ראשי המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר יצאו היום (חמישי) למצרים. השניים צפויים לקיים בקהיר שיחות בנוגע להסדרי הביטחון באזור ציר פילדלפי. השיחות יתקיימו בין ישראל, ארצות הברית ומצרים. 

ברנע מוביל את צוות המשא ומתן הישראלי בשיחות במצרים. כעת השיחות מתנהלות מול המצרים, במטרה לצמצם פערים בנוגע לציר פילדלפי ומעבר רפיח.

למרות הדיווחים הראשוניים: גוברת ההערכה כי החטופים שגופותיהם הוחזרו הוצאו להורג בשבי
"תרשו לי להתעלם מהרעשים של מירי רגב": המשפחות זועמות על השרה

במקביל מתבצעת עבודת ההכנה לקראת הפסגה שצפויה להתקיים ביום ראשון בקהיר כאשר הצוותים עובדים מסביב לשעון להכנת כל התשתית לעסקה, באם חמאס יגיע לשולחן המשא ומתן.

לאור העובדה כי נכון לעכשיו נציגי חמאס לא לוקחים חלק במשא ומתן, גורמים ישראלים ממליצים להנמיך ציפיות באשר לכינונה של עסקה.

מכשול מרכזי עימו מתמודדות ארצות הברית ושאר המתווכות במגעים לעסקה הנו סירובו הפומבי של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפינוי כוחות צה"ל מציר פילדלפי. בעוד שגורמים בישראל טוענים כי ניתן יהיה לחזור ולהילחם בציר האסטרטגי לאחר פינוי אפשרי בעקבות עסקה, ראש הממשלה לא מוכן שצה"ל יפנה את האזור.

העיתון "אל ערבי אל ג'דיד" דיווח הבוקר כי ארצות הברית ומצרים העלו באחרונה את האפשרות להציע לישראל להסכים לנוכחות של כוחות שמירת שלום בינלאומיים לאורך גבולה של רצועת עזה עם מצרים בתמורה לנסיגה של צה"ל מהשטח.

הפגנה למען החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

על פי הפרסום, שלטענת העיתון נשען על מקורותיו בקהיר, ההצעה הועלתה במהלך פגישתם האחרונה של שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן עם נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי בנוכחות ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל ושר החוץ המצרי עבד אל-אטי. לטענת המקורות, במהלך הביקור "בלינקן העלה את האפשרות ללחוץ על ישראל לסגת מציר פילדלפי בתמורה לכניסת כוחות שמירת שלום בינלאומיים ואולי גם להשתתפות של מצרים בכוחות אלו". על פי הפרסום, הדבר נידון גם בהקשר של נסיגה אפשרית של צה"ל מציר נצרים שמבתר היום את הרצועה לחלק צפוני ודרומי, מדרום לעיר עזה.

ציר פילדלפי (צילום: רויטרס)
ציר פילדלפי (צילום: רויטרס)

עוד דווח כי ההצעה האמריקנית כוללת פיקוח ישראלי על פעילותם של הכוחות הבינלאומיים הללו. כמו כן הודגש שבעוד חמאס דורש כרגע נסיגה במשא ומתן כוללת של ישראל מכל שטח הרצועה כולל ציר נצרים, העמדה המצרית מתמקדת בהתנגדות לנוכחות קבועה של צה"ל בציר פילדלפי. בכיר חמאס נאסם נעים אמר בתגובה לעיתון כי ארגון הטרור "לא מודע לעמדתה של מצרים בנוגע לציר פילדלפי ונצרים" ודובר נוסף מטעם חמאס, ג'יהאד טהא, אמר כי חמאס עלול לדחות הצעת פשרה כזו, אם אכן תוצע. "בכל הנוגע להסדר עתידי", אמר לעיתון, "כל הרצועה חייבת להישאר פלסטינית בלבד ללא הפרעה מאף אחד. כל נוכחות של כוח זר כלשהו על אדמת עזה הוא עניין שנדחה על ידינו פה אחד".

פעילות צה"ל בציר פילדלפי (צילום :דובר צה"ל)

בתוך כך דחה גורם מדיני בירושלים את הדיווח ב"וושינגטון פוסט" האמריקאי לפיו ארצות הברית שיבחה את ישראל על ויתורים לכאורה שביצעה בעמדתה במהלך שיחת הטלפון שקיים אתמול נתניהו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. "ראש הממשלה נתניהו לא שינה את עמדתו על הצורך בשליטה ונוכחות ישראלית בציר פילדלפי", טען הגורם.