מכבש הלחצים האמריקאי שמופעל על ישראל ועל חמאס מתעצם בניסיון להגיע לעסקת חטופים ולהפסקת אש כבר בימין הקרובים. הלילה (בין רביעי לחמישי) שוחח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והדגיש בפניו שיש דחיפות לחתום על העסקה לשחרור החטופים ולהפסקת אש וכי יש להסיר את המכשולים שנותרו במשא ומתן לקראת המשך השיחות בקהיר. 

בהודעת הבית הלבן הודגש כי השיחה בין המנהיגים נסובה סביב המאמצים האמריקאים לתמוך בישראל ולהגן עליה מפני האיום מצד איראן והפרוקסי שלה בדמות ארגוני הטרור חיזבאללה והחות'ים, והודגשו מאמצי החימוש מצד ארה"ב לטובת ישראל. 

הוריו של הרש גולדברג-פולין בוועידה הדמוקרטית: "בתחרות כאב, אין מנצחים"
"שיחות מתחת לשולחן": הדרישה ההזויה של סינוואר במשא ומתן

כזכור, אתמול דווח על פי מקורות הן מהצד הישראלי והן מהצד האמריקאי, כי המשא ומתן להשגת הסכם להפסקת הלחימה ברצועת עזה ועסקת החטופים נמצא על סף קריסה, ואין הסכם חלופי מיידי שיכול להוות תחליף. יתכן כי שיחת ביידן ונתניהו הלילה נוסעת מתוך פרשנות זו ומהווה אולי ניסיון נוסף להציל את העסקה, בהמשך לביקורו של מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בישראל מוקדם יותר השבוע. 

ההצעה הנוכחית, שגובשה במשך שבועות על ידי ארה"ב, ישראל, מצרים וקטאר, היא הנוסח המגובש ביותר עד כה, כיוון שהיא כוללת תנאים שנועדו לענות על דרישות חמאס וישראל. למרות שישראל הסכימה להצעה, חמאס הצהיר שהוא לא יקבל את ההסכם.

יחיא סינוואר, ג'ו ביידן, בנימין נתניהו  (צילום: רויטרס,עטיה מוחמד, פלאש 90,חיים גולדברג, פלאש 90)
יחיא סינוואר, ג'ו ביידן, בנימין נתניהו (צילום: רויטרס,עטיה מוחמד, פלאש 90,חיים גולדברג, פלאש 90)

המשא ומתן ימשך השבוע בקהיר בהובלת יועץ הבכיר של הבית הלבן לענייני המזרח התיכון, ברט מק'גורק. אם לא יושג הסכם עם חמאס, עולה החשש להתלקחות הלחימה עם חיזבאללה, וסיכון להעצמת העימות הישיר עם איראן.