אמש (שישי) המשלחת הישראלית חזרה לישראל, בעוד בקטאר נשארה משלחת בדרגי עבודה. על פי  גורמים בכירים המעורים במו"מ, במהלך השיחות נרשמה התקדמות משמעותית במספר פרמטרים מול המתווכות. האמריקאים הניחו מתווים יצירתיים שאפשרו מרחב התגמשות לישראל.

מחר צפוי לצאת צוות נוסף בדרגי עבודה לקהיר, לדיונים סביב הסוגיות שנותרו פתוחות ובהן - הנוכחות בציר פילדלפי והבידוק בציר נצרים. האמריקנים מקווים לקדם פסגה נוספת בסוף השבוע הבא כדי לסגור את הפרטים והפערים. 

במחנה הממלכתי מאשימים: "הצטרפנו לממשלה הזויה שעשתה מהלכים קשים"
למה ארה"ב אופטימית? בניגוד להצהרות חמאס - סינוואר מאותת אחרת

גורם בכיר שמעורב במשא ומתן כי ישנה הבנה שיופעל לחץ כבד של המתווכות על חמאס, כולל מנופי לחץ אפקטיביים כגון הזרמת כספים וסוגיית המעברים ברצועה. ההערכה היא שההסכם המתגבש יועבר לחמאס חוץ ביום-יומיים הקרובים ואז יועבר לאישור מנהיג חמאס יחיא סינוואר.

בישראל מתייחסים בזהירות רבה לאופטימיות שמשודרת בעיקר על ידי האמריקאים. עד כה השיח התקיים בין ישראל למתווכות והחמאס טרם מסר את תשובתו הרשמית. בירושלים מעריכים כי התשובה אמורה להגיע בטווח של יום-יומיים ואולי אף יותר. עד אז - הכל בערבון מוגבל.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "צוות המו"מ לעניין עסקת החטופים עדכן היום את ראש הממשלה על מצב השיחות בדוחה. הצוות הביע בפני ראש הממשלה אופטימיות זהירה באשר לאפשרות להתקדם לעסקה, על-יסוד ההצעה האמריקנית העדכנית (שמתבססת על מתווה ה-27.5) - הכוללת מרכיבים המקובלים על ישראל. יש לקוות כי הלחץ הכבד על חמאס מצד ארצות-הברית והמתווכות יוביל להסרת התנגדותו להצעה האמריקנית, ויאפשר פריצת דרך במגעים". 

מעבר רפיח בצדו המצרי (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
מעבר רפיח בצדו המצרי (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)

מנגד, בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הקאטרי שבסיסו בלונדון דיווח כי רוה"מ בנימין נתניהו חיבל בפשרות ובניסיון להגעה להבנות מלאות או חלקיות בכל הנוגע להקלת התנאים ההומניטריים ברצועת עזה, לרבות ההסכם להפעיל מחדש את מעבר רפיח. נתניהו "דחה באמצעות המשלחת הישראלית במהלך המשא ומתן בדוחא, הצעה שאושרה הן על ידי מצרים והן על ידי ארצות הברית להפעלת מעבר רפיח", כך על פי הדיווח. 

למרות שההצעה כללה נהלים וערבויות, שעליהם וושינגטון התחייבה לפקח כדי למנוע מחמאס להשתמש בהם למטרות בעלות אופי צבאי, נתניהו עמד על דחייתו. לפי הדיווח בעיתון הערבי, המשלחות מכלל המדינות היו אמורות להכריז על הפעלת ההסכם, ולקבוע מועד ברור לכניסת ההצעה לתוקף בתום הסבב בדוחא, לפני שנתניהו יתנגד לו.

עזי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס בעזה, אישר כי ציר ההתנגדות "לא יאפשר, בשום אופן, את נוכחות צה''ל בכל חלק של רצועת עזה", והכחיש אתמול בהצהרותיו לתקשורת את תקפותם של דיווחים מיוחדים בדבר נכונות ישראל לפרוש מציר פילדלפי.

חמאד הצהיר כי ישראל "מתעקשת למצוא פרצה בהסכם כדי שתוכל לחזור למלחמה במועד מאוחר יותר", והדגיש כי "יש צורך להפעיל לחץ מצד המדינות המתווכות על צה''ל להסכים למה שהיה קודם לכן". בנוגע להסכם ובו ההצהרה המשותפת של קטאר, ארצות הברית ומצרים, אמר חמאד כי "אין בו אי בהירות, אך הצד הישראלי התמהמה במתן תשובה לגבי המוצע", ​​וציין כי "צה''ל בא עם תנאים חדשים הקשורים לציר פילדלפי, לאחר שהוסכם על נסיגה ישראלית מלאה קודם לכן".



ציר פילדלפי (צילום: רויטרס)
ציר פילדלפי (צילום: רויטרס)

חמאד ציין כי "עמדת התנועה חזקה ואחידה ומוסכמת על הפלגים הפלסטיניים", ואמר: "לא ניכנס עוד למשא ומתן עקר". הוא הוסיף כי "נתניהו נהג במרמה ולא נתן תשובות לכל השאלות שהועלו כדי להגיע להסכמה".

הוא הסביר: "נתניהו מציב תנאים חדשים ומערער את מה שסוכם קודם לכן, ומטרתו להמשיך במלחמה. שום הסכם לא יכול לעבור ללא הפסקת אש מוחלטת, נסיגת צה''ל מרצועת עזה, החזרת העקורים וסיום עסקת חילופי החטופים".