דובר משרד החוץ הקטארי הודיע אחר הצהריים (שישי) שסבב השיחות בפסגת המשא ומתן בדוחא הסתיים. ארה״ב, קטאר ומצרים פרסמו הודעה בסיום יומיים של מו״מ על עסקת החטופים בדוחא ובה ציינו כי ארה״ב הגישה לישראל ולחמאס הצעת גישור בניסיון לסגור את הפערים האחרונים בין הצדדים. 

מהבית הלבן נמסר כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח עם אמיר קטאר ונשיא מצרים ודן עמם בהתקדמות שהושגה בשיחות בקטאר. בחדשות 12 דווח כי השיחות יימשכו ביום ראשון במצרים. 

בהודעת המתווכות שפורסמה לאחר סיום הפסגה נמסר כי צוותים בדרגי עבודה מכל הצדדים ימשיכו בשיחות בימים הקרובים על הפרטים בטכניים של יישום העסקה, כולל הסכם להעברת סיוע הומניטרי נרחב לרצועת עזה וכן הסיכומים הסופיים על החטופים שישוחררו והאסירים הפלסטינים שישוחררו בתמורה. לפי ההודעה, פסגה נוספת בהשתתפות ראש ה-CIA, ראש המוסד, ראש ממשלת קטאר וראש המודיעין המצרי תתכנס בקהיר לפני סוף השבוע הבא במטרה להשלים את העסקה על בסיס התנאים שהוצגו בהצעת הגישור האמריקאית. 

מי צריך קרקע? חיל האוויר תרגל תדלוק אווירי של מטוסי קרב | צפו  
את הארגונים הפלסטיניים מחמשת איראן, את הטרור היהודי מחמש בן גביר | אלון בן דוד 

הפגנה לשחרור החטופים בתל אביב, 7.8.24 (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה לשחרור החטופים בתל אביב, 7.8.24 (צילום: אבשלום ששוני)

בהודעת המתווכות נכתב כי ״השיחות ביומיים האחרונים היו רציניות והתנהלו באווירה חיובית. במהלך יום שישי ארה״ב הציגה בתמיכת קטאר ומצרים הצעת גישור לצדדים שתואמת את העקרונות שהוצגו בנאומו של הנשיא ביידן מה-31 במאי. הצעת הגישור מבוססת על ההסכמות שהושגו בשבוע האחרון וסוגרת את הפערים שנוצרו בצורה שמאפשרת יישום מהיר את העסקה״.

ארה״ב, קטאר ומצרים מסרו בהודעה כי ״אין יותר זמן לבזבז ולא יתקבלו תירוצים מאף צד להמשך העיכובים״. המתווכות הדגישו כי יש כעת נתיב להסכם ולהפחתת המתיחות באזור. 

לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסמה הודעה בתגובה להודעת המתווכות. "ישראל מעריכה את מאמצי ארה״ב והמתווכחות להניא את חמאס מסרבנותו לעסקת שחרור חטופים", נכתב בהודעה. "העקרונות המהותיים של ישראל מוכרים היטב למתווכות ולארה״ב, וישראל מקווה כי הלחץ שלהן יוביל את חמאס לקבל את עקרונות 27 במאי, כדי שפרטי ההסכם יוכלו להגיע לכדי יישום".

"אנחנו קרובים יותר לעסקה מאי פעם", אמר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. "אני לא רוצה לפתוח פה... אבל אולי יש לנו משהו כאן. אנחנו עוד לא שם. אבל אנחנו הרבה יותר קרובים ממה שהיינו לפני שלושה ימים".

בכיר חמאס אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הארגון עודכן באשר לתוצאות הפסגה בדוחא, והוסיף כי הן לא תואמות את מה שסוכם ב-2 ביולי.

בפייננשל טיימס פורסם מוקדם יותר היום כי גורמים המעורים בשיחות המשא ומתן בדוחא שבקטאר טוענים שנקודות המחלוקות המרכזיות בשיחות נותרו בעינן. לפי הדיווח בישראל מתעקשים על הישארות בציר פילדלפי, ומניעה של חזרה חופשית של תושבי עזה לצפון הרצועה. 

השיחות על הפסקת אש ועסקת שחרור החטופים נמשכו היום בדוחא, כאשר המתווכות מנסות להקל את העויינות הגוברת באזור ולמנוע מלחמה כוללת בין ישראל לאיראן. לפי הפרסום, ארה"ב, יחד עם מצרים וקטאר, כינסה את הפגישה בניסיון לשבור חודשים של מבוי סתום במשא ומתן ולגבש עסקה שתפסיק את הלחימה ברצועת עזה ותבטיח את שחרורם של החטופים שעדיין מוחזקים בידי הארגון הטרור חמאס.

דוד ברנע, רונן בר (צילום: יונתן שאול, פלאש 90)
דוד ברנע, רונן בר (צילום: יונתן שאול, פלאש 90)

דווח שלפי גורמים המעורים בשיחות, המתווכות התמקדו תחילה בעמדה הישראלית. צויין שנציגי חמאס לא נוכחים במקום, אך יהיו מעורבים באמצעות המתווכות לאחר סיום הפסגה. "זה היה נהוג מאז שהחל המשא ומתן עם המתווכות", אמר אחד מהם. לפי הדיווח, לא ברור עד כמה מוכן ראש הממשלה בנימין נתניהו לרכך את הדרישות הנוספות שהציג בשבועות האחרונים.

