות נמצאות בידיהם של שופטי בית המשפט העליון ושיחסם לממשלה הוא לכאורה מוטה לרעה ולא אובייקטיבי. כרגע הצורך להכריע הפך מכללי למיידי בגלל התיק שנמצא בבית הדין הפלילי בהאג, ונתניהו ככל הנראה יצטרך לקבל החלטות. בסביבתו טוענים כי טרם החליט.