האמריקנים מסרבים להכיר בכך שהמשא ומתן שהתנהל בקהיר במהלך הימים האחרונים הסתיים מבלי להשיג פריצת דרך או התקדמות, כך דיווח העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" הבוקר (שלישי). בעוד שהישראלים מודים בכך, במפורש או במשתמע כדי לרצות את האמריקאים, גם הצד הפלסטיני מאשר כי אין התקדמות במשא ומתן.

עם סיום סבב המשא ומתן המרכזי שלשום בערב, שני מקורות ביטחוניים מצריים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי המשא ומתן לא הגיע לשום הסכם, וכי הצעות ההסדר שהציגו המתווכים נדחו על ידי שני הצדדים, הישראלי והפלסטיני. בזמן שמשלחות המשא ומתן יצאו מהבירה המצרית ביום ראשון בערב, האמריקאים התעקשו לשמור על צוותי עבודה טכניים ליום נוסף, בנוכחות השליח המיוחד של נשיא ארה"ב, ברט מקגורק, שנשאר אתמול בקהיר עד שיצאו גם הצוותים הטכניים.

לפי מקורות בעיתון, האמריקאים אימצו אסטרטגיה של משא ומתן חדשה, שמטרתה לנסות להגיע לכל ההסכמות האפשריות בין ישראל לחמאס, ולדחות את הדיון בנושאים המורכבים שנויים במחלוקת לשלב מאוחר יותר. המקורות רואים באסטרטגיה זו "ניסיון לשמר את המשא ומתן ולא להכריז על קריסתו למשך זמן רב ככל האפשר".

"יש מאמץ מצד המתווכים להגיע להסכמות ולהפעיל לחץ על חמאס"

במקביל, ירון בלום, לשעבר מתאם השבויים והנעדרים ולשעבר בכיר בשב"כ, התייחס למגעים בראיון ל-103FM. לדבריו, "אני יודע שיש משא ומתן, יש צוותי עבודה בקהיר וזו פעם ראשונה שיש שיחות קרבה בהן שני הצדדים, חמאס בקהיר במטה המודיעין הכללי המצרי וישראל גם כנראה נמצאת באותו מתחם. אני רואה התקדמות מסוימת. אולי אני אופטימיסט בלתי נלאה, אבל אם שני הצדדים יושבים במו"מ יחד עם המתווכים והאמריקנים, יש מאמץ מצד המתווכים להגיע להסכמות ולהפעיל לחץ על חמאס".

בלום הוסיף: "אנחנו ביום ה-326 למלחמה, כמעט שנה מאז 7 באוקטובר, כאשר חמאס הכה בנו כמו שאף אחד לא הכה בנו בעבר. מאז, אנו נלחמים במלחמה הארוכה ביותר של המדינה. יש לנו 109 חטופים. כל דבר אחר חשוב, אך לא הכי חשוב. רצועת עזה לא הולכת לשום מקום. לא היינו בציר פילדלפי הרבה מאוד שנים, היו שם הרבה מאוד מנהרות שכמעט ולא טופלו מאז הטיפול האחרון".

בעניין המחיר האפשרי, בלום ציין כי מדובר במחיר כבד מאוד. לדבריו, "נאכל את הלב, ננשוך שפתיים, נקלל ונשחרר. ציר פילדלפי ונצרים לא הולכים לשום מקום, ומערכת הביטחון הישראלית יודעת להכיל את זה. במהלך המבצעים לא נצליח לשחרר את כל החטופים, וחמאס ימצא דרך להניע אותנו להיכנס לרצועה מהר מאוד, בין אם על ידי התחמשות בצפון או חידוש המנהרות שחסמנו".

לסיום, בלום הביע אופטימיות: "הצוותים שעובדים במצרים מהווים התקדמות ביחס למה שהיה לפני שבועיים-שלושה. אולי נצליח במגעים. צוותי המו"מ של חמאס יודעים לקבל החלטות ולהעביר לסינוואר".