על רקע העימות בין שר המשפטים לבכירי מערכת המשפט בעניין בחירת נשיא בית משפט עליון חדש, חבר הכנסת דן אילוז (הליכוד) אומר בראיון למעריב שהשר יריב לוין צריך לכבד את החלטות בג"ץ: "המדינה נמצאת בעת מלחמה ואנחנו לא צריכים להגיע לעימותים מיותרים, ולכן כן הייתי מצפה ששר המשפטים יריב לוין יקיים את פסיקת בג"ץ. אבל שוב, בוועדה יש ללוין את כל הסמכות. זה לא אומר שהתוצאה מוכנה מראש, כפי שחלק רוצים".

עם זאת הוא מוסיף שהוא תומך עקרונית בהצעה של שר המשפטים: "יריב לוין הביא פשרה כי הוא כן רוצה להגיע לפתרון. ההתנהגות כרגע של מערכת המשפט שהיא דוחה כל הצעת פשרה, למרות ששיטת "הסניוריטי" היא לא חובה על פי החוק אלא רק נוהג. להפך, החוק אומר שהוועדה בוחרת. הפשרה היא מאוד סבירה בעיניי".

ישראל תשבור את הכלים במזרח התיכון? "הכל תלוי בהחלטה מדינית"
איבד את הפיקוד: הרמטכ"ל פורר את צבא ההגנה לישראל לפירורים | יצחק בריק

אילוז הוא חבר ועדת חוץ וביטחון מטעם הליכוד, ואחרי אירועי השבוע מול חיזבאללה הוא מבהיר שלמרות ההצלחה בסיכול המתקפה, ישראל חייבת ליזום עימות נרחב בלבנון: "אמנם יש פה הישג טקטי חשוב, אבל הביקורת נכונה כי אין פה שינוי טקטוני כי לא החזרנו את הביטחון לתושבי הצפון. חיזבאללה ממשיך לתקוף והתמונה האסטרטגית לא השתנתה. צריך הרבה יותר יוזמה והתקפיות. אמרנו כל הזמן שנדחה את הטיפול בצפון בתור הזירה המרכזית ככל שצריך בגלל הלחימה העצימה בדרום, אבל התאריך הגיע. מי שחושב שנוכל לסיים את המערכה בצפון ללא עימות משמעותי - טומן את ראשו בחול."

לגבי השאלה האם הממשלה לא נכשלה בכך שתחילת שנת הלימודים מתחילה שבוע הבא ותושבי הצפון עדיין מפונים, משיב ח"כ אילוז: "כישלון זו מילה בעייתית. זו מלחמה מורכבת ואי אפשר לצפות לתכנית לפי בקשתך. בגלל המלחמה בדרום הכל קורה יותר לאט, בגלל שהפעילות שם הייתה ארוכה ממה שתוכנן, בייחוד העיכוב ברפיח, לחץ בינלאומי וההמתנה לעסקת חטופים אפשרית. זה שתושבי הצפון לא יחזרו לפני האחד בספטמבר זה עובדה - האם זה כישלון? זו מילה גבוהה. המסקנה שהיו צריכים להגיע אליה מזמן, היא שחייבים עימות משמעותי מול חיזבאללה, שייקח ממנו יכולות ויחזיר את הביטחון לצפון."

דן אילוז (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
דן אילוז (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

כאמור אילוז טוען שכבר מזמן בשלה העת להעביר את מרכז הכובד הצבאי לגזרה בצפון: "ראש הממשלה אמר שהוא נותן צ'אנס להסכם מדיני אבל אני חושב שזאת תהיה טעות לסיים ככה את המלחמה. חיזבאללה הוא ארגון טרור חזק מאוד, אבל הוא עוד יתחזק, ואם למדנו משהו מהשבעה באוקטובר, זה לפרש גם יכולות וכוונות של האויב. נכון שמלחמה בצפון תהיה מלחמה קשה, אבל אם נחכה עוד, היא תהיה אפילו נוראית יותר. בל נשכח שאיראן חותרת לנשק גרעיני ואם יהיה להם כזה אמל"ח בעת מלחמה רחבה בלבנון, זה יהיה תרחיש הרבה יותר גרוע בעבור ישראל ועדיף היום מאשר לחכות".