ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין לכתבת עומק במגזין "טיים" ברביעי באוגוסט בלשכתו בירושלים. לאחר מכן פורסמה כתבת תחקיר נוקבת ב"טיים" הגורסת כי נתניהו העלה מספר טענות משוללות הקשר, כאלו שלא נתמכות בעובדות או פשוט לא נכונות. הכתבה פורסת בזו אחר זו את טענותיו של נתניהו, מפריכה אותן ומעמידה את נתניהו ואת ישראל בעמדה מבישה כלפי העולם. כתבה זו מציגה את אמירותיו של ראש הממשלה אל מול בדיקת העובדות של "טיים". 

מה אמר נתניהו לגבי תמיכתה הכלכלית השקטה והישירה של ישראל בחמאס לפני השבעה באוקטובר
"זו לא רק הממשלה שלי. זו הממשלה הקודמת, הממשלה לפניי והממשלה אחריי. זה לא היה מימון חמאס".

בממשל האמריקאי אופטימיים לגבי עסקה - בישראל מצננים את ההתלהבות  
לחפור את גופות החללים: כך תכנן חמאס לסחוט את בריטניה | דיווח  

נאום נתניהו בקונגרס (צילום: רויטרס)
נאום נתניהו בקונגרס (צילום: רויטרס)

העובדות לפי הפרסום: הקטארים החלו לממן את ארגון הטרור חמאס זמן קצר לאחר השתלטותו על רצועת עזה ב-2007. אהוד אולמרט היה אז ראש הממשלה, אך ישראל לא הייתה מעורבת ישירות באותן הזרמות מזומנים ראשוניות. רק ב-2014, באישור נתניהו, התערבה ממשלת ישראל באופן ישיר בהעברות כספיות של 30 מיליון דולר בחודש. מ-2012 עד 2018, קטאר העבירה כ-1.1 מיליארד דולר לרצועה, והפניה את הכספים לכיסוי סיוע הומניטרי, דלק ומשכורות ממשלתיות, על פי ניתוח שנמסר לשרי ישראל. לפי הדיווח לא ידוע כמה מתוך אותם סכומים הופנה על ידי חמאס לבניית תשתיות התת קרקע והמתקנים הצבאיים של הארגון. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

יתרה מזאת, כאשר נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן הטיל סנקציות על חמאס ב-2018 וניתק משכורות לעובדי הממשלה בעזה, ממשלת ישראל בראשות נתניהו העבירה את הכספים לעזה באמצעות מזוודות מלאות במזומנים. שר החינוך דאז, נפתלי בנט, התנגד בזמנו לתשלומים, וכינה אותם "כספי הגנה" שיקנו שקט זמני. כשהחליף בנט את נתניהו בשנת 2021, המשיך לאפשר לכסף קטארי לממן את חמאס, אך אחד המהלכים הראשונים שלו כראש ממשלת ישראל היה לבטל את שליחת מזוודות המזומנים לעזה.

מה אמר נתניהו לגבי ההשפעה של אותה תמיכה
"אני לא חושב שזה עשה הבדל כל כך גדול, כי הנושא המרכזי היה העברת נשק ותחמושת מסיני לעזה. זה מה שגרם להם - זו לא הייתה כל כך שאלה של כסף. זו הייתה שאלה של זמינות".

העובדות לפי הפרסום: עם יותר ממיליארד דולר שהזרימה קטאר לקופת חמאס בשיתוף פעולה ישראלי, הארגון הצליח לקנות ולהבריח נשק לרצועת עזה. "הכסף ניתן לשינוי", אמר צ'יפ אושר, אנליסט בכיר בדימוס של ה-CIA, לניו יורק טיימס. "כל מה שחמאס לא היה צריך להשתמש בו מתוך התקציב שלו פינה כסף לדברים אחרים".

מה אמר נתניהו לגבי תמיכתו המוצהרת בחמאס בעבר
"זו הצהרה שקרית. אף פעם לא אמרתי את זה". 

העובדות לפי הפרסום: ערוצי חדשות ישראליים רבים דיווחו על ציטוט של נתניהו מוועידת מפלגת הליכוד ב-2019, בו אמר כי ישראל מאפשרת לכסף קטארי להגיע לרצועת עזה כחלק מאסטרטגיה רחבה של שימור הפרדה בין חמאס לבין הרשות הפלסטינית, כחלק מניסיון למנוע מדינה פלסטינית. על פי הדיווחים, הוא גם אמר לעיתונאי דן מרגלית ב-2012 כי הוא רוצה להשאיר את חמאס כמשקל מול הרשות הפלסטינית. עוד הוזכר שגם אחרים בממשלת נתניהו אמרו במפורש כי האסטרטגיה של מימון חמאס נועדה למניעת הקמתה של מדינה פלסטינית. בראיון ב-2015 אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ', "הרשות הפלסטינית היא נטל, וחמאס הוא נכס".

בנימין נתניהו על עסקת החטופים (צילום: רועי אברהם / לע״מ)

מה נתניהו אמר לגבי הקונספציה 
"השבעה באוקטובר הראה שמי שאמרו שחמאס מורתע טעו. אם כבר, לא ערערתי מספיק על ההנחה שהייתה משותפת לכל סוכנויות הביטחון”.

העובדות לפי הפרסום: גופי הביטחון בישראל לא אמרו באופן אחיד לפני השבעה באוקטובר כי חמאס מורתע. למעשה, כפי שנשאל נתניהו בראיון, ראשי מערכת הביטחון הזהירו אותו כי חיזבאללה וחמאס רואים בפילוג החברתי ביחס לרפורמה המשפטית כגורם שמחליש את ההרתעה של ישראל. נתניהו מצידו סירב להישמע לאזהרות לפיהן חמאס ראה פתח לפגיעה בישראל.