לפי הפרסום, גורמים המעורים בשיחות טוענים שנקודות המחלוקת המרכזיות נותרו בעינן. ישראל מתעקשת להמשיך לאחוז בציר פילדלפי ולא לאפשר תנועה חופשים של פלסטינים לצפון הרצועה ללא בדיקה, במטרה למנוע מעבר מחבלים חמושים לצפון הרצועה. 

נתניהו מתעקש שלא הוסיף תנאים חדשים, ומאשים את חמאס במבוי הסתום. המנהיג הישראלי הוותיק דחה כל סיום קבוע של המלחמה, ואמר כי יסכים רק להפסקת אש ראשונית בת שישה שבועות. ביום חמישי הוא שב ואמר כי הכוחות הישראליים לא יעזבו את ציר פילדלפי כחלק מכל עסקה.

משפחות החטופים  (צילום: אבשלום ששוני)
משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

אותם גורמים המעורים בשיחות הדגישו בפני פייננשל טיימס שחמאס מצדו, נסוג מדרישתו המקדמית כי עסקה תבטיח הפסקה מלאה של המלחמה מהשלב הראשון, ואילו ישראל מתעקשת להוסיף עוד תנאים חדשים. 

עוד דווח כי חוסאם בדראן, בכיר בחמאס, אמר אתמול שהארגון דורש כי "כל משא ומתן חייב להתבסס על תוכנית ברורה ליישום מה שהוסכם בעבר". והוסיף ש"כל הסכם חייב להשיג הפסקת אש כוללת, נסיגה מוחלטת מעזה, החזרת העקורים ושיקום, בנוסף לעסקת חילופי שבויים".

כזכור, אמש דווח בחדשות 12 שטרם יציאת משלחת המשא ומתן לקטאר, האלוף ניצן אלון העביר מסמך אזהרה ביחס למצבם של החטופים לראש הממשלה בנימין נתניהו, בכוונה להשפיע על השיקולים ולייצר גמישות בתהליך המשא ומתן. המסמך שהועבר מספק תמונת מצב המציגה מי מהחטופים נרצח ביום הטבח, מי מצוי בשבי, מי נהרג באש צה"ל ומי עדיין בחיים. במסמך שחור על גבי לבן כי הסיכון לחייהם של החטופים גובר וכי חלה הרעה מתמשכת בתנאי ההחזקה של החטופים.

לפי הדיווח, אלון ציין במסמך כי "ככל שעובר הזמן, החטופים ניצבים בפני איומים משמעותיים לחייהם. לאור זאת, נכון לתת משקל משמעותי להשפעה השלילית של משך הזמן בשבי על החטופים במסגרת המשא ומתן". 

בתוך כך, שר החוץ הבריטי, דיוויד לאמי, ושר החוץ הצרפתי, סטפן סג'ורנה, הגיעו היום לישראל על מנת להדגיש כי "אין זמן לעיכובים או תירוצים מכל הצדדים על הסכם הפסקת אש", כך נאמר בהצהרה משותפת. "בריטניה וצרפת מאוחדות בקריאתנו לפתרון דיפלומטי כדי להשיג הפסקת אש בעזה ולהשיב את השקט בגבול ישראל-לבנון", הוסיפו.

השניים הדגישו כי אירועי אלימות המתנחלים הקשים אמש בכפר ג'ית מסכנים את שיחות המשא ומתן ולא מקובלים על הקהילה הבינלאומית. שר החוץ הבריטי אמר בהצהרה: "אלימות מתנחלים אינה מתקבלת על הדעת ומשפיעה על המשא ומתן על הפסקת אש. ישראל אישרה כי תחקור את המתנחלים המעורבים באלימות". 

התפרעויות בכפר ג'ית (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
התפרעויות בכפר ג'ית (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

שר החוץ הצרפתי אמר: "אמרנו לישראלים שכל מעשי אלימות עלולים לערער את שיחות הפסקת האש, וזה בלתי מתקבל על הדעת. פריז מגנה את התקפת המתנחלים הישראלים על כפר בגדה המערבית".

 ג'ק לו, שגריר ארה"ב בישראל, כתב היום ברשת X כי הוא "מזועזע" מהאירועים, וכי  "חייבים לעצור ולמצות את הדין עם הפושעים".

כזכור, עשרות מתיישבים, חלקם רעולי פנים, התפרעו והציתו רכוש רב בכפר ג'ית בשומרון. במהלך האירועים, פלסטיני נהרג מירי ואחד נוסף נפצע באורח קשה. שב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל פתחו בחקירת האירועים. נשיא המדינה, ראש הממשלה, שר האוצר וגרומים רבים אחרים במערכת הפוליטית, גינו נחרצות את האירועים. סמוטריץ' הבהיר: "הפורעים לא קשורים בשום צורה להתיישבות ולמתיישבים".