אלי לנקרי, ראש עיריית אילת, מתמודד בצל המלחמה עם איומים מצד החותים. מעריב שוחח עמו וגילה, שלצד העיסוק הביטחוני הוא משקיע לא מעט גם בקידום פרויקט אזרחי בעל חשיבות. בעיר הדרומית בישראל מתגוררים כיום לדברי ראש העיר כ-100,000 אלף איש.

פרנסתה ברובה מתיירות ומהנמל, שני הענפים הללו חטפו מכה קשה השנה. עם זאת, לנקרי מעדכן אותנו, כי נכון לתקופה הנוכחית ניכרת מגמת התאוששות בתיירות. הוא מרוצה: "התיירות בעיר אילת במצב טוב. התיירות הנוכחית היא בעיקר תיירות פנים, והתפוסה מלאה לאורך כל חודשי הקיץ".

דיווח: טראמפ ביקש מנתניהו לסרב לעסקת חטופים
טיפה בים: אסור להתבשם מתקיפות מחסני אמל"ח בעומק לבנון

עוד הוא מספר שהרפורמה החדשה בתעופה יצאה לדרך, "כמו בכל דבר חדש, אנו לומדים כיצד לשפר ולהוסיף שירותים נוספים". מחירי הטיסות לתושבי אילת הנם כעת במחיר של 99 ₪. הוא סבור שמדובר ב"מחיר ראוי לתחבורה ציבורית", ושהרפורמה מהווה "צעד היסטורי מתקן משמעותי לטובת תושבי אילת, שסבלו במשך שנים מתנאים לא ראויים".

ראש עיריית אילת אלי לנקרי (צילום: רוני בלחסן)
ראש עיריית אילת אלי לנקרי (צילום: רוני בלחסן)

לנקרי מציין שהשאטלים לשדה התעופה "פועלים באותה מתכונת, ומסייעים לתושבים רבים מדי בוקר להגיע למרכז הארץ ולבתי החולים ביעילות ובקלות". הוא חושף שבעירייה פועלים גם להגדיל את תדירות הטיסות ולשפר את הדיוק המבצעי שלהן לטובת תושבי העיר. אין לו כוונה לקפוא על השמרים: "עד כה תושבי אילת נהנים מאוד מהבשורה האדירה אך יש עוד הרבה לעשות, אך אנו בטוחים שנגיע להישגים נוספים בתחום."
 
שאלנו אותו, מה התחושות בעיר על רקע המצב הביטחוני והאיום החותי? ואיך פועלת העירייה להיערך להסלמה? לנקרי מאמין ש"לתושבי העיר והאורחים יש תחושת ביטחון טובה, והם סומכים על כוחות הביטחון שעושים עבודה מעולה לשמור ולהרתיע את המבקשים לפגוע בנו". הוא מציין: "אנו בקשר הדוק ומצוין עם כוחות הביטחון וההצלה, וביחד נבטיח את ביטחונם של תושבי העיר ומבקריה".

החותים משתלטים על הספינה בים האדום (צילום :רשתות ערביות)

ראש העיר אינו שאנן: "האיום מצד מדינות המפרץ הפרסי הוא ממשי, כמו בכל מקום בארץ". הוא מוסיף: "אנו עוקבים אחר כל התפתחות ופועלים בהתאם". לדבריו, "גם אילת הפכה לחזית, ולכן יש להמשיך לעקוב ולפעול לפי הנחיות פיקוד העורף". לנקרי מבטיח: "העירייה ערוכה להתמודדות עם מגוון תרחישים אפשריים".

בתקופה האחרונה הוא עמל בהתלהבות לפתור את בעיית שירותי הבריאות בעירו, שלתפיסתו הם "נחותים לעומת מרכז הארץ". כפתרון מרכזי הוא מקדם פתיחת בית ספר לרפואה, שהוא מאמין ש"יאפשר את הצמחת הרופאים הבאים של מדינת ישראל ויביא לפריחת וחיזוק הנגב". לנקרי רואה בכך גם "חלק מחזון ציוני, שיעזור להעלות יהודים לארץ ולפתור את בעיית בריחת המוחות".
 
הוא מפרט: "העיר אילת, המרוחקת ממרכזי הבריאות הגדולים, מתמודדת עם מחסור חמור בשירותי בריאות, בעיקר בכוח אדם רפואי, למרות שהיא משרתת מעל 100,000 תושבים ומיליוני תיירים בשנה. המשבר הנמשך הזה מדגיש את הצורך הדחוף ביצירת שירותי רפואה מקומיים והכשרת אנשי מקצוע באילת".
 