במקביל, נתניהו עצמו אמר בפומבי בהזדמנויות רבות כי חמאס מורתע מלתקוף את ישראל. חודשים ספורים לפני השבעה באוקטובר, נתניהו הופיע בערוץ 14, כדי לומר שהוא מנע התקפות עתידיות מרצועת עזה לאחר סבב לחימה בן 11 ימים בשנת 2021. בספר הזיכרונות שלו מ-2022, "ביבי", כתב נתניהו שחמאס מוגבל מספיק ושהוא לא רוצה לנהל מלחמה כוללת בעזה כשהוא מודאג יותר מאיראן. "האם באמת רציתי לכבול את צה"ל בעזה למשך שנים ארוכות כשהיינו צריכים להתמודד עם איראן ועם חזית סורית אפשרית?" הוא כתב. "התשובה הייתה חד משמעית לא. היו לי דגים גדולים יותר לטגן". 

מה אמר נתניהו לגבי אי העמדה לדין של ישראלים שמפריעים לסיוע הומניטרי להיכנס לעזה
"יש להם. אני לא יודע. אני לא יודע שהם לא עומדים לדין".

העובדות לפי הפרסום: ישראלים שנתפסו בניסיון למנוע מסיוע הומניטרי להיכנס לרצועת עזה עוכבו לחקירה, אך לא ידוע על הגשת כתבי אישום כנגדם, כך לפי כתב העניינים המשפטיים של תאגיד השידור הישראלי, אבישי גרינצאיג.

מה אמר נתניהו לגבי משפטו בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים
"המשפט הזה מתערער עכשיו. לא שומעים עליו הרבה, אבל הוא באמת מתערער".

העובדות לפי הפרסום: משפטו של נתניהו ממשיך להתנהל ואף מתקדם. במהלך הקיץ, נתניהו ביקש לעכב את מתן העדות שלו עד מרץ 2025. הפרקליטות התנגדה לבקשה, ובית המשפט המחוזי בירושלים פסק נגד נתניהו והורה לו להתחיל את עדותו בדצמבר 2024.

מה אמר נתניהו לגבי פעילות בלתי חוקית בהתנחלויות בגדה המערבית
"לא ביקשתי סיפוח".

העובדות לפי הדיווח: זה לא נכון. בינואר 2020, לאחר שנשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ חשף את תוכנית השלום הישראלית-פלסטינית שלו בבית הלבן, הבטיח נתניהו לספח את בקעת הירדן ואת ההתנחלויות בגדה המערבית ודחף תוכנית להרחבת הריבונות הישראלית על שטח של כ-30% מהגדה המערבית. בסופו של דבר נאלץ נתניהו למשוך את הצעת הסיפוח שלו בלחץ ממשל טראמפ.

כשחזר לשלטון בדצמבר 2022, מינה נתניהו את בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, המייצגים את הימין המתנחלי, לתפקידי מפתח בעלי השפעה על הגדה המערבית. השניים נוקטים פעולות המעידות על מאמץ שיטתי להרחבת טביעת הרגל של ישראל בשטחים. סמוטריץ' אישר מאחזים לא חוקיים וייעל את פעילות ההתנחלויות. במסגרת ההסכם הקואליציוני העביר נתניהו סמכויות שלטון משמעותיות בגדה המערבית, למעט בקרה ביטחונית, מהצבא למנגנון בראשות סמוטריץ'.

לפי הדיווח, עורכי דין ישראלים ופעילי זכויות אדם אומרים כי המהלך מסתכם בסיפוח דה יורה. שותפיו לקואליציה של נתניהו עצמו אמרו זאת. ביוני סיפר סמוטריץ' למתנחלים על תוכניתו לספח בפועל את הגדה המערבית ולמנוע הקמת מדינה פלסטינית. "אני אומר לך, זה מגה דרמטי", אמר סמוטריץ'. "שינויים כאלה משנים את ה-DNA של מערכת", כך צוטט ב"טיים". 

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר (צילום: פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר (צילום: פלאש 90)

מה אמר נתניהו לגבי כוחו בתוך הקואליציה ושליטתו בממשלה כיום
"אני מנהל את התוכנית, אני מקבל את ההחלטות. אני מגבש את המדיניות".

העובדות לפי הדיווח: בהתחשב במצבה השברירי של הקואליציה השברירית, נתניהו מחויב לחברי הקבינט מהצד הימני-קיצוני של המפה הפוליטית, מפני שיש בידם את הכוח להפיל את ממשלתו ולהפעיל בחירות בזק. הבית הלבן ציטט את סמוטריץ' כמכשול להסכם הפסקת האש, ואמר שהעקשנות שלו "מסכנת" את החטופים. ב"טיים" הזכירו שסמוטריץ' ובן גביר איימו שניהם לפרוש ולמוטט את הקואליציה במידה ונתניהו יסכים להסכם הפסקת האש המוצע על ידי הנשיא ג'ו ביידן.

כזכור, הראיון שהעניק ראש הממשלה נתניהו ל"טיים" מגזין מתווסף לשורת ראיונות שהעניק לתקשורת הזרה, בעוד הוא מסרב להתראיין לתקשורת הישראלית לאורך תקופת המלחמה, למעט ראיון אחד בערוץ 14 ומספר הצהרות לתקשורת בהן התאפשרו שאלות כתבים.