הפרשן הכלכלי ועיתונאי חדשות 13, מתן חודורוב, שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב ב-103FM על הניסיונות לפריצת מסגרת תקציב 2025 ועל המתיחות בין שר האוצר לאגף התקציבים.

בתחילת השיחה אמר: "אגף התקציבים הוציא ביממה האחרונה מכתב נוסף לשר סמוטריץ' בו הוא מתריע מפני פריצת מסגרת התקציב. צריך להבין שנתניהו וסמוטריץ' סיכמו ביניהם בפגישה שנערכה מוקדם יותר השבוע על כך שיהיה תקציב למדינת ישראל שנה הבאה והוא אפילו יאושר לפני סוף דצמבר, אלא שאף אחד מאנשי האוצר לא זומן לפגישות שנערכו בין נתניהו לסמוטריץ'".

ירדן במתקפה על ישראל: "לא נהיה בני ערובה למדיניות של ממשלת נתניהו"
יועץ אסטרטגי טוען: "בכיר בממשלה ביקש לפרק את מטה משפחות החטופים"

לדבריו, "הגורם המקצועי היחיד שמלווה כרגע את הדיונים הוא פרופ' אבי שמחון, מקורבו של ראש הממשלה שכופר בעמדת האוצר, הוא חושב שנגיד בנק ישראל זהיר ושמרן מדי בהערכות שלו, אנחנו מקבלים בעצם התוויה אלטרנטיבית של תקציב המדינה בלי שני גורמי המקצוע המרכזיים ששותפים משכבר הימים למהלך הכל כך אסטרטגי וחשוב הזה".

אבי שמחון (צילום:  יונתן זינדל פלאש 90)
אבי שמחון (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

עוד הוסיף: "האבטלה נמוכה מאוד אך גם הצמיחה נמוכה מאוד, 1.2% ברבעון האחרון המדינה שצומחת מדי שנה ב-2%. התוצר העסקי יורד והייצוא הישראלי נחלש ורק הצריכה הפרטית ממשיכה לעלות ולתדלק את מעגל התעסוקה, השאלה האם יש לה על מה להתבסס לאורך זמן".

"אם לא יהיה תקציב מאוזן ומסודר למדינת ישראל לפחות ב-2025 ייתכן שנראה הרעה גם בפרמטרים כלכליים שנראים כרגע. אנחנו נמצאים בפני צומת קריטית לכלכלת ישראל, 3 סוכנויות הדירוג הורידו את פרופיל החוב של ישראל ובשלושתן התחזית לעתיד היא שלילית והן ממתינות לראות אם אנחנו נפנה את כל הכסף הפנוי בקופת המדינה למציאות הביטחונית ולמציאות המורכבת בעורף או שמא נמשיך בפזרנות הקואליציונית ובשיקולים הפוליטיים שמאפיינים את קבלת ההחלטות כיום", התריע.

בסיום השיחה אמר: "הנגיד משקף עוד קול מתון יחסית שקורא לגזרות בהיקף של 30 מיליארד שקל של מיסים וקיצוצים כדי לסתום חלק מהבור בקופה, במשרד האוצר היו רוצים סכום שמתקרב יותר ל-50 מיליארד שקלים ונראה שבמשרד ראש הממשלה לא מוכנים לעשות מעבר לקיצוצים רוחביים במשרדים והגדלת שיעור המע"מ באחוז".

עריכה: אליעזר בן יהודה 103FM