לנקרי מרחיב ומפרט בנושא לבקשתנו: "בית הספר לרפואה מתוכנן להיות בינלאומי, בשיתוף פעולה עם שלוש אוניברסיטאות מאירופה ועם קופת חולים כללית. הוא מיועד לסטודנטים ישראלים ויהודים מחו"ל ויהיה ברמה בינלאומית, תוך השתתפות והובלה של נציגים ומתמחים בארץ ובחו"ל".
 
שאלנו, איפה הדברים עומדים? ולנקרי השיב: "בימים אלו, ראש העירייה וד"ר משה כהן, מנכ"ל ארגון מדיקל דוקטור, מקדמים מול המל"ג את הבקשה להקמת בית הספר לרפואה". הוא מסביר ש"ההתקדמות תלויה באישור המל"ג". כרגע יש קשיים באישור המל"ג, לנקרי מאוכזב: "בעוד רוב הגורמים תומכים במהלך, המועצה להשכלה גבוהה עדיין מהווה חסם". אך ראש העירייה מציין שהוא עובד מול שר הבריאות ושר החינוך לסייע בהקמת בית הספר לרפואה. במקביל, נעשית עבודה בכנסת ליצירת חוק שיאפשר לימודים בינלאומיים לרפואה באילת.
 
ע"פ התכניות שהולכות ומתרקמות, בית החולים יוספטל יהווה את המקום שבו הסטודנטים יתמחו ויבצעו את פרק הסטאז' הנדרש בלימודי הרפואה. לנקרי טוען: "בית החולים ישתפר דרמטית, ויצטרך לקלוט ולפתוח מחלקות נוספות כדי לאפשר את הלמידה וההתמחות של הסטודנטים בשדות הקליניים". הוא צופה ש"בזמן קצר, בית החולים יהפוך לבית חולים סטודנטיאלי, וישמש אבן שואבת לרופאים ולתלמידים בארץ ומחו"ל הנמצאים באזור, בזכות בית הספר לרפואה". לנקרי סבור ש"הקמת הפקולטה תסייע לצמצם את הפערים בין המרכז לפריפריה ותחזק את אילת כעיר מקלט לאומית".
 
שאלנו ספציפית לגבי העדפה בקבלת חיילים משוחררים ולנקרי השיב שזו "תמיד נמצאת על הפרק וחשובה במיוחד בימים מורכבים אלו. "יוזמה נוספת שהוא מתאר היא של לימודי תואר ראשון בחינם באילת. "חיילים משוחררים נהנים מתוכנית זו, זוכים ללמוד, לעבוד וגם לגור בעיר ללא תשלום", הוא מתגאה. לנקרי מוסיף: "אילת מציעה מגוון תכניות ואפשרויות לימוד חדשות, שמטרתן לשמור על הצעירים בעיר ולמשוך צעירים מהמרכז".

מהמל"ג נמסר: "בקשת חברת מדיקל דוקטור לפתיחת פקולטה לרפואה, נבחנה והועברה תגובה עניינית ומנומקת לפונה, המתבססת על החלטת מל"ג שהתקבלה בעבר בנושא פתיחת לימודי רפואה מטעמו של מוסד בחו"ל. תשובת המל"ג ונימוקיה מדברים בעד עצמם, ועיקרה היא כי תכנית לימודים לרפואה אינה יכולה להתקיים ע"י שלוחה מחו"ל, שכן היא אינה מבטיחה פיקוח אקדמי מספק וסביבה מחקרית כמתחייב בלימודי רפואה. לאור פנייה חוזרת זו ולאור העובדה שמדובר בהחלטת מל"ג משנת 2003 , מצא לנכון יו"ר המל"ג לדון בנושא ולבחון מחדש את ההחלטה - בישיבתה ביום ה- 16/7/24 קיימה המועצה להשכלה גבוהה דיון נוסף בקיום לימודי רפואה בעיר אילת. לאחר ששמעה את ראש עיריית אילת, מר אלי לנקרי ואת ד"ר אבינועם פירוגובסקי, ראש אגף הרפואה של שירותי בריאות כללית, החליטה המועצה לבקש מיו"ר ות"ת, פרופסור יוסי מקורי לקדם בחינת היתכנות שאוניברסיטאות בישראל המוסמכות לקיים לימודי רפואה יקיימו לימודי רפואה באילת, לרבות החלק של הכשרה קלינית".