התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) הדגיש היום (שישי) שלבית המשפט יש סמכות לחקור אזרחים ישראלים וביקש מהשופטים להחליט בדחיפות על צווי מעצר של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, כך דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס". אין מועד אחרון לשופטים להחליט על צווים.

עוד טענו התובעים של בית הדין הפלילי הבינלאומי כי יש יסוד סביר להאמין שנתניהו וגלנט, כמו גם מנהיג חמאס יחיא סינוואר, ראש הצבא מוחמד אל-מסרי ומנהיג פוליטי נוסף של חמאס איסמעיל הנייה, נושאים באחריות פלילית לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות לכאורה.

אחרי ההודעה הדרמטית בהאג: מה המשמעות של הוצאת צווי מעצר לנתניהו וגלנט?

נתניהו וגלנט (צילום: דנה קופל, פול (פלאש 90))
נתניהו וגלנט (צילום: דנה קופל, פול (פלאש 90))

בהגשת כתבי בית המשפט שפורסמו היום, התובע כארים חאן הפציר בשופטים השוקלים את צווי המעצר המבוקשים נגד פקידים ישראלים ומנהיגי חמאס לא לעכב אותם: "כל עיכוב בלתי מוצדק בהליכים אלה לרעה משפיע על זכויות הקורבנות", אמר.

עד הדגיש כי לבית המשפט יש סמכות שיפוט לגבי אזרחים ישראלים המבצעים פשעים בשטחים הפלסטיניים, וביקש מהשופטים לדחות אתגרים משפטיים שהוגשו על ידי כמה עשרות ממשלות וגורמים אחרים. "מדובר בחוק מקובל שלבית המשפט יש סמכות שיפוט במצב כזה", נכתב בתיק, תוך דחייה של טיעונים משפטיים המבוססים על הוראות בהסכמי אוסלו וקביעות של ישראל כי היא מבצעת חקירות משלה לגבי החשד לפשעי מלחמה.

בניין בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (צילום: ארכיון רויטרס)
בניין בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (צילום: ארכיון רויטרס)

נזכיר כי הנייה חוסל באיראן בסוף יולי, ומאז בית המשפט סירב להתייחס לדיווחים על מותו. ישראל אמרה שהיא הרגה את אל-מסרי, הידוע גם בשם מוחמד דף, בתקיפה אווירית נוספת, אך חמאס לא מאשר או מכחיש את הידיעה הזו.

כ-1,200 בני אדם נהרגו בתקיפה הראשונית של חמאס וכ-250 נלקחו כבני ערובה, לפי ספירות ישראליות. כמעט 40,000 פלסטינים נהרגו מאז בהתקפה ישראלית על עזה שגרמה למשבר הומניטרי קטלני ונרחב.

ישראל ומנהיגים פלסטינים דחו את ההאשמות על פשעי מלחמה, ונציגים משני הצדדים מתחו ביקורת על החלטתו של חאן לבקש צווים.